Auteur Topic: Baby musje zelfstandig maken  (gelezen 3896 keer)

Claudia

• Gast
Baby musje zelfstandig maken
« Gepost op: augustus 08, 2006, 11:36:47 am »
Hallo allemaal,

Ik heb nog nooit op deze site gekeken omdat ik zelf geen vogels heb maar sinds een paar weken heb ik een musje.
We hebben hem kaal gevonden en hij had de oogjes zelfs dicht. We hebben geen nestje kunnen vinden dus we hebben het hoopje maar mee naar huis genomen. Nu voer ik hem om de 2 uur met ei-voer en geef hem water via een spuitje. Nu heb ik wel een bakje kanarie voer en een bakje water in zijn kooi gezet maar hij snapt er niets van. Hij is denk ik nu een week of 3. Hoe krijg ik hem zo ver dat hij zelf leert eten en vliegen. Het is wel de bedoeling om hem weer vrij te laten maar daar hoor ik verschillende reacties op. De een zegt dat dat niet meer kan en een ander zegt van wel. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Gr van Claudia

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2008, 12:28:40 pm door Cosch »

chantal

• Gast
Re: Musje
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:00:36 pm »
Er is hier pas  een topic over geweest. Ook iemand die een musje gevonden had zal even proberen te zoeken voor je.

chantal

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:02:48 pm »

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:04:54 pm »
jonge mussen eten hoofdzakelijk insecten, dus haal een pakje universeelvoer en meng daar parkietenvoer door (hier zitten meer soorten zaden in) Met 3 weken moet hij normaal gesproken zijn uitgevlogen dus ik neem aan dat hij zelf wel water drinkt.

gr jeannette

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:09:05 pm »
Hoe zit dat met het kattenvoer geven? Dat was toch ook erg goed? Of is dat voor andere vogeltjes?

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:12:38 pm »
kattevoer is geschikter voor eksters en vlaamse gaaien. Ga maar na wat die normaal gesproken eten in de natuur.

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:19:57 pm »
Ok. weer wat geleerd!  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:33:44 pm »
Universeel voer is perrfect, maar je moet niet dat zaad hebben wat ze je wel eens als universeelvoer willen geven, je moet dat eivoerachtige spul hebben! ;)

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #8 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:37:50 pm »
precies  :thumsup:

Claudia

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 08, 2006, 13:40:13 pm »
Ik geef hem van dat ei-voer. En dat maak ik een beetje nat en dan voer ik hem met de hand. Zelf water drinken doet hij ook nog niet. Ik heb wel het stukje gelezen over dat andere musje wat helaas dood is gegaan. Ik ga hem nou wel minder vaak eten geven. Zo om de 4 uur i.p.v 2 uur. Misschien gaat hij als hij dan honger heeft zelf op onderzoek uit. Bedankt voor jullie reacties.

Gr van Claudia   :-*

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 08, 2006, 17:37:47 pm »
Ik zou hem dus geen zaad geven :(
Kattenvoer geweekt in water! Gewoon een week brokje in zn bekje laten vallen . Oke, er zitten veel eiwitten in, maar dat kan juist zo'n jong goed gebruiken hoor. Ouders voeren hun jong geen zaad :( En zo water in zn bekje geven moet je al helemaal niet doen!
Na 3 weken is hij niet zelfstandig...de ouders voeren nog heel lang door en hebben daar een dag taak aan. Gewoon iedere 2 uur blijven voeren en ook geweekte brokjes en universeelvoer in een schaaltje aanbieden en een schaaltje water. Dwingen werkt niet! En is ook totaal niet nodig ;)

Je kunt trouwens ook wel wat meelwormen door zn eten gooien om hem te leren naar levende beestjes te pikken, maar niet te veel...heeft nml weinig voedingswaarde ;) Succes!

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #11 Gepost op: augustus 08, 2006, 18:20:08 pm »
Sorry, ik heb het niet goed uitgelegd. Uitvliegen houdt niet in zelfstandig zijn. Je moet inderdaad blijven voeren. Het universeelvoer + parkietenzaad bedoelde ik als extra om de nieuwsgierigheid op te wekken. Dat van de kattevoer blijf ik moeilijk vinden, maar als iemand daar goede ervaringen mee heeft natuurlijk doen.

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 08, 2006, 19:08:48 pm »
Kattenvoer werkt echt geweldig voor alle uitgevallen jongen. Ik heb er al heel wat losgelaten die er echt prachtig uitzagen :hart: Veel mooier dan toen we ze vroeger nog op een andere manier voerden.

Oh ja, ik zou t musje wel mee naar buiten nemen en in de modder en t gras laten lopen, op bewegende takken laten zitten , met beesjes in aanraking brengen ed. Als je een buitenkooi hebt die op de grond kan staan (dan kunnen er kleine diertjes in lopen) kan hij ook mooi contact maken met andere vogels. Grote kans dat de mussen hem opzoeken :hart:

Pas als hij al langer zelf eet, regen en wind heeft meegemaakt, ook snachts buiten heeft geslapen (nog in een kooi, liefst afgedekt met iets) , het wiegen van de takken kent, echt goed zelf buiten eten zoekt en goed vliegt, en heeft geleerd dat je t beste ergens ONDER slaapt! (dek dus zn kooi af...of doe er veel blader takken in waar hij onder kan zitten) dan heeft hij kans te overleven ;) Je hebt iig je best gedaan en ik zou hem zeker vrij laten :a036: De eerste tijd laat je hem los met jou erbij en dat bouw je op, maar snachts neem je hem nog binnen. t Is eng...en zeker de 1e keer dat hij weg blijft (zorg er voor dat dat niet op een stik hete dag of een erg regenachtige dag is ofzo), mss zie je hem dan al nooit weer terug...maar t blijft t beste voor t diertje ;)