Auteur Topic: papegaai laten wennen aan pellets  (gelezen 3387 keer)

frits

• Gast
papegaai laten wennen aan pellets
« Gepost op: oktober 08, 2008, 12:37:58 pm »
Goedemiddag allen.

Ik ben nieuw op het forum en heb al veel informatie hier gezien. Wij zijn sinds augustus de trotse bezitters van kaya(bekende naam hé) een jonge grijze roodstaart papegaai.
Hij is al helmaal bij ons gewend en is voor iedereen hartstikke lief alhoewel hij ook wel af en toe nukken heeft. Maar dat mag. Mijn vraag gaat eigenlijk over het voeren van pellets. Wij hebben Daily Select pellets van Pretty Bird. Die verrekt i dus helemaal om te eten. Ik heb gezien dat er mensen zijn die de pellets fijnmaken dat is een goede tip dus dat ga ik ook proberen.
We hebben laatst ook onze gaai twee en halve dag zonder zaad laten staan met alleen maar pellets in zijn bakje maar zelfs na 2.5 dag zonder eten nam hij geen pellets.
Ik heb geen idee hoelang je een jong beestje zonder eten mag laten maar het lijkt mij niet echt verantwoord om hem te lang zonder voer te zetten. Heeft iemand een idee of meer ervaring hiermee? Alvast bedankt.

Frits

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: papegaai laten wennen aan pellets
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2008, 13:06:44 pm »
Heeft hij eerst zaadvoer gehad is het misschien een idee om in stappen over te gaan,
als jij altijd brood at en ineens aan een prakkie MOET vind je dat ook niets!
Dus gewoon naar mate de tijd verstrijkt proberen de verhouding te veranderen, beginnen met 90% zaad 10% pellets, 3 dagen erna 80/20 enz enz

Of

een andere pellet proberen, ik ken genoeg kieskeurige vogels! :)
die eten de ene niet, en de ander heeeel gemakkelijk!
Misschien als je een oproepje plaatst dat mensen je een kleine hoeveelheid willen sturen om te proberen ;)

Welke je ook kiest van groot belang is geduld, maar ik lees dat je al sinds augustus bezig bent,
en dat je je goed verdiept.. dus dat geduld wist en ken je al waarschijnlijk!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! En oja, welkom op het forum!
Groetjes nic

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2008, 13:22:13 pm »
ik wil je wel wat ecobird toesturen om te proberen :thumsup: als je wil moet je je adress ffe maile  ;) djarno@hotmail.com  groetjes marian

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2008, 13:24:53 pm »
Welkom op Parkieten-land. Veel plezier hier!

alhoewel hij ook wel af en toe nukken heeft.
Dat ligt aan de naam.  tongue2  tongue2

Overgaan op pellets is vaak moeilijk. Er zijn er maar enkelen die zonder weerstand meteen pellets eten.
Ik zou, zoals nicole zegt, ook een ander soort proberen. Dat kan al groot verschil uitmaken.
En het is helaas toch: de aanhouder wint.
Je mag em alleen niet met een lege krop laten slapen. Dus 's avonds voor het slapen gaan nog even een eetlepel zaad. Zodat hij wat in zijn krop heeft maar niet genoeg heeft om de volgende dag weer te vasten. Dit is overigens op advies van vogelartsen zelf. Dus dat is dan wel belangrijk.

Als hij eenmaal pellets eet, gaat het wisselen onderling vaak wat beter.
Ik ben sinds vandaag aan het proberen om 3 grijsjes te gaan overzetten op andere pellets. Ik ben benieuwd hoe lang zij eigenwijs zullen blijven.

Succes!

Je moet er wel van uit gaan dat zij je manipuleren waar je bij staat. Ze zullen altijd proberen om te zorgen dat je toch weer hun oude eten geeft. Ze zijn zo ongelovelijk slim. Daarom moet jij proberen om hem te manipuleren.
een voorbeeld: toen ik Coco op harrisons wilde zetten was het ook een heel gevecht. Duurde al een week.
Op een gegeven moment ben ik met em op de bank gaan zitten. Heb net gedaan of ik de harrisons aan het eten was en hij het niet  mocht hebben. Dus ik een beetje boos doen van: coco afbljiven. Niet doen. En uiteindeljik toegegeven dat hij ook mocht en sindsdien eet meneer het.  :)
Dus dan weet je ook dat het gewoon aanstellen is. en dat ik in dit geval slimmer ben geweest. Maar het wil neit zeggen dat me dat nu weer gaat lukken op deze manier.
Maar het is het proberen waard!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2008, 20:00:18 pm »
gewoon koppiger zijn dan jouw gaai ,maar zoals corina zegt, niet met een lege krop laten gaan slapen

michiel1981

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 17, 2009, 10:30:10 am »
Gister vrij succesvol mijn grijsje op pellets gekregen. Eerst wou hij er niks van weten maar toen ik er zelf een paar op at begon hij meer interesse te krijgen. Vervoglens hebben we lekker samen op de bank gezeten en samen van de pellets genoten en zijn interesse werd steeds groter  :thumsup:

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #6 Gepost op: december 17, 2009, 11:29:35 am »
Gister vrij succesvol mijn grijsje op pellets gekregen. Eerst wou hij er niks van weten maar toen ik er zelf een paar op at begon hij meer interesse te krijgen. Vervoglens hebben we lekker samen op de bank gezeten en samen van de pellets genoten en zijn interesse werd steeds groter  :thumsup:

............ en de jouwe?  :) geen kerstdiner maar pellets? ;)

michiel1981

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 17, 2009, 12:26:56 pm »
............ en de jouwe?  :) geen kerstdiner maar pellets? ;)

Ik moet eerlijk toegeven dat die pellets best wel te eten zijn. Ze smaken in ieder geval zeker niet vies  ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2009, 12:49:19 pm »
 ;D

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2009, 13:19:12 pm »
ik wil je wel wat ecobird toesturen om te proberen :thumsup: als je wil moet je je adress ffe maile  ;) djarno@hotmail.com  groetjes marian
vondt ie die ecobird niks die ik je heb opgestuurd? bij djarno duurde het ook ffe hoor voor ie de pellets ging ete maar de aanhouder windt. hij vindt ze nu heerlijk