Auteur Topic: niet tamme grasparkieten en terug naar de kooi  (gelezen 3478 keer)

LangeDraak

• Gast
niet tamme grasparkieten en terug naar de kooi
« Gepost op: februari 25, 2009, 09:54:41 am »
Beste Forummers,

Aangezien we 2 grasparkieten hebben thuis die absoluut niet tam zijn heb ik de volgende vraag.
Stel nu dat ik de kooi openzet om ze te laten vliegen.
Gaan ze dan vanzelf weer terug in de kooi op het moment dat ze het zat zijn ?
Of heb ik een probleem zodra ze uit de kooi zijn en moet ik ze dan weer vangen ? :CENS

Hoop dat jullie hier antwoord op weten   ????

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: niet tamme grasparkieten en terug naar de kooi
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2009, 10:08:46 am »
ik denk dat ze voorlopig niet terug gaan naar hun kooi,
of direct wel omdat ze de omgeving niet kennen!

Vangen is altijd een hachelijke onderneming, omdat je daarmee best het kleine vertrouwen wat je hebt opgebouwd kan schaden,
al dan niet de vogel kan bezeren ;)

ALS je ze laat vliegen, doe de eerste keer wel ALLE ramen bedekken met gordijnen oid.!!!
Anders is het pats boem!!

LangeDraak

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2009, 10:17:41 am »
Tja we hebben nu een klein beetje vertrouwen, dat wil zeggen we hebben geen paniek meer in de kooi op het moment dat ons hand in de kooi komt.., en dat willen we niet kwijt. :(
Ook zie ik het niet zitten om de vogeltjes enorme stress te gaan bezorgen omdat we ze moeten vangen.... (Wat ik een kamer een behoorlijk lastige klus gaat zijn vanwege de ruimte)
Maar goed anders moeten we maar wachten tot er een tam valkje bij zit.....
Als ze dan een band hebben met elkaar en je laat ze dan los zijn ze misschien eerder geneigd om terug in de kooi te gaan als er al 1 inzit ??
En anders moeten ze maar binnen blijven... Het is niet helemaal leuk maar ook daar hebben ze behoorlijk wat ruimte.

Ramen bedekken e.d. is iets wat we gingen doen omdat ze er anders tegenaan vliegen. ;)

Hélène

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2009, 11:32:06 am »
Een tijd lang, voor onze buitenvolière klaar was, hebben wij vogels op zolder gehouden, die daar mochten rondvliegen en ze waren niet bepaald tam te noemen  op een enkeling na.
Als je ze op vaste tijden eten geeft, is de kans groot dat ze vanzelf de kooi weer opzoeken, want dat is toch hun veilige haven.
Ook tegen de avond schemer zoeken ze vaak vanzelf hun kooi weer op.
Mocht je ze toch moeten helpen, kun je het beste de omgeving donker maken ze met een theedoek of dunne handschoen snel pakken en in de kooi zetten.
Nou moet ik er eerlijk bij zeggen dat wij ook nooit bewust bezig zijn geweest met het tam maken, daar hebben wij veel te veel parkietjes voor, maar soms moesten we wel een handje helpen en het voordeel daarvan was dat eigenlijk geen enkel pietje echt panisch was om beet gepakt te worden bij bijv. het 2 jaarlijkse gedruppel of bij wondverzorging of het toedienen van medecatie.
Nu zitten al weer jaren de vogeltjes in de buitenvolière en nog steeds komen ze op me zitten en uit mijn handen eten.

HPB

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2009, 12:06:55 pm »
ik had een grasparkiet die uit een volière kwam. Hij heeft 1 keer los gevlogen en was ontzettend moeilijk te vangen. Het was een drama. Hem gevangen met een theedoek als gevolg dat hij helemaal doodop was van de stress. :(

Hélène

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2009, 13:32:25 pm »
Ja daarom maakten wij het eerst schemerig tot donker, want parkieten vliegen niet of nauwelijks in het donker en als je dan nog net genoeg licht hebt om hem te zien zitten is hij zo gepakt met een thee doek en hoef je hem totaal niet op te jagen.

Dus de eerste keer los laten vliegen moet je ook nooit midden op de dag doen met veel licht, maar liever met nog wat licht, maar wel tegen de avond.
Ook dan pas weet je of hij weer redelijk gemakkelijk terug de kooi in te krijgen is.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2009, 21:35:49 pm »
Een trosgierst op de kooi leggen wil ook wel helpen.
En hoe hoger de kooi staat of hangt de beter. Bij mij gingen ze idd terug naar de kooi als het ging schemeren maar wel er boven op haha, niet er in.
Maar in het donker plukte ik ze dan van hun dakje en zette ze in de kooi, ging heel rustig en zonder stress.  ;)