Auteur Topic: Wat voor fruit voor parkieten?  (gelezen 6837 keer)

Belle en Maiky

• Gast
Wat voor fruit voor parkieten?
« Gepost op: maart 21, 2009, 15:02:38 pm »
Hoi wij hebben een vraagje..wij willen graag onze parkieten fruit geven maar weten niet percies welk soort fruit een parkiet eigelijk wel en niet mag hebben??

Edit Loes: titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2009, 11:37:15 am door Loes »

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re: Vraagje..
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2009, 15:17:40 pm »
ze mogen alle soorten fruit die ze lekker vinden. Enkel avocado mogen ze niet hebben omdat dat een dodelijk effect heeft.

Pas wel op met fruitsoorten die besproeid zijn. Goed afspoelen dus.

Ik weet zeker dat je met appel en druiven een goeie beurt maakt bij ze  ;)

Probeer ook eens groenten te geven. Boontjes, broccoli, een plak van een verse maiskolf. Kan allemaal. De een maakt het gaar, de andere geeft het rauw.

Succes met uitproberen  :a036:

Belle en Maiky

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2009, 15:30:14 pm »
Dank je we gaan het zeker proberen..zijn benieuwd hoe ze het vinden..

Steffie.21

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2009, 16:07:16 pm »
Ja, ze mogen al het fruit wel. Maar inderdaad absoluut geen avocado.. :(
Mijn vogels krijgen meestal, sla, appel en sinassappel. Hier zijn ze bij mij namelijk echt dol op.

Als er de eerste dagen niet aan het fruit gezeten wordt wilt dit niet zeggen dat ze het niet lusten, bij mij kwamen ze na een week pas achter hoe lekker het is.

Miriam

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 23, 2009, 08:44:19 am »
Hier hoeven onze gras en valkparkieten bijna geen enkel fruit of groente dus niet elke vogel houd ervan ;) Het enige wat hier wel heel goed gaat bij de valkjes is paprika. Is ook nog eens erg vitaminereik dus dat komt dan mooi uit  :thumsup:

Hélène

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 23, 2009, 11:26:11 am »
Klinkt misschien heel gek, maar zien eten, doet eten. Eet eens een stukje appel vlak bij de kooi en biedt ze dan ook een stukje aan.
Parkieten kijken een tijdje de kat uit de boom voor ze iets nieuws proberen, dus gewoon in kleine porties blijven aanbieden, maar niet de hele dag in de kooi laten liggen.
In mijn buitenvolière zitten meer dan 40 parkieten, dus daar leg ik gewoon een halve krop ijsbergsla neer en haal die na een uurtje weer weg, als er nog wat over is.
Verder zijn ze hier doller op groenvoer dan op fruit, maar ik geef ze zomers ook kleine wilde aardbeitjes.
Wat ook heel gezond is en ijzerrijk en dat gaat binnenkort weer komen, de paardenbloem blad.
Wel altijd zeer goed afspoelen, ook herderstasje zijn ze dol op en de diverse grassoorten, maar waar ze helemaal wild van worden bij mij is vogelmuur.
Na deze koude periodes met nachtvorst duurt het wel weer even voordat je hier weer een leuk bosje van kunt plukken, maar het komt er aan.
Zoek op Google maar naar informatie en afbeeldingen, want er groeit genoeg in je omgeving waar parkieten blij mee zijn.

Let wel op waar je wat plukt, het liefst in een omgeving waar weinig auto's en dus bijna geen uitlaatgassen zijn, maar toch altijd zeer goed afspoelen, want rijden er geen auto's langs, dan is het wel een uitlaat plek voor honden.

Miriam

• Gast
Re: Wat voor fruit voor parkieten?
« Reactie #6 Gepost op: maart 23, 2009, 12:43:50 pm »
Tja en je moet zeker weten dat er niet gif gespoten is waar je vogelmuur vandaan haalt, want in veel gemeentegroenplaatsen is dat ook vaak het geval.. ook dat is niet echt goed voor je vogel. Het is dus soms nog best lastig om goed onbespoten vogelmuur te vinden, maar als je het vind zijn ze er inderdaad dol op!

Wilko

• Gast
Re: Wat voor fruit voor parkieten?
« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2009, 22:51:00 pm »
Mijn pyrrhura's zijn gek op fruit maar ze zijn ook kieskeurig.

Appel, mango staan bovenaan het verlanglijstje, peer vinden ze ook wel wat.

Wat groente betreft doet andijvie het erg goed.

Dit alles moet wel in kleine stukjes want een hele appel vinden ze maar niks.

druiven, banaan en sinaasappel doen het niet zo goed bij de vogels.