Auteur Topic: Interactie praten stimuleren.  (gelezen 1348 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Interactie praten stimuleren.
« Gepost op: augustus 22, 2007, 20:12:22 pm »
Hoe zou je de interactie van het praten met je papegaai kunnen stimuleren?

Mr Darcy is nu net 1 jaar en praat al aardig wat. Maar hij geeft nog geen reactie of antwoord op mij. Het lijkt me leuk als je met je gaai kan praten. Nu praat Mr Darcy gewoon als ie in zijn eentje in zijn kooi zit, gewoon als hij geen aandacht van ons heeft. Zodra ik me ermee ga bemoeien, is zijn aandacht afgeleid van het praten en heb ik zijn volle aandacht en dan is het praten over. Wij oefenen wel dingen als: wat zegt het poesje? Want Darcy kan nl al miauw zeggen, hij kan ook hafhafhaf (een hondje, nou ja een verkouden hondje dan  :)) en daaduu daaduu (een politieauto) zeggen. Dus ik vraag wat doet het poesje/ hondje/politieauto dan en geef vervolgens zelf het antwoord. Maar daar doet Darcy (nog) niet aan mee.
Elke keer als ik met Mr Darcy praat, heb ik al zonnenpitjes achter de hand, zo van als ie antwoord geeft, wat voor antwoord of geluid dan ook, dan krijgt ie een pitje. Maar helaas ik heb nog niets gehoord, zodat ik ook nog steeds geen pitje heb gegeven.
Komt die interactie met het praten vanzelf, of zou je daarmee moeten oefenen? En zoja, hoe oefen je dat dan?

TWEETY

• Gast
Re: Interactie praten stimuleren.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2007, 20:33:21 pm »
wat grappig  :)
nou bij tweety heb ik veel geduld moeten hebben, maar eens ze het deed was ze niet meer te stoppen  ::)
het is wel een grijsje natuurlijk. ik heb alles wat ze geleerd heeft wel 100 keer herhaald hoor  :hot:
mijn man verklaarde mij soms gek als ik een hele avond i love you tegen haar zei, maar nu is hij wel zo trots als een pauw dat ze dat kan zeggen.
ik zou dus gewoon heel veel geduld hebben en veel herhalen
daarmee bedoel ik dan ook interactie, dat doe ik op dezelfde manier,zoals  wat doet de kip ? toktoktok   ;D ;D
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2007, 20:35:57 pm door TWEETY »

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2007, 20:38:54 pm »

ik zou dus gewoon heel veel geduld hebben en veel herhalen
daarmee bedoel ik dan ook interactie, dat doe ik op dezelfde manier,zoals  wat doet de kip ? toktoktok   ;D ;D

Ja ik denk ook dat dat de enige manier is!  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2007, 20:42:37 pm »
Ik ook. Maar Sjakko is ook een hardleerse wat dat betreft. Ik probeer al zo lang vragen met antwoorden en het enige wat ze nog doet is antwoorden op"Wat wil Sjakko van het vrouwtje?" Dan zegt ze dus: Kusje!

De rest wil nog steeds niet lukken (Wat doet poesje? Miauw en Wat gaan we eten? Brood)  ??? Maar ik houd vol, eens zal ze antwoorden (ze zegt inmiddels wel de zinnen met het antwoord er achter aan! ;D).

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2007, 22:22:40 pm »
Geduld geduld geduld  :)

Met Jacky doe ik het ook,ik vraag 'm: wat is Jacky ? Antwoord: Ara
Af en toe zegt ie het maar vraag me niet hoe vaak ik het hem al heb gevraagd  :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2007, 23:13:42 pm »
ik doe het ook op die manier hier met de grijzen
maar als je vraagt wat doet de poes,krijg je gegarandeerd het antwoord "kiekeboe"
maar ................. ooit zullen ze het wel eens juist hebben

jaantje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2007, 23:44:33 pm »
Ben ik even blij dat Poekie mij vragen stelt :)

Ik moet altijd antwoord geven op vragen als,wat doet de poes,hondje,paardje,eendje,muisje,kip.
Ook vraagt ze weer iedere dag aan mij of ze een papegaai is  ;D
Als zij hoog zegt moet ik laag zeggen,links ik weer rechts of omgekeerd.

Ik heb daar eigenlijk weinig voor hoeven doen,ging eigenlijk vanzelf,reageren als ze bv. links zei,zei ik rechts
Moet wel zeggen dat ze enorm leergierig is.
Als ze me ziet zit ze al met de oortjes gespitst op wat ik ga zeggen.

Maar zoals de voorgangers zeggen Geduld!

Africangrey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2007, 01:47:13 am »
Oh, ik lees toevallig dit onderwerp, erg leuk :thumsup:
Ook hier heb ik er weinig moeite voor hoeven doen.
Soms denk ik weleens, die gaai leest mijn gedachten haha ;D
Maar ik moet eerlijk bekennen ik heb het eerste half jaar veel tegen hem aangekletst, misschien dat ze alles opslaan of zo ???
Jamie reageert op alles, geeft antwoord, vraagt zelfs om dingen zoals naar buiten gaan of als hij wil slapen 's avonds of als hij dorst heeft. :)
Echt te vergelijken met een klein kind (je hebt je handen er vol aan :o)
Hij leert nu liedjes zingen, ben bezig met papegaaitje leef je nog.
Je lacht je rot, probeert hij het na te doen, tot nu toe na ieder zinnetje roept hij 'Poef! ;D
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2007, 01:50:40 am door Africangrey »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2007, 10:06:58 am »
Hij leert nu liedjes zingen, ben bezig met papegaaitje leef je nog.
Je lacht je rot, probeert hij het na te doen, tot nu toe na ieder zinnetje roept hij 'Poef! ;D

:)
Hier ook! Mr Darcy zingt: "papegaaitje leef je nog? POEF!!!" liggen wij helemaal in een deuk! ;D
Soms voegt hij iets samen, dan krijg je: "papegaaitje leef je nog? hoewa hoewa (=hoera hoera)!!!" die vind ik zo schetig!
Mr Darcy zingt ook: "hoewa hoewa isse koffie noh nie klaah?" Zo lief!

Dus het praten gaat best goed, maar de antwoorden niet en hij geeft ook nog niets aan zoals Sjakko. Niet dat dat erg is hoor. Hij is ook nog maar net 1 jaar, dus voor zijn leeftijd praat hij in elk geval al erg goed (en het is niet eens een grijsje). Maar ik vind het zoooo leuk dat ie praat, dat ik gewoon steeds meer wil! :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2007, 10:12:18 am »
Haha, ja het is ook heel erg leuk!! Geduld, er komt vast en zeker steeds meer!! ;)