Auteur Topic: hoe mijn vogels broedrijp te krijgen  (gelezen 5224 keer)

wilfredt

• Gast
hoe mijn vogels broedrijp te krijgen
« Gepost op: maart 30, 2005, 20:47:40 pm »
hallo allemaal ik heb in mijn garage  een aantal hokken gemaakt met oa   agaponiden,  bergparkieten, bonte boertjes, en sebravinkjes.
maar hoe kan ik ze aan het broeden krijgen ik heb het licht op nu inmiddels op 14 uur staan geef 2a3 x per week zelfgemaakte eivoer  en  ik geef als hoofdvoer petty brird brokjes 80% en 20%  grof papagaaien voer zonder zonnepitten. wie o wie ksn mij helpen of wat doe ik verkeerd. :CENS :CENS

languuuhh

• Gast
Re: hoe mijn vogels broedrijp te krijgen
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2005, 20:58:25 pm »
ik zou het niet echt weten mijn agas krijgen soms wel een paar extra zonnepitten maar denk niet dat ze daar echt van gaan broeden
zebravinkjes hetzelfde geef ze verder ook niks  mischien ligt het aan de leeftijd :CENS
onze vogels krijgen gewoon zaad en verder niks bijzonders en zij kweken wel  ik zou het verder niet weten ???
groetjes wendy

Bozzee

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2005, 23:03:30 pm »
Het allerbelangrijkste bij het kweken van vogels is ..... geduld. :P

Hoe moeilijk ook soms, het is gewoon een kwestie van afwachten en een beetje geluk hebben.

senna

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2005, 23:32:55 pm »
Hoi,

Jij dacht ik neem een paar vogels en dan kweken ze wel? hahahahahahaha

De vogels moeten zich goed voelen, volkomen gewent zijn, goede voeding (die geef je) leeftijd moet goed zijn, koppels moeten klikken, broedhok moet bevallen, enz enz

Er zijn vele factoren die meespelen. En zoals al gezegd is, je moet geduld hebben.

gr corina

waldy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2005, 07:12:43 am »
ik ben het met Corina eens hoor je moet echt geduld hebben toch  :hart:

rmb

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2005, 08:36:53 am »
Geduld, geduld en nog eens geduld. Dat is t eerste vereiste.
De dieren doen het niet op commando en er is geen garantie voor nakweek als je een aantal koppels in een ruimte onderbrengt.

Afwisselende voeding, soms een beetje hennepzaad door het zaadmengsel.

Er zijn zo veel verschillende factoren die er een rol bij spelen, licht (heb je al onder controle), temperatuur, ruimte, blokken, partners  :hart:.

Zebravinken zijn bij mij in de voliere een soort kweekautomaat. Sommige beginnen spontaan onbevruchte eitjes te leggen, en zodra er een mannetje bij kan komen begint het feestje en wordt er driftig nestjes gemaakt en gebroed.
Dit zijn ook niet veeleisende vogels wat betreft de kweek.

Ergo, er is helaas niet een eenduidig antwoord op je vraag te geven, anders dan het woord wat we eigenlijk allemaal niet plezierig vinden ............GEDULD........ 

oOneophenaOo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2005, 17:53:06 pm »
hallo hier ff een middeltje die je kan toepassen bij alle soorten vogels trouwens  :thumbsup:

ik weet niet hoeveel vogels je op dit moment hebt etc .
maar ik geef voor 5 koppels vogels  600 gram  zaad en daar meng ik 3 kleine eetlepels  tarwekiemolie in  ( kun je vinden in diere zaak of homeopathy apotheek )  komt  dus overeen met 1 kleine koffiel lepel  tarwekiem olie  voor + - 250 gram .
tarwekiem  olie is zo wel goed  voor de mens als voor de vogel en bevat puur vitamine  E   
wat het  doet is de driftigheid bij de vogels stimuleren ( en geloof me dat doet het zeker )  :hart:
ik geef als volgd  3 kleine koffie lepels  tarwekiem olie  en meng ik voor 600 gram zaad ( geen eigeel niets geven  ) puur eten die bewerkt is met olie  en water die laat ik staan voor 2 a 3 dagen ,
daarna geef ik terug voor een 3 a 4 tal dagen gewoon zaad en  daarna geef ik terug voor een 2 a 3 tal dagen  zaad gement  met  tarwekiem olie
dit kan je een 5 tal keer herhalen wat niet altijd zo is  je zal zien na  een paar dagen dat je vogels driftiger worden .
let er wel op  zodra ze ook maar 1 ei liggen hebben meteen stoppen  en dan gewoon zaad geven zoals je voordien deed
dit is een middeltje die ik zelf heb geleerd van kwekers en bij mij en hen werkt het 100 %  :thumbsup:

hoop dat je hier iets aan hebt

carlito

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2005, 21:40:50 pm »
ik begrijp het niet goed, je mengt er olie onder maar dan ook water??

oOneophenaOo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2005, 16:03:10 pm »
neen je snapt het blijkbaar niet :CENS

je moet zoals ik voordien  beschreef  eerst kijken hoeveel  koppels je hebt aan vogels .
 je neemt 250 gram zaad en mengt daarbij 1 kleine koffie lepel  tarwekiem olie  .
 ik heb voor 5 koppels 600 gram zaad en 3 kleine koffie lepels  tarwekiemolie  gemengt
 in de kooien  zet ik aleen 1 potje zaad die gemengt is met olie  en 1 potje vers water  ( ze krijgen tijdens deze periode niets anders geen extra  eten etc.. )  die ik vervolgens laat staan voor 2 a 3 dagen 
 dan geef ik terug  3 a 4 dagen gewoon zaad en water .
dat kan je een 5 tal keer herhalen maar meestal is  het niet nodig
 let er wel op tarwekiem olie mag je niet langer dan 4 dagen laten staan en je moeten stoppen zodra ze ook maar 1 ei hebben gelegt
 je kan ook  zoals veel  kwekers  henep zaad etc geven  maar die moet je dan 1 dag laten kiemen etc... ( als ik me niet vergis 1 dag laten weken in water etc ..moet je echter vragen aan iemand die hennepzaad gebruikt  )
 ik geef zoals veelen   tarwekiem olie ( geen werk aan en is puur vitamine  E ) na een paar dagen zullen je vogels  driftiger worden

ps : is goed voor alle vogel soorten  ( van  ara tot  kanaries ) en is ook gezond voor de mens
       en je kan dit tijdens de winter maanden ook geven maar dan in kleinere hoeveel heden  en amper 1 keer per 14 dagen het geeft  je vogels
       een goede conditie ook
       ik heb die ook gegeven aan een nieuw koppeltje die elkaar in het begin niet aanvaarden  nu liggen er 5 eieren in de
       nestblok dus hoop van zegen he :p