Auteur Topic: Mijn hopeloze kanarie  (gelezen 15302 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Mijn hopeloze kanarie
« Gepost op: oktober 02, 2005, 20:57:25 pm »
Voor de zoveelste keer begin ik over mijn kanarie. Ik heb er tot nu toe geen oplossing voor gekregen. Deze kanarie heeft vorig jaar een rotervaring gehad met zijn ringetje. Dat moest er afgehaald worden door de dierenarts, zat helemaal bekneld! Dit is allemaal goed gekomen, maar hij kwam dus toen niet door de rui heen. Sindsdien is het eigenlijk nooit meer helemaal goed gekomen met hem. Sprieterige pennen en staartveren, geen zang meer! Ik zal een foto plaatsen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: Mijn hopeloze kanarie
« Reactie #1 Gepost op: oktober 02, 2005, 20:59:46 pm »
Ik heb hem vorige week een pipetje antiparasiet gegeven, omdat ik dacht wie weet is het wel vedermijt ofzo..

Hij krijgt Extravital kanarievoer, sla, appel, muur, Multivit.  ???

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 02, 2005, 21:03:08 pm »
Wat jammer dat t zo kwakkelt met Knarie Piet (of hoe die ook heet  ;D ).
Hopenlijk helpt die antiparasiet een beetje, of misschien weet iemand wat er met m kan zijn :-*

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2005, 00:59:43 am »
Arie Kanarie ziet er wel verfomfraaid uit. Heb even gegoogled op kanarie, vederkleed en ziek (of zoiets) en ik kom als eventuele oorzaak tegen: stokrui.

Stokrui:

Symptomen: de vogels vernieuwen hun verenkleed niet in de normale periode van 4 tot 6 weken, ze ruien niet volledig door. Ze zien er ziek uit en zingen niet. De nieuwe veren zijn bros en zonder glans.

Oorzaken: verkeerde en of te eenzijdige voeding.

Behandeling: Avisanol in het drinkwater doen, zonder koolzuur. Multivitamine-preparaten in het drinkwater en of voedsel. Elke dag fruit of groenvoer geven.   

Overigens zag ik op een ander site als oorzaak de lichtduur en daar stond niets over voeding. Lijkt me dat de rui ook ingegeven wordt door jaargetijden. Misschien kan je op stokrui verder zoeken?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2005, 08:45:16 am »
Ja, maar stokrui heb ik het inderdaad al lang genoemd, vorig jaar al... Ik kan niet meer doen dan goed voer, vitaminepreparaat en groenvoer geven, lijkt me. Wat het licht betreft is het zo dat hij in de zomer uiteraard meer licht krijgt, dus dat zou een normale rui kunnen voortbrengen!
De beschrijving klopt wel goed, van die niet glanzende veren. Alleen ziet hij er niet ziek uit.. Ik moet zeggen dat het naar mijn idee wel beter gaat als dat het geweest is, maar zoals je ziet is het nog niet bepaald optimaal. Ik ga inderdaad nog maar eens klijken bij stokrui en misschien is die Avisanol wat, ik hjeb geen idee wat het is! ;)

languuuhh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2005, 20:56:55 pm »
hoi sorry voor de late reactie 
wat ook wel helpen wil is onkruidzaad kun je als het goed is krijgen bij elke dierenzaak
gewoon door het normale zaad mengen dat is heel goed voor in de rui  ook voor zo iets als wat jij het loes(nou ja je kanarie dan :P)
als het zijn werk doet dan moet ie weer heel mooi in de veren komen te zitten

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: oktober 04, 2005, 19:03:38 pm »
Volgens mij zit in die ExtraVital ook onkruidzaad. Maar ja, baat het niet dan schaadt het niet, denk ik dan maar. Zal het eens kopen. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2006, 20:03:25 pm »
Ik denk nu weer met zekerheid dat het vedermijt is! Ik zag nu ook opgerolde veertjes, dus het moet het wel haast zijn! Aangezien ze geen antiparasiet voor kanaries hadden bij de dierenwinkel en ik dat al een keer 2 x achter elkaar gegeven heb (zie dit topic) ga ik het anders aanpakken: http://users.skynet.be/mario.verbraeken/Ziektes/vedermijt.htm

Heb alcohol gekocht en de kanarie behandeld zoals daar staat, met een penseeltje. De kooi heb ik onderhanden genomen met chloor en dettol. Overmorgen doe ik het nog een keer. Ik  denk echt dat het vedermijt is. Hij heeft het ook over de "plekken" en het zijn inderdaad plekken, ik schrok ervan!

Ik denk dat de kanarie het al gehad heeft toen ik hem kreeg, want zijn eerste rui is hij dus niet doorgekomen omdat die veren niet groeiden, logisch!

Het schijnt erg in opmars te zijn las ik op deze site: http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/048.htm

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2006, 21:54:25 pm »
Ik hoop dat dit helpt Loes .
Ik heb die sites bekeken...vervelend hoor, dat t zo in opmars is :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2006, 22:47:00 pm »
Ik hoop het ook!

Ik weet alleen niet hoeveel keer ik dit nu moet doen... ???

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 25, 2006, 10:41:31 am »
He ik zat me ineens af te vragen...als je kanarie t heeft...waarom heeft Sjakko dan geen veermijt? ???
Tsja en hoe dat moet met die alcohol...t leek in 1e instantie vrij simpel zo verdunnen en dan met een kwastje, maar als je er over na denkt, dan weet ik ook niet hoe en wat hoor...zie je trouwens wel goed genoeg waar t zit?. Je kunt toch moeilijk je hele kanarie in de alcohol zetten? :CENS En wat nou als ie dat binnen krijgt? ??? Is ie dan dronken? :) :-[ En is het dan inderdaad na 1 behandeling uitgeroeid? Ook als je plekjes hebt overgeslagen ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: april 25, 2006, 11:28:37 am »
Ja... ik weet het ook niet hoor. Maar aangezien die antiparasiet niet geholpen heeft blijkbaar had ik zoiets : nu ga ik dit proberen. En het is geen alcohol die je kunt drinken natuurlijk, dronken wordt ie ook niet!! :)

Tsja en waarom Sjakko het niet heeft weet ik ook niet. Ze komen nooit in aanraking met elkaar en staan heel ver van elkaar vandaan! Sjakko heeft allemaal prachtige nieuwe veren gekregen de laatste tijd! :thumsup:

En ik ga het gewoon denk ik een keer of 4 doen (om de dag dus) en maak hem gewoon behoorlijk nat!! :P Hij is springlevend hoor na gisteren! Ik weet ook niet eens zeker of ie het heeft, heb geen miscroscoop, maar door de opgerolde veertjes denk ik het haast zeker te weten....  ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 25, 2006, 22:04:32 pm »
Natte kanarie ;D Nou, als ze dan niet dood zijn :) t Zou echt super zijn als t werkt...dus ik vind t een goed plan dat je t zo grondig doet (als t niet schadelijk is) . Anders ga je misschien weer twijfelen of je t nu wel goed deed enzo als die veren later toch raar blijven :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: april 26, 2006, 12:20:52 pm »
Ja vind ik ook. Het gaat nu al zo lang slecht met de kanarie, ik ben het zat..  ;) Ik heb de man een email gestuurd hoe vaak ik het  moet doen en ga vandaag in ieder geval voor de tweede keer aan de gang!

Tommy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 26, 2006, 13:31:56 pm »
Ik ben benieuwd ;) Jammer dat t zo'n poos duurt voor je resultaat ziet en zeker weet dat dit t was he? Kon je hem maar even heeeelll snel laten ruien.