Auteur Topic: Opeten van ontlasting.  (gelezen 1441 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Opeten van ontlasting.
« Gepost op: juni 07, 2009, 18:54:16 pm »
Zijn er hier nog mensen met gaaien/kaketoes die hun eigen ontlasting en die van anderen opeten ??

lowieke heeft namelijk die vreselijke gewoonte   :seestars:

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Lorre en Diesel
Re: Opeten van ontlasting.
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2009, 20:28:53 pm »
Nee .......  ik heb wel een hond die dat doet ,ieuuuwww  :o

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2009, 20:49:44 pm »
mijn hond doet het ook echt ranzig  :o

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2009, 20:57:20 pm »
Hier gelukkig ook niet. En als het heel per ongeluk gaat word er heel hard met de kop geschut en lijken ze het echt smerig te vinden!  :)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2009, 23:41:28 pm »
Ik heb hier twee pyrrhura's die af en toe van die neigingen hebben  bye2

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2009, 00:42:13 am »
gebeurd hier ook wel hoor met de droge poepjes! Viespeuken!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2009, 22:48:02 pm »
ik heb de vraag nog elders gesteld en kreeg het volgende antwoord (kweker van vogels/kromsnavels)

Citaat
Daar is een geleerd woord voor : coprofagie.
Het gevaar zit hem vooral in de herbesmetting met bvb wormen, parasieten en bacteriën... maar meestal vormt het geen probleem bij gezonde vogels.
Je kan proberen met wat mineralenaarde (bvb Aviterra) ter beschikking te stellen.

aviterra = Tegenwoordig verkoopt men ook kompost speciaal uitgebalanceerd voor vogels ,de naam van de leverancier is AVI TERRA het is zeker het proberen waard .Het zal uw vogels zeker in de rusttijd en de rui een welkome aanvulling zijn op hun rantsoen ,teven zal de PH Waarde het darmstelsel in evenwicht houden
coprofagie = opeten van ontlasting

eventuele reden zou zijn tekort aan VIT B1
Lichamelijke oorzaken
Coprofagie kan ontstaan als een voeder zeer koolhydraatrijk is, minder smaak heeft, of als de hond
een relatief vitamine B1 tekort heeft. Maar het kan ook zijn dat de spijsvertering van de hond niet goed
werkt. Of dat de hond door te veel voer of allerlei toevoegingen aan zijn voer juist overvoed is.
Een eerste stap is om met de analyse van uw voeder (inclusief alle supplementen) naar de dierenarts
te gaan. Hij kan zien of het inderdaad om een koolhydraatrijke voeding gaat. Het kan ook zinvol zijn
om de verteringscapaciteit te laten onderzoeken middels functietesten (TLI, B12-test en foliumzuur)
om het probleem nader te definiëren.Daarnaast kan de dierenarts constateren of het om bijvoorbeeld
een tekort aan vitamine B1 gaat.
voor zover ik kan vinden ,gaat het alleen over honden, schildpadden

uitleg wikipedia
Bij sommige diersoorten (konijn, cavia) is dit normaal en nodig voor een goede spijsvertering; ook bij andere dieren (bijvoorbeeld honden) komt het veel voor. Er kan nog worden onderscheiden tussen het eten van de eigen ontlasting, van ontlasting van andere individuen van dezelfde soort en van de ontlasting van andere soorten (normaal voor mestkevers). Ook van enkele schildpadden is bekend dat ze de mest van andere dieren eten.