Auteur Topic: Hoe reageren op een bijtende, niet gewiekte aga?  (gelezen 3035 keer)

Sofie

• Gast
Hoe reageren op een bijtende, niet gewiekte aga?
« Gepost op: maart 22, 2006, 19:21:37 pm »
Hey mensen!

Ik zit hier met een vraag: zoals jullie weten heb ik dus 5 aga's waaronder 2 popjes. Beide popjes waren in december erg broeds en uiteraard agressief. Bij één van deze popjes is die agressiviteit echter niet weggegaan en nu nog blijft ze alles fel verdedigen in de kooi. Ze bijt echt je vinger door, het is zelfs zo gekomen dat ik haar in de kooi niet meer durf benaderen. Buiten de kooi is het de liefste vogel, komt bij je zitten en bijt nooit. Maar eens in de kooi is het een echt monster.

Nu is mijn vraag: hoe moet ik in zo'n geval reageren? Hoe kan ik haar dit afleren aangezien ze niet gewiekt is? Hoe moet ik bijvoorbeeld reageren als ze zich dik maakt als ik met de hand in de kooi kom.
Ze heeft zo haar favo-stokje en daar mag ik echt niet komen...verdedigd ze met vleugel en snavel...hihi... Heb al geprobeerd dat stokje weg te halen maar dan palmt ze gewoon een ander in.
Even melden: ik ben niet van plan haar te wieken dus ik denk dat de kans dan klein is dat ik het haar kan afleren?
Aan de ene kant trek ik het me niets aan dat ze zo is...ze heeft nl het recht haar territorium te beschermen maar aan de andere kant is het toch prettiger dat ze netjes opstapt in de kooi. Soms moet ze nl uit de kooi en nu moet ik haar dan steeds met de handdoek pakken.

Iemand tips?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe reageren op een bijtende, niet gewiekte aga?
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2006, 19:39:26 pm »
Als je het mij vraagt is de kans dat je je dominante aga het bijten af kunt leren zonder wieken bijna 0 %

Ze is en blijft je de baas wanneer ze controle heeft over haar vleugels.
Als haar iets niet zint, vliegt ze toch gewoon weg.... ;)

En inderdaad, stokjes weghalen heeft geen zin, die stokjes zijn het probleem niet maar jouw manier van omgaan met haar.

Citaat
Aan de ene kant trek ik het me niets aan dat ze zo is...ze heeft nl het recht haar territorium te beschermen maar aan de andere kant is het toch prettiger dat ze netjes opstapt in de kooi. Soms moet ze nl uit de kooi en nu moet ik haar dan steeds met de handdoek pakken.

Tuurlijk heeft ze het recht haar dingen te verdedigen, alleen moet dat op een valse, agressieve manier?
Pino hier verdedigt haar domeintje ook hoor, alleen bijten...dat gaat mooi niet door..  ;)

Maja wieken heeft weinig zin als je ze in een buitenvolière gaat doen, dan heeft ze haar vleugels wel nodig denk ik.
Moeilijk.

Sofie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2006, 22:18:21 pm »
Nja ik had al zo een vermoeden dat het zonder wieken moeilijk zal zijn.
Mja, zal mijn best doen. Nu hoe moet ik dan volgens jou met haar omgaan?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: maart 23, 2006, 19:42:29 pm »
Als 1e wieken, dat scheelt al zoveel. Verder ongewenst gedrag negeren en goed gedrag belonen en met haar gaan trainen, ver weg van de kooi.  ;)
Zo even in het kort gezegd.
Maar nogmaals, wieken heeft geen zin als ze in de volière gaat. En zonder wieken gaat het naar mijn idee gewoon niet lukken. Je hebt dan gewoon te weinig controle over een dominante vogel.

Sofie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2006, 17:02:38 pm »
Nee wieken zit er idd niet in. Nja dan zal ik me er maar bij neerleggen. Af en toe zal ik dan wel even op m'n tanden bijten... :) Gelukkig blijft ze altijd netjes op der stok zitten en doet ze enkel van die schijnaanvallen... ;D

Faraday

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 01, 2006, 17:41:14 pm »
Wieken is hier een fiasco geweest, dat wel. :CENS

Intussen is Faraday al echt veel erop vooruit gegaan (al een tijdje na het wieken :) )
en Cauchy, die bijt jammer genoeg nog even hard in mijn vingers als ik de kooi binnenkom. ???

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: april 01, 2006, 19:53:05 pm »
Misschien wat hard wat ik nu ga zeggen, maar ik denk niet dat wieken het fiasco is geweest, het ligt meestal aan de opvoeding.

Faraday

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 01, 2006, 20:55:14 pm »
Nou ja, als ik een rotslechte opvoeder ben en een nog slechter papegaaihouder, moeten ze het toch met mij stellen. Of de vogelbescherming moet ze hier maar komen weghalen. ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: april 01, 2006, 21:06:57 pm »
Een fiasco? Maar je zegt zelf dat Faraday er op vooruit gegaan is! :)

Faraday

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2006, 21:20:39 pm »
Ik denk niet dat het het wieken is geweest, maar geduld en het ontdekken van rijstwafel :)
hij stapt pas op van een week of 3 terug, dan waren de veren kwasi normaal ;)

Maar dat oefenen met opstappen heeft naar mijn mening veel meer effect ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: april 01, 2006, 21:23:16 pm »
Ahum, maar als ie niet gekortwiekt geweest was, was ie weggevlogen met dat oefenen met opstappen..  ;)

Faraday

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 01, 2006, 21:50:15 pm »
Ah neen, want wegvliegen kon ie zowiezo. dat deed ie ook meestal. ;)

Nuja, mijn kamer is ook zo'n beetje een vergrootte trap met al die kasten en zo :-[ (misschien daarom dan dat wieken niets deed :CENS )

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: april 02, 2006, 12:42:36 pm »
Nou ja, als ik een rotslechte opvoeder ben en een nog slechter papegaaihouder, moeten ze het toch met mij stellen. Of de vogelbescherming moet ze hier maar komen weghalen. ::)

Jammer dat je het weer zo opvat.
Ik denk dat ik er maar mee stop.

jeske5

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 02, 2006, 14:38:21 pm »
Jammer dat je het weer zo opvat.
Ik denk dat ik er maar mee stop.
ik vind het al knap dat je het zo lang bent blijven proberen  ;)