Auteur Topic: Welke parkiet?  (gelezen 7135 keer)

Danielle

• Gast
Welke parkiet?
« Gepost op: augustus 23, 2009, 09:50:58 am »
Mijn vriend en ik vinden parkietjes beiden heel erg leuk. Nu gaan wij in september weer verhuizen en we denken erover om als we goed en wel gesetteld zijn twee parkietjes te nemen. We weten alleen nog niet precies welk soort parkieten we willen.

Mijn moeder heeft een bourke parkiet. Ik vind het een mooi beestje maar wel erg zenuwachtig en hij is ook niet tam (mijn moeder heeft hem gekregen en waar hij vandaan komt stond hij al wel een tijdje.) Hij maakt wel een bescheiden geluid en dat vind ik wel erg prettig. Ik vraag me af of deze soort parkietjes goed tam te maken zijn en of ze wel geschikt zijn om ze in een kooitje binnen te houden (ik las ergens dat ze van vliegen houden en dat kan natuurlijk niet in een kooitje en als ze niet tam zijn kunnen ze ook niet uit de kooi).

In één van de dierenwinkels waar we geweest zijn ben ik zelf helemaal verliefd geworden op de catharina parkiet. Het viel me op dat ze naar me bleven kijken zonder zenuwachtig of angstig te lijken terwijl alle andere vogels begonnen rond te fladderen zodra ik voor hun kooitje ging staan. Thuis heb ik wat info gezocht en ook uit die info lijkt een catharina parkiet wel wat te zijn voor in ons gezin. Echter las ik hier op het forum wat problemen met een schreeuwende catharina parkiet en dat schrok me toch wel weer een beetje af. Vooral omdat dit zo haaks staat op wat ik las aan info. Dat de catharina zo'n rustige vogels is en een bescheiden geluid maakt.

Bij weer een andere dierenwinkel zagen we een gele halsbandparkiet. Vooral mijn vriend vind deze erg leuk. Ik vraag me vooral hoe het stemgeluid is van de halsbandparkiet en of deze snel zullen bijten. Ik vind ze wel erg mooi maar ook wel een klein beetje groot misschien.

We willen dus graag twee parkietjes omdat hoewel ik veel thuis ben er ongetwijfeld momenten zullen komen dat we ze wat minder aandacht kunnen geven. De parkietsoort moet wel geschikt zijn voor een gezin met kleine kinderen (onze dochter is 2,5 en we hebben nog een wens voor een tweede in de toekomst). Het liefst geen schreeuwers. Fluiten, kwetteren en op momenten wat meer lawaai maken is prima hoor maar een beetje bescheiden mag wel. Ze moeten goed tam te maken zijn.

Valkparkieten spreken me helemaal niet aan. Waarschijnlijk omdat mijn beste vriendinnetje vroeger een valkje had die iedereen aanvloog zodra hij los mocht. Grasparkietjes vind ik wel oké al begreep ik dat deze toch wel veel lawaai produceren. Ik vind het leuk dat sommige grasparkieten kunnen praten maar daarvoor moet je ze alleen houden?

Verder had ik nog een paar andere vraagjes. Ongeacht wat voor parkietje we nemen, is het verstandig om er eerst één te nemen, deze handtam te maken en er dan één bij te nemen of kunnen we er beter twee tegelijk nemen? Ik heb een mooie grote kooi gezien (1,60 hoog en 0,60 bij 0,60 breed/diep) is het verstandig bij het tam maken om meteen zo’n grote kooi aan te schaffen of kunnen we beter eerst een kleinere kooi nemen?

Heel verhaal maar we willen graag goed geïnformeerd en voorbereid voor een vogel gaan.
Wie heeft er wat antwoorden voor ons?

