Ze heeft volgens mijn vriendin vannacht een eitje gelegd, en die zag er intact uit, maar de schaal was zacht, te weinig kalk ? Of was het misschien alleen de binnenkant van een eitje, en zit de schaal nog in haar ? Ik heb in ieder geval niks zien zitten bij haar poepertje, die heb ik expres nog goed bekeken...
Hoi unSOUND
het kwarteltje heeft wel degelijk een windeitje gelegt en dit kan wel voor wat problemen zorgen
Vogels die legnood hebben kunnen niet tot eiafzetting komen, ze zijn onrustig, kruipen rond of blijven apathisch op het nest of op de grond zitten, ritmische cloacacontracties zijn karakteristiek. Voedsel wordt niet meer opgenomen, wanneer niet snel hulp geboden wordt kan de vogel sterven.
Mogelijke oorzaken van legnood kunnen zijn:
een gestoorde calcium, fosfor, of vitamine D stofwisseling, waardoor windeieren, dunschalige of ruwschalige eieren ontstaan.
te jonge vogels, vogels in slechte conditie of zieke vogels.
vervetting, de vetmassa's belemmeren de passage van het ei door de eileider.
een slecht verkalkte schaal doordat de pop te jong is.
ontsteking van de eileider.
plotseling en aanhoudende verlaging van de omgevingstemperatuur.
Behandeling: hanteer een vogel met legnood met de grootst mogelijk voorzichtigheid, het ei in de eileider kan gemakkelijk breken.
Voer warmte naar de vogel toe, dit kan de eileider stimuleren, of dompel het achterlijf van de vogels afwisselend in warm en koud water, vervolgens de vogel met de föhn drogen.
zorg steeds voor een schaaltje grit waarvan ze zelf kunnen nemen zoveel ze willen
groetjes mario