Auteur Topic: Geslacht bonte boertje  (gelezen 1987 keer)

Odette

• Gast
Geslacht bonte boertje
« Gepost op: juli 17, 2006, 15:56:16 pm »
Hoi,

Op http://home.wanadoo.nl/n.wilkes/bonteboertje/index.html staat het volgende over het geslacht van een bonte boertje:

Geslachtsbepaling:

Er is aangetoond dat het verschil tussen man en pop met grote zekerheid is vast te stellen door de groene driehoek op de borst te vergelijken.

Bij de poppen loopt deze door tussen de poten, terwijl bij de man de punt niet verder reikt dan de onderborst.

Als ik dan naar deze foto van Jago kijk, zou hij een mannetje moeten zijn.

Wat denken jullie?

Alles gaat goed met Jago. Afgelopen vrijdag hebben we de testuitslagen gekregen en die waren allemaal goed.
We hebben er toen jammer genoeg niet aan gedacht om gelijk het dna te laten testen.

Loesje

• Gast
Re: Geslacht bonte boertje
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2006, 11:08:05 am »
Deze methode werkt pas als een bbtje volwassen is (zeker geen grote zekerheid!).
Ik was ervan overtuigd dat Bob een popje was aan zijn tekening te zien, maar na DNA geslachtsbepaling blijkt hij toch echt een mannetje te zijn.
Dus als je het zeker wilt weten kun je hem beter laten testen.
Maar de tekening lijkt inderdaad op een mannetje te wijzen :thumsup:

Mooi dat alle testresultaten goed waren! :a036: :thumsup:

Odette

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2006, 11:41:19 am »
Ok, Jago is nog maar 14 weken, dus dat gaat dan niet op.

Om hem (laten we het maar op een man houden  ;) ) alleen voor dna te laten testen vind ik zielig. Weer bloed afnemen (hij is nog zo jong  :-[. Mocht het nog een keer voorkomen dat we naar de DA moeten, dan laat ik wel meteen meenemen.

Maar ik dacht als dit nou klopt met die groene punt...., maar niet met zekerheid dus. Jammer dat ze dit dan vermelden op een speciale website voor bbtjes.

Bedankt voor de reactie!

Kaya

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2006, 12:38:33 pm »
Ook de veertjes onderaan de staart; niet die langere staartveren, maar dat driehoekje er onder. Dat zou bij een man geel zijn, en bij een popje of groen met geel of groen (in ieder geval met groen d'r in).

Maar inderdaad, geen zekerheid, en alleen bij volwassene vogels. Jago is nog een baby :hart:

Loesje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 19, 2006, 00:15:13 am »
Ik heb Bob laten testen door middel van een paar borstveren bij Gendika.
Misschien is dat een ideetje?

Odette

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 19, 2006, 08:28:49 am »
Dat zou inderdaad nog kunnen ja.

Bedankt voor de tip!

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 19, 2006, 23:12:01 pm »
Ja, heb ik ook laten doen bij mijn Senegal.... Kende het resultaat binnen de vijf dagen.

Ik heb Bob laten testen door middel van een paar borstveren bij Gendika.
Misschien is dat een ideetje?