Favo kan ik zo op de rug leggen, maar die speelt ook rustig op haar rug. Ze kan zo ook minuten lang blijven liggen als ik haar wat te doen geef in de pootjes. Hoe getraind? Eerst zorgen dat een hand over de rug niet eng gevonden wordt. Dan de vogel eens ondersteboven laten hangen aan de hand en de andere hand over de rug leggen tijdens dat hangen. Gewoon heel kort, en naarmate het steeds beter geaccepteerd wordt, steeds een beetje langer. Dan een keer de hand op de rug leggen en de vogel zachtjes achterover kantelen. Als het niet gaat, later nog eens proberen en zo geleidelijk aan het vertrouwen winnen dat je ze begeleid op de rug legt.
Eenmaal hangend aan de ene hand op de rug in de andere hand langzaam de tijd wat opvoeren en ook beginnen met het loslaten van een poot en als dat lukt met twee poten etc. etc. Eerst iets vervangends in de poten geven (touwtje, stokje etc..). En dan later inplaats van in de andere hand een andere ondergrond aanwennen etc.. Ik kan Favo overal neerleggen, die heeft nergens problemen mee. Ik kan Middel op de rug leggen, maar die wil nog niet de poten loslaten.
Riboet heeft al ondersteboven gehangen met een hand over de rug, maar ik weet nog niet of ik die ooit zover als Favo krijg. Hoeft ook niet. Ik ben al blij als ik de hand zonder protesten over haar heen kan leggen. Maar om Favo moet ik toch eigenlijk wel lachen en tegelijkertijd denk ik dan: wat ben je toch een onnozele gaai! Je bent zo kwetsbaar in die positie, waarom sta je het eigenlijk toe?