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: Welke parkiet?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2009, 15:11:37 pm »
Welkom Danielle
Ik heb niet zoveel ervaring met parkietachtigen meot ik eerlijk zeggen.
Ik heb zelf valkparkieten en pyrrhura's molinea (=groenwangparkiet).
Ik vind het jammer dat je valkparkietjes niet zo leuk vind, omdat je vroeger daar een nare ervaring mee hebt gehad. Want 1 nare ervaring is natuurlijk niet hoe de valkparkiet in het algemeen is. Sterker, ik vind een valkje zeer geschikt vooral met jongere kinderen. Valkjes zijn in het algemeen zachtaardige parkietjes (ik heb er zelf wel 6).
De pyrrhura is een stuk eigenzinniger vind ik. Heel leuk, heel eigenwijs en heel leergrierig. Ik heb zelf een tamme in de woonkamer, Ziggy, en die is echt leuk.
Catharina's en bourkes kan je goed tam maken.
Volgens mij zijn halsbandparkieten nogal luidruchtig, maar ik heb er geen ervaring mee.
Het feit of een kooi vol vogels in een dierenwinkel zenuwachtig overkomt of niet, wil volgens mij niet direct iets over de vogelsoort zeggen. Het kan ook wat over de dierenwinkel zeggen of over waar de dieren vandaan komen. Een jonge vogel al (enigzins) tam gemaakt door de kweker komt echt heel anders over dan een jonge vogel uit een dierenwinkel die misschien wel verschrikkelijk gestresst is.
Je kan 2 vogels tegelijk nemen, dan zijn ze gelijk aan elkaar gewend, het is dan wel wat latiger ze tam te krijgen maar het kan wel. Je  moet er meer ijd insteken. je kan ook kiezen voor een jong wat al (enigzins) tam is. Of eerst eentje tam makne en dan een vriendje erbij.
Maar je zal eerst moeten beslissen wat voor een soort je wilt en daarbij is het goed veel te informeren (zoals je nu doet ;))

Danielle

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2009, 16:29:05 pm »
Hoi Lejah,

Bedankt voor je antwoord. Fijn te horen dat je goede ervaringen hebt met valkparkietjes. Het is jammer dat ik niemand ken die een tamme valkparkiet heeft zodat ik eens kan zien hoe een valkparkietje is met kinderen. Maar dit geld natuurlijk ook voor de andere vogels. Ik zou ook die graag eens in een andere omgeving zien als in de dierenwinkel. Ik snap dat vogels natuurlijk zenuwachtig kunnen reageren (ik schrik ook van mezelf als ik in de spiegel kijk  ;)). Dat is natuurlijk niet erg maar het viel zo op dat die catharina's mij juist helemaal leken te bestuderen. Vond het erg grappig.

Weet iemand soms of er kwekers (van valkparkieten en catharinaparkieten) in de buurt van arnhem zijn te vinden? Misschien kan ik daar eens een kijkje nemen en informatie inwinnen. Als dat kan natuurlijk.

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Lorre en Diesel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2009, 17:18:32 pm »
Hoi Danielle ,

Ik heb 2 halsbandparkieten en hier zijn het gelukkig geen schreeuwerds  ;)
Ze kletsen heel wat af (10 woordjes ongeveer)
Ze zitten samen met 3 valkjes in een grote voliere .

Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat een halsband een hele leuke vogel is , vind de valkjes ook gezellig , maar van al mijn vogels de "minst" leuke  :-[  (heb nog 5 papegaaien)

Misschien dat je eens bij wat mensen thuis mag kijken , die bepaalde soorten hebben , bij mij mag ook , maar ik woon beetje ver van arnhem  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2009, 17:53:13 pm »
Grasparkietjes zijn ook erg leuk hoor, we hebben verschillende leden die die in de huiskamer hebben. Ik heb zelf, naast 2 papegaaien een pyrrhura, vreselijk leuke vogeltjes! Toch twijfel ik daarover bij kindertjes, want hij kan tamelijk stevig zijn snavel gebruiken.. ;)

Danielle

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2009, 21:04:16 pm »
Bedankt voor alle reacties!

