Auteur Topic: Een vraag voor Fujimo  (gelezen 2553 keer)

Cheetah

• Gast
Een vraag voor Fujimo
« Gepost op: februari 20, 2005, 17:01:27 pm »
Hallo,

Ik heb begrepen dat jij een Grijze Roodstaart en een Edelpapegaai hebt.
Wij hebben nu een Grijze die 5 maanden is en vanaf 6 weken grootgebracht.
Hier zoeken wij een papegaai bij ivm een grote kooi die wij hebben.
Wij hebben al eerder geprobeerd om er een bonte boertje bij te nemen, maar dat was een en al oorlog.
Aangezien de grijze veel groter was, waren wij ook bang dat het een keer mis zou kunnen gaan.
Ons oog is dus nu gevallen op een edel omdat het net als grijsjes ook rustige beesten zijn.
Omdat wij een grote kooi hebben willen wij deze 2 vogels uiteindelijk bij elkaar hebben.
Heb jij nog wat tips voor mij toevallig?
Zelf zat ik te denken aan om er voorlopig een kooi naast te zetten en elke dag de vogels te verwisselen van hun kooi.
Daarnaast na een week proberen beide vogels bij elkaar houden.
Ik hoop dat jij of iemand anders tips voor mij heeft.

Groetjes

senna

• Gast
Re: Een vraag voor Fujimo
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2005, 18:52:36 pm »
Hoi,

Ik ben Fujimo wel niet maar ik wilde toch even reageren.

Dat je keus op een edel valt vind ik helemaal geweldig. Ik ben ook een edel-freak. Maar ik denk dat vogels aan elkaar laten wennen niet een kwestie van een week is. Het beste zou je dan weer een baby aan kunnen schaffen. Jouw grijsje moet eerst wennen aan een andere vogel die ook aandacht krijgt. Dan langszamerhand buiten kooi ze kennis laten maken met elkaar en dat langszaam opbouwen. Hoe snel is afhankelijk van de vogels. Dat hangt niet af van hoe snel wij het willen.

Of ze samen in in een bestaande kooi kunnen ligt geheel aan de vogels. Jouw grijsje beschouwd dat als zijn terratorium. Een nieuwe kooi had misschien makkelijker geweest. 6 weken is wel erg vroeg voor een papegaai hoor. Ik zou niet aanraden een edel van 6 weken te nemen.

gr corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 20, 2005, 19:45:15 pm »
Hai,

In principe kunnen de meeste papegaaien van ongeveer gelijke grote wel met elkaar samen gevoegd worden, zeker een edel is nogal een brutale papegaai dus moet dat best kunnen.
Het beste is om ze aan elkaar voor te stellen op neutraal terrein. bijv in een bijkeuken of een badkamer ofzo.
Maar om een baby bij een volwassen vogel te zetten lijkt me geen strak plan , want die baby kan natuurlijk nog niet zo goed van zich afbijten.

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: februari 20, 2005, 19:48:22 pm »
Hoi Ashvin! Heb je dat Bonte Boertje nog?  :CENS

Cheetah

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2005, 20:54:17 pm »
Hoi Loes,

Die heeft goede een kennis van ons overgenomen.

fujimo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2005, 22:33:29 pm »
De aanpak die Senna verteld hanteer ik nu ook, buiten de kooi gaat geweldig samen, maar in de kooi is het bijten geblazen.
De edel is nog te jong ( 4 maanden) en daagt de grijze vaak uit als die op haar eigen hoogste plek in de kooi zit en dan gaat het mis.
Ik heb er nog aan zitten denken om de 2 kooien weg te doen en een nieuwe terug te kopen omdat het dan voor beide een nieuw territorium is.
Luna de grijze zit pas 5 maanden bij ons en is na de verhuizing gaan plukken dus zit al niet lekker in haar velletje dus weer een verandering lijkt me nu niet goed dus laat ik de 2 kooien voorlopig maar even bij elkaar staan om aan elkaar te wennen.
Af en toe zet ik ze bij elkaar in de kooi of zet ze in elkaars kooi met de deuren open en dan gaat het even goed.
Ik ga dit langzaam verlengen en we zien wel hoe het afloopt.
Lukt het niet blijven er gewoon 2 kooien naast elkaar staan.

groeten Eric

senna

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2005, 12:05:48 pm »
Hoi allemaal,

Frank ik bedoelde ook niet dat je de baby meteen bij de grote moet zetten hoor . . hahahahaha  :) Maar meestal vinden ze een baby niet zo bedreigend en doordat je voeding geeft leert hij zo spelenderwijs dat hij zijn aandacht moet delen.

En als je het langszaam went heb je kans dat het beter gaat dan dat je hem meteen confronteerd met een volwassen vogel.

gr corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2005, 12:12:20 pm »
Hai Corina ,

helemaal mee eens

mvg Frank

ps 1 ik geef me vandaag op voor de pakaradag
    2 heb gisteren een koppel amazone amazonica aangeschaft

senna

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2005, 12:40:43 pm »
FOTOOOOO'SSSSSSS !!!!!!

Cheetah

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2005, 21:24:41 pm »
Oke, ik ben benieuwd.
Zodra ik een vogel erbij hebt (waarschijnlijk een edel, maar heel misschien toch een amazone aestiva) dan horen jullie het hoe het gaat.

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2005, 22:25:40 pm »
succes