Auteur Topic: Reo virus aktief!  (gelezen 2307 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Reo virus aktief!
« Gepost op: oktober 31, 2006, 11:27:13 am »
Ik kreeg een mailing via Alle Papegaaiensoorten:

Het Reo virus is actief:

Pakara kreeg bericht over het virus  en heeft voor u even de vraag bij de dieren arts voorgelegd  . Lees hier de eerste reactie :

Reactie:

Wij hebben hier in deze regio ( Breda) inderdaad een zeer agressieve stam van een REO virus wat al bij meerdere kwekers veel schade aangericht heeft. Je moet dan denken dat er zomaar 1/3 tot de helft van je kweekkoppels weg kan vallen. Echt een ramp. Het vervelende is dat het erg agressief is en dat je er niets tegen kunt doen alleen HYGIËNE! De boel zoveel mogelijk gescheiden houden en eventueel een paraplu antibiotica om secundaire infecties te bestrijden. Tegen het virus zelf is geen medicijn. We zouden alleen kunnen vaccineren maar er is geen vaccin tegen dus valt ook die optie af. 

We zien het vooral bij parkieten en veel minder bij grote papegaaien is mijn indruk. In het begin zie je niet zoveel aan de vogels. De ene dag zijn ze klinisch nog gezond en de andere dag stoppen ze met eten krijgen een groen ontlasting waar al gauw bloed bij komt te zitten, vallen snel en sterk af en sterven binnen enkele dagen .

Op sectie beeld zie je vooral een afwijkende milt, lever en long met name necrose.

De grote show van de parkieten sociëteit hier in West Brabant hebben we om deze reden dan ook afgelast. Ik weet niet hoe het in andere regio's is maar het leek mij zeker hier voor west Brabant niet verstandig om de show door te laten gaan. Wel wil men volgende week de beurs door laten gaan, in dat geval denk ik dat ik eerst daar alle vogels maar ga keuren. Maar ik zal nog overleg hebben met het bestuur mijn voorstel is om ook de beurs een maand op te schuiven. Nogmaals over andere streken in het land heb ik geen informatie. 2 jaar terug hebben we hier ook eens zo'n uitbraak gehad maar dat is beperkt gebleven bij 1of 2 kwekers

Dierenarts Prinsenbeek: Peter Bastiaansen

Dierenkliniek De Baronie  P.N.C.M. Bastiaansen  Beeksestraat 60b  4841 GD Prinsenbeek  Tel: 076 - 5415030  Fax: 076 - 5424141

Reactie 

Het is flink besmettelijk en kan behoorlijke uitval geven. De infecties verlopen meestal snel en heftig. Denk daarbij aan alle kromsnavels hoewel meer bij de parkietachtige, rosella´s etc.
De omvang van deze locale uitbraak kan ik niet inschatten  maar van tijd tot tijd duiken er inderdaad regionale uitbraken op.  Die kunnen vrij heftig zijn.

Geen transport, geen aan- en verkoop van vogels, niet ruilen of terugnemen en geen vreemden met vogels in je hokken zijn meestal voldoende om besmetting te voorkomen

met vriendelijke groeten,

Anton Beijer, dierenarts
Dierenkliniek de Toren, Drachten. 0512-513627
http://www.dierenkliniekdetoren.nl

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: Reo virus aktief!
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:28:40 am »
Aangezien Breda niet ver hier vandaan is, zal ik het in de gaten houden. Maar Sjakko zal niet echt gevaar lopen aangezien ze niet in aanraking komt met parkieten of andere gaaien hier uit de omgeving. ;)

qliqi

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:44:34 am »
best eng he? Zo'n virus waar nog geen vaccin voor is.  :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:47:23 am »
Ja, dat is inderdaad eng. Virussen zijn toch moeilijk vind ik. Antibiotica werkt niet en je doet er dus gewoon niks aan als je vogels besmet zijn..  :(

Offline Angelique

• Net zelfstandig
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2006, 14:21:05 pm »
Het zal je maar overkomen  :(

Jarie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2006, 15:01:47 pm »
dus als ik het goed begrijp de boel goed schoonhouden is het enige wat je kunt doen om het te voorkomen?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2006, 15:53:11 pm »
Ja.. ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2006, 16:45:42 pm »
snappen doe ik zo'n dingen nu niet zé
vroeger hoorde je daar toch niet van,zou het echt allemaal ook hebben bestaan  ???
nu met het media-kanaal gaat het toch veel sneller vind ik
zou het niet beter zijn dat ze stoppen met al die chemische proeven waardoor ze ook allemaal nieuwe virussen maken hoewel ze dat steeds zullen tegenspreken en dan per abuis ééntje die ingespoten is laten ontsnappen,het is alleen niet in de films
denk maar aan dat rhesus aapje met dat ebola-virus dat was ook een per ongelukje  :angry:
domme wetenschappers

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2006, 16:57:02 pm »
Ik denk dat het ook te maken heeft met dat mensen steeds vaker medicijnen geven als preventie aan hun vogels.
Ook komt het denk ik doordat er veel vaker inteelt voorkomt omdat er zo veel op mutaties wordt gekweekt.
Het meest komt het voor bij australische parkieten.
Nou is de import uit australie al heel lang dicht, dus echt vers bloed komt er niet meer aan te pas.
Als men maar in een beperkt gebied vogels aan elkaar blijft kruisen , blijf je steeds in de zelfde bloedlijnen.
Daarom lijkt het me verstandig zo nu en dan eens vogels in het buitenland aan te schaffen, zijn dan ( waarschijnlijk uit een vreemde bloedlijn).
Paar ook zo min mogelijk mutant aan mutant, maar pak vaker een wildkleur, richt je kweek daar ook op.
Zorg dat je ook een lijn wildkleur vogels hebt.

Henk

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2006, 17:55:58 pm »
Nu zeg je dus eigenlijk dat alleen import voor vers bloed zorgt? :CENS lijkt me persoonlijk nogal absurd als dat daar nu nog voor nodig is shootme Beetje minder vermeerderen om t vermeerderen en wat bewuster bezig zijn met de hobby moet toch genoeg zijn?

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2006, 17:57:26 pm »
Oh ja ik denk dat te veel dieren op een te kleine oppervlakte de oorzaak is voor dit soort nare dingen.
En idd mss onnodig gebruik van medicatie ;)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2006, 21:23:27 pm »
Citaat
Nu zeg je dus eigenlijk dat alleen import voor vers bloed zorgt?

Nee dat zeg ik dus niet, trouwens import hoef geen wildvang te zijn hoor, als je dat soms bedoeld.
Wat ik wel zeg is dat veel kwekers steeds in het zelfde cirkeltje zoeken naar vogels.
Als je wat verder weg zoek , heb je meer kans dat cirkeltje te doorbreken en eens vogels koop uit een andere bloedlijn.
Vogels kopen in belgie en duitsland noem ik geen import
Hou daarom ook een heel goede administratie bij van je vogels , liefste met stamboom.

Henk
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2006, 21:26:06 pm door broto »