Auteur Topic: kortwieken  (gelezen 1707 keer)

fred

• Gast
kortwieken
« Gepost op: januari 04, 2006, 23:10:15 pm »
Hallo,

Ik vraag me af of er bij mij (groningen) in de buurt iemand woont die Fred zou kunnen en willen kortwieken. Fred is nu zover dat er gevlogen wordt, kamer door en via de deur hele keuken door en dan.................... boing tegen het raam (gelukkig is Fred niet klein) .Zit dan heel verontwaardigd te kijken tussen de potplantjes op de vensterbank.

Heb zelf wel gelezen hoe het zou moeten maar laat het liever over aan iemand die het vaker heeft gedaan. De vorige kortwiek-beurt is geloof ik nogal slordig gedaan.

karin & fred

Peter Wauben

• Gast
Re: kortwieken
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2006, 23:18:28 pm »
Laat de vogel toch eens eventjes in de avond rondvliegen als het donker is.
En als ze eenmaal weten dat er ramen zijn vliegen ze er echt niet meer tegen aan.
Vogels zijn niet stom ze leren ervan dat ze er niet doorheen kunnen vliegen.
Ik heb zelf al kanaries en parkieten gehad,die bleven lekker op de vernsterbank zitten voor het raam ,omdat ze wisten dat ze niet verder kunnen.
En aan het begin vliegen ze er wel eens een keer tegen aan,maar daarom laat ik ze dan het avonds vliegen of net voor het donker wordt. Zo kunnen ze hun vliegruimte verkennen en beperken.
En het kortwieken heb ik zelf ook al eens gedaan bij 2 parkieten en heb er geen voordeel van gehad.
Ik raad het dus ook af.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2006, 23:20:21 pm door Peter Wauben »

Aaranâ„¢

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 04, 2006, 23:20:14 pm »
Waar in groningen?

Mijn vriend woont daar, en zit daar dus ook regelmatig ;)

fred

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2006, 13:18:54 pm »
woon zelf in Peize, is een forensendorp van de stad groningen. Is dus 10 min van de stad af.

Denk dat het wel beter is als Fred gekortwiekt word, aangezien hij 's avonds zodra het donker is naar bed gaat en ik een gezellige beestenboel heb die ook in de kamer zijn en rondlopen (poezen en hond)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2006, 13:30:30 pm »
Er zijn een heleboel tegenstanders EN voorstanders van wieken. Ik denk dat je moet bepalen wat in JOU situatie en JOU omgang met het dier het beste bij JOU past! Uiteindelijk gaan we allemaal voor ons huisdier. De tegenstanders vinden het vooral onnatuurlijk. Om de voordelen nog eens op een rijtje te hebben vind ik het volgende artikel echt een aanrader: www.parrotbunch.com en dan onder gedrag.
Overigens vloog ons grasparkietje zaliger (die niet geheel tam was, wel voor manlief, niet voor mij) ook in het donker tegen de ramen aan! Gelukkig hield ze dr niets aan over, maar zelfs 1x kan fataal zijn!
Succes!

fred

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2006, 13:40:28 pm »
ja, moet zeggen dat kortwieken niet natuurlijk is en dat een vogel dan moet omgaan met een gedrag wat niet normaal is maar dat is helaas het hele leven van elke vogel die in 'gevangenschap' gehouden wordt.

Ik geloof dat Fred, aangezien het een witkuif is, beter gekortwiekt kan worden. Hij zoekt het heel graag hogerop en zal als ie bovenop de kast zit niet eenvoudig op willen stappen, toch wel beetje dominant. Ook zou ik graag zien dat ie meegaat naar buiten en dan zou het heel vervelend zijn als er een hoge boom wordt opgezocht of nog erger, de vrije natuur.

charon

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2006, 14:27:39 pm »
Ik ga niet zeggen wat goed of slecht is m.b.t. het wieken
(als het goed gebeurt ben ik vaak voor)
Maar als je fred mee naar buiten wilt nemen heb je daar tuigjes voor.

fred

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2006, 14:50:47 pm »
ja, ik weet dat kortwieken niet altijd goed gebeurt. Fred is al een keer gekortwiekt en dat is nogal slordig gedaan vind ik (hakken uit veren, uitstekende sprieten) dus dat zou ik dan ook willen laten doen.

De tuigjes heb ik al gezien op het net en bij iemand die ook 1 had besteld, weet niet of ik fred makkelijk aan een tuigje kan laten wennen want fred is nu 3. Dat ze duur zijn vind ik  niet zo erg maar wel als ze na 1 keer kapot zijn ivm knagen. Veertig euro is toch bijna honderd gulden.

voorlopig kan het nog zo blijven  ;)

maria

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 05, 2006, 15:06:22 pm »
Ik zeg je een ding.. Wees er zeker van dat het bij de goede persoon gebeurt..  :cry:

fred

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 05, 2006, 15:58:14 pm »
zal ik aan denken maria txs

Caiolinda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 05, 2006, 19:19:27 pm »
Laat de vogel toch eens eventjes in de avond rondvliegen als het donker is.
En als ze eenmaal weten dat er ramen zijn vliegen ze er echt niet meer tegen aan.
Vogels zijn niet stom ze leren ervan dat ze er niet doorheen kunnen vliegen.
Ik heb zelf al kanaries en parkieten gehad,die bleven lekker op de vernsterbank zitten voor het raam ,omdat ze wisten dat ze niet verder kunnen.
En aan het begin vliegen ze er wel eens een keer tegen aan,maar daarom laat ik ze dan het avonds vliegen of net voor het donker wordt. Zo kunnen ze hun vliegruimte verkennen en beperken.
En het kortwieken heb ik zelf ook al eens gedaan bij 2 parkieten en heb er geen voordeel van gehad.
Ik raad het dus ook af.

Bij sommige vogels is dit dus niet de waarheid. En soms is het beter voor de vogel omdat hij zich eigen kan verwonden.

coco

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 06, 2006, 00:33:54 am »
zijn er geen voorbeelden ergens op het net of in archief?? ik doe het altijd samen met mijn man wel een beetje ongelukkig maar is toch altijd wel weer redelijk netjes en coco vergeeft het ons weer snel maar ik vraag me toch altijd af of ik niets vergeet ofzo? ik heb bij hooymeier toen voorbeelden gezien en heb geprobeert om in de zelfde lijn te knippen als hij heeft gedaan maar ben nog altijd bang dat ik iets verkeert doe (ik bedoel we doen het niet zo vaak en het groeit toch snel)dus het zou mooi zijn als er verschillende voorbeelden voor handen zijn

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 06, 2006, 10:01:06 am »
Op mijn pagina staat een foto waarop de kniplijn is getekend.
Hier alleen staan geen foto's van het knippen zelf.

Zie Vleugels knippen bij Mijn Vogels

Ik weet niet of je dit bedoelt.