Auteur Topic: roodruggen  (gelezen 3133 keer)

amit

• Gast
roodruggen
« Gepost op: juni 08, 2008, 03:16:13 am »
hallo wie wil zo vriendelijk zijn om mij het 1 en ander uit te leggen hoe te kweken met roodrugparkieten ??
nestblok afmetingen , waarop ik moet letten

amit ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: roodruggen
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2008, 10:05:35 am »
Roodrugparkieten zijn op een leeftijd van 1 jaar geslachtsrijp en kunnen dan ook al ingezet worden voor de kweek. Als nestgelegenheid kan een nestblok verstrekt worden met een afmeting van 40 cm hoog, een bodemoppervlak van 15 x 15 cm. en een invlieggat van 6 cm. Het is verstandig meerdere nestblokken te verstrekken zodat de vogels zelf hun keuze kunnen maken. Als nestmateriaal kan gebruik worden gemaakt van rottend hout, houtspaanders en of zaagsel welke vermengd wordt met potgrond of turf. De nestblokken kunnen begin maart in de volière worden opgehangen.De pop legt 4 tot 7 eitjes die om de dag worden gelegd. De eitjes worden alleen door de pop bebroed. Meestal begint de pop bij het 3e eitje te broeden. Tijdens het broeden komt de pop regelmatig uit het broedblok om zich te laten voeren door de man. Het eerste jong wordt na ongeveer 19 - 20 dagen geboren. In de eerste week worden de jongen alleen door de pop gevoerd, daarna helpt ook de man bij het voeren van de jongen. De vogels laten over het algemeen nestcontroles gemakkelijk toe. De jongen moeten op een leeftijd van ca. 7 dagen worden geringd met ringmaat 4,5 mm. Na ca. 10 dagen zijn bij de jongen de staart- en vleugelpennen zichtbaar en na 20 dagen zitten ze voor ongeveer 75% in de veren. Het eerste jong verlaat meestal tussen de 30e en 35e dag het nest. Twee tot drie weken nadat de jongen zijn uitgevlogen zijn ze zelfstandig en kunnen ze bij de ouders vandaan gehaald worden.

Bozzee

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2008, 11:54:57 am »
Zelf gebruik ik een blok wat iets groter is dan 15 x 15 bodemoppervlak. Zelf heb ik voornamelijk zeskant blokken met een diameter van 20 cm. De vierkante blokken 20 x 20 bodemoppervlak. Meestal zijn de roodruggen niet zo kieskeurig wat een broedblok aan gaat in grotere blokken doen ze het ook wel. Beste is inderdaad om meerdere blokken op te hangen, zodat ze zelf de keus hebben.

Roodruggen zijn het best per paar te houden in aparte vluchten of kweekboxen. Meerdere koppels in een ruime voliere kan wel, maar is meestal een beetje afhankelijk van de vogels. Zijn ze het van jongs af aan gewend om met meerdere koppels bij elkaar te zitten kan dit ook heel goed gaan.

Veel succes, vr.gr. Edwin.

amit

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2008, 11:07:19 am »
hartelijk dank..
ik ben intussen al gestart met 2 koppels die ik apart heb gezet ..
heb wel nesten van 20x20 x35 ?? ze gaan er wel al in .. lijkt goed te gaan ...
alleen weet ik niet of ik te vroeg ben met het hangen van het nest.. de pop die ik heb heeft op haar ring NB '07(zwarte ring)... maar nu weet ik niet precies hoe oud ze is,e ik kan er ook niet achter komen omdat ik niet weet waar ze vandaan komt ... kan ik al inzeten ?? is het niet gevaarlijk ?? ze paren wel al .. ik zie ze zeker elke dag 1 keer paren ...