Auteur Topic: kaal plukken  (gelezen 1173 keer)

lorre

• Gast
kaal plukken
« Gepost op: mei 28, 2009, 17:31:23 pm »
hoi hoi ik heb van vriend van onze grijze roodstaard gekregen,
zo bijt hij zich niet maar als hij in de kooi terug gezet word wel,
vrienden van ons lieten hem door de kamer lopen, zo gauw als hij terug gezet word doet hij dat.
Op dit moment heeft hij alle veren weg, heeft nog veer staan, de rest heeft hij af geplukt
kan iemand me zeggen wat ik er mee moet

groet jolanda

Edit 180sonic: Leestekens toegevoegd.

« Laatst bewerkt op: mei 28, 2009, 18:37:07 pm door 180sonic »

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: kaal plukken
« Reactie #1 Gepost op: mei 28, 2009, 18:38:48 pm »
hoi jolanda,
als je de zoekfunctie op het forum gebruikt zal je veel topics tegen komen waar over plukken gesproken wordt.
gebrek aan aandacht, of het krijgen van aandacht als hij gaat plukken zijn de meest voorkomende psychologische redenen.
ga eens met hem naar een vogel arts om lichamelijke redenen te kunnen uitsluiten.
negeren van het slechte of pluk gedrag is het beste.
of hij het ooit nog zal afleren is niet te zeggen.
succes!
nic

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 28, 2009, 18:54:53 pm »
Ik sluit me bij Nicole aan.
Stap 1 is lichamelijk problemen uitsluiten. Dus eerst naar een vogelarts toe die verstand van zaken heeft. Op het forum vind je een lijst met adressen.
Mocht dit niet zo zijn dan komt er een moeilijke taak van het heropvoeden van de vogel.
Het zal moeilijk zijn om het helemaal weg te krijgen maar met de juiste tips en tools kun je een eind vorderen.
Je vogelarts kan daarin ook advies geven.

Kijk hier maar voor de adressen:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=26973.0

lorre

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 28, 2009, 21:44:10 pm »
ze zijn met hem naar de dierenarts geweest lichamelijk is hij gezond is ook fit eet goed is erg actief de hele dag maar zo gauw hij de kooi op moet doet hij dat groet jolan

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: mei 28, 2009, 22:22:10 pm »
logisch, hij wil niet, dus gaat hij iets verzinnen om aandacht te krijgen,
negeren is de enige oplossing, en misschien wat poets-speelgoed ophangen,
dat ie dat poetst ipv zn eigen ene veer..

preening toys, in amerika aanbevolen zodat de vogel het speelgoed gaat poetsen en doen,
en niet zichzelf! bijvoorbeeld zoiets:

iets met een hoop touwtjes

lorre

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2009, 08:05:00 am »
bij de dieren winkel adviseerde ze me elke dag nat spuiten dat vind hij verschikkelijk rent hij voor weg maar die mensen waar hij is van geweest waren in begin heel veel bezig met hem nu niet meer ze zetten hem elke keer terug in de kooi was hun te lastig ik denk dat daar het probleem is hoi jolan

cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2009, 09:21:56 am »
Je moet er van uit gaan dat het lang gaat duren voordat je verbetering ziet.
Dus denk niet dat je het in een paar weken gefixt heb. Voordat alle veren uberhaupt terug zijn, ben je al een poos verder.
Dus denk ik jaren ipv in maanden.

Ik zou beginnen met de vogel aandacht te geven (niet te veel, gewoon normaal.) Je kunt al aandacht geven dat als je langs loopt, iets tegen hem zegt.
Lekker de kooi vullen met speeltjes. Goed voer, niet te vergeten.
Zoek op het forum maar eens op pellets. En dan kun je bijvoorbeeld een theelepel zaadjes op de bodem strooien zodat hij ze moet gaan zoeken. Daarmee is hij lekker bezig en vergeet te plukken.  Verstop eens iets wat hij heel lekker vind in een speeltje. Probeer dit soort trucjes te verzinnen.

Inderdaad douchen is goed voor hem. Hij hoeft niet doorweekt te zijn ofzo.
Sommige dingen moeten nou eenmaal. Zoals douchen. Hij kan er voor wegrennen maar besluit dan niet om het niet te doen. Want daarmee weet de vogel dat als hij zich zo gedraagt hij er onderuit komt. Als je dit met alles doet, dan heb je zo een gedragsgestoorde vogel erbij die overal 'bang' voor is.

Succes met deze mooie taak om een vogel weer gelukkig te laten worden.