Auteur Topic: eikels  (gelezen 2737 keer)

fkbmac

• Gast
eikels
« Gepost op: oktober 04, 2006, 00:06:35 am »
Hallo,

De eikels vallen momenteel van de bomen. Vandaag heb ik mijn grijze roodstaart er maar twee gegeven.
Binnen no-time waren ze opgegeten. Nu weet ik... een eikeltje mag men zijn papegaai gerust geven maar.....

Nu vraag ik me volgende af:

Hebben eikels veel voedingswaarde? Zijn ze gezond?
Mag men in principe onbeperkt eikels geven of maar maximaal 1 of 2 per dag / per week?
Kan men ook gedroogde eikels geven.

Ik ben me benieuwd naar de reacties.

Groet,

fkbmac
.

Africangrey

• Gast
Re: eikels
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2006, 00:30:52 am »
Ik wist niet eens dat eikels voor papegaaien geschikt zijn, kan je na gaan ;D
Zal bij de eerstvolgende boswandeling meteen eikels rapen :thumsup:
Wat betreft de voedingswaarde en frequentie qua aanbieden denk ik hetzelfde als noten (walnoten, cedernoten) een paar keer week ofzo?

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2006, 01:13:09 am »
En hoe zit dat dan met kastanjes  :CENS

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 04, 2006, 06:53:01 am »
Tamme kastanjes kun je ook geven, maar daar schjint erg weinig voedingswaarde of vitamines ed in te zitten.

Hoe het zit met eikels, weet ik niet!  ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: oktober 04, 2006, 10:31:46 am »
Heb het nog nooit geprobeerd bij Sjakko, ze zijn toch niet te vreten? cheesy3 Ik denk best dat er veel voedingswaarde in zit, maar hoe en wat precies zou ik echt niet durven zeggen! ;)
Gewone kastanjes was toch ook wat mee? ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: oktober 04, 2006, 10:34:09 am »

http://www.dierennieuws.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=paarden;action=display;num=1098612760
Vond dit stukje door te Googlen.. Als je moet oppassen met groene eikels bij een paard, moet je dan niet z''eker oppassen met groene eikels bij een kleiner dier, zoals een papegaai?

En dit stond ook nog ergens:
Zowel de bladeren als de eikels van de eik bevatten tannines. ... Varkens zijn het minst gevoelig voor dit vergif en verdragen eikels goed. ...

En nog een stukje:
Eikels

In de winter zijn zaden de belangrijkste voedselbron veel vele diersoorten. Meest voorhanden in bossen op de arme zandgronden zijn de zaden van de eik. In een eikenbos (op goede grond) kan de hoeveelheid eikels in optimale jaren oplopen tot wel 2 miljoen stuks per hectare! Eikels worden gegeten door zowel grote als kleine zoogdieren zoals wildzwijn, eekhoorn en verschillende muizen. Ook verschillende vogels eten eikels.

En nu weet ik ook weer wat er met de kastanje was: die bevatten oook die tannines.. Ik heb Sjakko er echter wel eens 1 gegeven en die werd niet ziek! :)
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2006, 10:39:57 am door Loes »