Auteur Topic: ervarin met handopfok van bonte boeren  (gelezen 15083 keer)

vogelgek

• Gast
ervarin met handopfok van bonte boeren
« Gepost op: december 17, 2005, 13:47:10 pm »
hallo ik heb 2 bonte boeren die zijn handtam en nu hebben ze eitjes (onverwachts gebeurd) want de dierenwinkel had gezegt dat ze allebei mannetjes waren (ik heb ze trouwens niet bij die dierenwinkel gekocht) maar nu had ik een vraagje aan iemand die ervarin heeft met handopfok van bonte boeren want ik wil graag weten hoeveel keer ik ze perdag moet voeden als ze 7 weken zijn tot zelfstandig (ik heb ervaring met handopfok maar dan met valkparkieten) maar die zijn ook eerder zelfstandig dus daarom deze vrraag

gr sjaak

Riboet

• Gast
Re: ervarin met handopfok van bonte boeren
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2005, 13:54:28 pm »
Waarom laat je de jongen niet gewoon bij de ouders? Je ouders zijn handtam zeg je. Dan zou ik de jongen gewoon af en toe in handen nemen en ze zo alvast aan je laten wennen, maar ik liet ze mooi lekker door de ouders voeren en grootbrengen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2005, 13:57:08 pm »
Hee wat leuk! Maar weet je al of de eitjes bevrucht zijn of niet?
Ik ben het met Riboet eens. Als je ze geregeld in handen neemt, zijn ze tam zat om er hartstikke tamme vogeltjes van te maken!! ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2005, 13:58:54 pm »
Hai Sjaak,

als de jongen 7 weken oud zijn ,is het nog weinig zinvol om ze nog op de ahndvoeding te zetten.
Wil je ze toch op de handvoeding zetten zal je er met een week of 4 aan moeten beginnen dan hebben ze nog 3-4 keer per dag nodig.
Corina[Senna] kan je precies vertellen hoe of wat, want die heeft nu ook bb-tjes op de handvoeding,

mvg Frank

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2005, 14:00:20 pm »
Waarom laat je de jongen niet gewoon bij de ouders? Je ouders zijn handtam zeg je. Dan zou ik de jongen gewoon af en toe in handen nemen en ze zo alvast aan je laten wennen, maar ik liet ze mooi lekker door de ouders voeren en grootbrengen.

Ps dames, dat was de vraag niet hoor. Dillema's al dan niet handopfok worden in andere topics al besproken.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: december 17, 2005, 15:45:15 pm »
We mogen hem toch wel op andere ideeen brengen!  ;) Trouwens Sjaak, er zijn inderdaad topics over hhandopfok. Typ handopfok in bij Zoeken (bovenaan de pagina) en gij zult vinden...  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 17, 2005, 16:22:35 pm »
We mogen hem toch wel op andere ideeen brengen!  ;)

Jawel Loes,

maar niet de verkeerde he  :o , er is in principe NIETS mis met handopfok, mits goed gedaan,

m  :o g Frank

jeske5

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 17, 2005, 16:29:44 pm »
dat vindt jij
er is in principe NIETS mis met handopfok, mits goed gedaan,

:o g Frank
dat vindt jij  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2005, 16:30:59 pm »
Er is ook ni

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2005, 18:12:53 pm »
dat vindt jijdat vindt jij  ;)

idd dat vind ik  :angry:

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 17, 2005, 18:20:38 pm »
Frank je kon wel moderator worden.
 :)
 ???

jeske5

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2005, 18:36:09 pm »
idd dat vind ik  :angry:
rustig maar hoor  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 17, 2005, 18:53:34 pm »
Sorry,

maar het verwondert me dat iemand die 2 aga's heeft, mij alle ins en outs van het papegaaienkweken kan vertellen.
Uit eigen ervaring zal dit toch niet kunnen zijn?
Dus is de kritiek op handopfok van horen zeggen en niet van uit de eigen ervaring, het lijkt in mijn ogen er op dat hier klakkeloos de mening van anderen wordt gevolgd , zonder enige kennis van zaken.
Het begint hier op het forum er op te lijken dat de doktrine van de Dr.H.clan wordt geaccepteerd als de enige juiste norm en daar zal ik me ten allen tijden tegen blijven verzetten.
Idd H. heeft best verstand van gedrag en geneeskunde, maar ik heb ernstige twijfels over zijn kennis van zaken met betrekking tot de kweek van papegaaien en alles wat hier mee samenhangt.
Weet wel dat Dr.H. alleen maar heeft gekweekt met duiven!!!!!!!!!!!!!! en dat zijn heel andere dieren dan papegaaien.

mvg Frank

jb

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 17, 2005, 20:02:44 pm »
Je weet dr. H. ook wel overal te pas en onpas bij te trekken. Daarmee krijgt hij meer aandacht dan hij waard is.

Er is zeker wel een en ander tegen handopfok te zeggen:
Wat zou jij er van vinden als ze je kinderen een paar weken na de geboorte bij je weghalen? Ik vind dat de ouders hun behoefte aan zorg kwijt moet kunnen, daar kunnen de jongen ook van profiteren.

De jongen leren overigens ook heel wat zaken van de ouders, natuurbroed gedraagd zich daarom heel anders dan handopfok. Persoonlijk wil ik de laatste absoluut niet hebben, zeker niet in de voliere.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: december 17, 2005, 20:35:02 pm »
Ja Frank, dat vind ik een beetje flauw. Alsof wij onze mening van Dr. H. overgenomen hebben. Het is gewoon een gevoel wat ik heb. Intuitie of hoe je het noemen wilt. Het voelt voor mij veel beter als een jong bij zijn ouders kan blijven en inderdaad ook dingen van de ouders meekrijgt. Het blijven toch niet-gedomesticeerde dieren, waarom zouden we ze als babies grootbrengen met pap, als de ouders het zelf kunnen? Ik vind het gewoon niet-natuurlijk en vind het fantastisch dat Kees en Riboet ze door de ouders laten grootbrengen! :thumsup:

En dat vind ik gewoon!! :)