Auteur Topic: HELP !!! Gaat onze kwartel dood ?  (gelezen 9099 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: HELP !!! Gaat onze kwartel dood ?
« Reactie #15 Gepost op: mei 18, 2006, 11:52:37 am »
Ja Daphne ik denk dat alle vogels dat kunnen krijgen toch? ???

Tommy

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 18, 2006, 13:32:39 pm »
Geen idee...vooral vogels die wormen en slakken eten. Kippen, lijsters en kraaien bv wel, maar ik heb geen verstand van kwartels :-[
Onze jonge opvang kraai heeft het en we hebben hem al 2 keer ontwormd...t lijkt nu een stuk beter te gaan :a036:, maar ik ga zo toch naar de DA om een prik te halen tegen luchtpijpworm...dat werkt nml t beste. Hij was vreselijk benauwd en suf en ging zo snel achteruit :( Gelukkig is ie nu weer vrolijk...maar toch.
Uiteindelijk kunnen ze hier aan doodgaan, dus ik zou toch even door een DA laten kijken hoor unsound...zou ik zowiezo doen met zo'n ziek dier ;)

unSOUND

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: mei 18, 2006, 23:26:23 pm »
Heb zo'n beetje alle dierenartsen al gebeld, overal krijg ik:

"Nee meneer, wij doen alleen honden en katten"...  :angry:

Overigens lijkt ze wat op te knappen...

charon

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: mei 19, 2006, 08:15:28 am »
kijk even in de lijst met va 's hier op de site

dylantjuh

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: mei 19, 2006, 08:29:25 am »
Wat zielig :(

Hopelijk wordt ze snel beter

unSOUND

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: mei 19, 2006, 12:13:19 pm »
Ze loopt weer rond !  :a036:

Ze is nog niet 100% de oude, maar het gaat al stukken beter ! Maar wat het nou is geweest ?!?!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #21 Gepost op: mei 19, 2006, 12:28:51 pm »
Daar zul je wel niet achterkomen, als je dat had willen weten had je een vogelarts moeten raadplegen...  ;)

mario34

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: mei 21, 2006, 12:42:24 pm »
Ze heeft volgens mijn vriendin vannacht een eitje gelegd, en die zag er intact uit, maar de schaal was zacht, te weinig kalk ? Of was het misschien alleen de binnenkant van een eitje, en zit de schaal nog in haar ? Ik heb in ieder geval niks zien zitten bij haar poepertje, die heb ik expres nog goed bekeken...

Hoi unSOUND

het kwarteltje heeft wel degelijk een windeitje gelegt en dit kan wel voor wat problemen zorgen
Vogels die legnood hebben kunnen niet tot eiafzetting komen, ze zijn onrustig, kruipen rond of blijven apathisch op het nest of op de grond zitten, ritmische cloacacontracties zijn karakteristiek. Voedsel wordt niet meer opgenomen, wanneer niet snel hulp geboden wordt kan de vogel sterven.
Mogelijke oorzaken van legnood kunnen zijn:
een gestoorde calcium, fosfor, of vitamine D stofwisseling, waardoor windeieren, dunschalige of ruwschalige eieren ontstaan.
te jonge vogels, vogels in slechte conditie of zieke vogels.
vervetting, de vetmassa's belemmeren de passage van het ei door de eileider.
een slecht verkalkte schaal doordat de pop te jong is.
ontsteking van de eileider.
plotseling en aanhoudende verlaging van de omgevingstemperatuur.

Behandeling: hanteer een vogel met legnood met de grootst mogelijk voorzichtigheid, het ei in de eileider kan gemakkelijk breken.
Voer warmte naar de vogel toe, dit kan de eileider stimuleren, of dompel het achterlijf van de vogels afwisselend in warm en koud water, vervolgens de vogel met de föhn drogen.
zorg steeds voor een schaaltje grit waarvan ze zelf kunnen nemen zoveel ze willen

groetjes mario

dutchgerard

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: mei 21, 2006, 12:45:15 pm »
Ben ik niet met je eens, bij mij had een haantje dat ook!
m.v.g. dutchgerard.

mario34

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: mei 21, 2006, 12:54:12 pm »
ok meningen verschillen maar als ze zegt dat ze een eitje gelegt heeft en de schaal is zacht dan is het voor mij heel duidelijk een te kort aan kalk met als gevolg legnood

groetjes mario

dutchgerard

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: mei 21, 2006, 13:19:14 pm »
Ja dat kan bij een hen maar een eitje zonder schaal is makkelijker te leggen dan een met!
Ik weet niet wat het bij mijn kwartels geweest is maar ze waren gelukkig zo (na 1, 2 dagen) weer springlevend.
Het was wel een vreemde gewaarwording, eerst denk je dat het zo gebeurt is en dan rennen ze weer vrolijk rond.
Ik wilde je niet aanvallen maar ik vertelde dit alleen maar omdat dit mij met een haantje ook is overkomen dus kon het geen legnood zijn.

groetjes dutchgerard.

mario34

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: mei 21, 2006, 14:15:56 pm »
ok klop wat je zegt dat een haantje geen legnood kan krijgen maar omdat het een dezelfde gewaarwording is wil ook nog niet zeggen dat het geen legnood kan zijn.
als vogels ziek zijn heb je ook over het algemeen dezelfde gewaarwording dik zitten geen fut veel op de grond zitten maar da wil niet zeggen dat ze een en dezelfde ziekte hebben de ene kan cocidioce hebben en de andere een andere aandoening
ik wil maar zeggen dat er raad gevraagt word en ik probeer dit te geven en bij deze topic is dit mijn mening
en wat je daarboven vertelde ik beschouw dit niet als een aanval hoor ;) ik heb nogal een dikke vel  ;D

groetjes mario

dutchgerard

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: mei 21, 2006, 15:42:30 pm »
 :thumsup: ok!