Ik heb net t topic "Territorium afbakenen of jonge onschuld" zitten lezen (link hieronder)
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=30566.0#botMaar heb daar nog een vraagje over. Juul vertoont t zelfde gedrag, maar.. zelf opstappen als ze uit de kooi komt doet ze niet. Zodra ze mijn hand in de smiezen krijgt duikt ze haar kooi weer in. Ik scherm nu de ingang af zodat ze niet anders kan dan op mijn hand opstappen. Probeer ik iets in de kooi te doen dan bijt ze tot bloedens toe. Niet echt prettig en t went niet echt hoor

.
Nu dan mijn vraag. Als ik dit gedrag wil afleren ben ik dan niet krom bezig door haar in de kooi terug te plaatsen? Zij vindt t daar errug prettig en ziet dit dus niet als straf. Naar mijn idee is dit dus geen oplossing. Volgens t 5 stappen programma zou ik gewoon door moeten gaan en haar gedrag negeren en dan maar afwachten tot ze t niet meer doet.
Ik vind dit lastig, voor mijn gevoel zijn dit 2 tegenoverstrijdige manieren om t bijtgedrag bij de kooi aan te pakken en wat is nou de oplossing hiervoor. Ik merk wel dat op t moment dat kooi of speelplaats voor haar buiten bereik zijn ze veel liever is dan waneer ze denkt dat ze erbij kan komen. Als jullie willen meedenken met mij heel graag. Zoals t nu gaat kan ik blijven volhouden maar uiteindelijk gaat ze een grote kooi krijgen en heb ik t vermoeden dat als ik dit punt niet eerst oplos ze helemaal niet meer in de buurt van mijn handen wil zijn.
Komt nog bij dat ik toch van plan ben om een maatje voor haar erbij te nemen zodra t mogelijk is. Dit beestje (weet nog niet zeker wat t wordt) zal ik dus proberen vanaf baby op te voeden zodat ik niet straks 2 vogels heb die niet uit de kooi op mijn hand willen.