Het wordt er alleen niet makkelijker op  ;) Tja ik vind die halsbandparkieten ook vreselijk leuk. Bij de pets place hier in arnhem hebben ze ze los zitten (allemaal gele) dus ik vermoed dat ze wat van de vleugels geknipt hebben (heet dat gewiekt?). Ze lijken vrij lief al wilde één van de halsband parkieten me bijten toen hij van me schrok. Maar ik vraag me af in hoeverre ze wel geschikt zijn voor bij kleine kinderen. Mijn dochter is behoorlijk energiek dus zo'n vogeltje zal nog wel eens kunnen schrikken als ze langs komt rennen bijvoorbeeld. Uiteraard zullen we haar ook leren dat ze niet met haar vingertjes in het kooitje mag.

Loes, heb even gegoogled op pyrrhura. Ook prachtige vogeltjes al willen we idd wel graag een vogel die zijn snaveltje niet al te stevig gebruikt  ;)

Diesel, Jammer dat je niet in de buurt woont. Ik had graag je valkjes en halsbandparkieten komen bekijken. Waarom zijn je valkjes van al je vogels de minste leuke of heeft dat geen specifieke reden?

Zijn er trouwens kwekers die handtamme vogeltjes verkopen? En wat voor leeftijd moeten vogeltjes anders hebben om ze goed tam te krijgen? Of hangt dat niet van leeftijd af?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2009, 21:54:27 pm »
zo hele verhalen hihi :)
zal proberen wat antwoord te geven op je vraagjes!

ik kan me voorstellen dat elk vogeltje in het begin schrikt van een rennende kleine, maar door gewenning zal dat wel verdwijnen!
hou er ERG rekening mee dat als je een druk en wild huishouden heeft dat je een druk en wild vogeltje op voed.
door drukte in huis zullen ze zelf ook drukker zijn dan soort genootjes in rustige huishoudens..
een schreeuwertje herken je dus niet bij zijn ouders in het nest, maar creëer je zelf thuis door de opvoeding!
wel is het geluid, het volume, en de toonhoogte per soort anders..

ik zou je een valkje aanraden, maar das mijn liefde he..
ze zijn lief en zachtaardig, en niet echt aggressief zover ik ze ken, en gaan meer het probleem uit de weg dan dat ze aanvallen..
maar goed, ook daarin zal je uitzonderingen hebben ;)
jou ervaring met dat ene vogeltje mag je niet voor het leven tekenen he!
ik weet zeker als je hier 1 dag bent dat je om bent! mijn lieve kroel ventje  :hart:

vogeltjes die bij een kweker zitten kunnen al handtam gemaakt zijn / worden.
dat ligt aan hoeveel tijd de kweker er aan wil besteden. sommige vragen hiervoor dan ook extra geld!
sommige niet, maar goed.. das dus even vragen!

Lucky was 8 weken toen hij bij mij kwam, das al iets ouder, maar daarin tegen eet en drinkt en poept en vliegt enz enz hij al zelfstandig! :)
hij was wel al langer zelfstandig toen hoor, maar ook dit gaat in overleg met de kweker!

catharina parkieten heb ik geen ervaring mee..

ps: wat is vor jou een grote stad in de buurt, das makkelijk zoeken op het gebied van kwekers voor ons ;)
ik ken ze in brabant en het puntje van noord holland dus..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: augustus 24, 2009, 22:01:32 pm »
Als je meer wilt weten over mijn pyrrhura:

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28553.0  ;)

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2009, 23:35:35 pm »
De catharina is heeeel erg leuk, maar kan ook hard bijten. Of ik heb gewoon een kreng er tussen zitten  :)

Wat betreft dat schreeuwen waar hier een topic over is, dat heb ik ook even gehad, maar is overgegaan. Ze doen het nog wel een 5 minuten in de ochtend en avond, verder zijn ze rustig. Ze zijn het best als een koppel te houden, ik zie hier dat ze enorm naar elkaar toe trekken en ik zou ze echt nooit alleen zonder partner laten. Ze zijn echt klimmers en geen geweldige vliegers, ideaal als je ze er niet (vaak) uit kunt laten.

(even snelle reactie :) )

Offline Michel

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
  • N.O.P. verslaafde
    • vrolijke_gozerd
« Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2009, 10:58:19 am »
Wij hebben dan geen grasjes in de huiskamer zitten maar buiten in de voliere samen met valkparkieten.
Zelf denk ik dat er ongeacht welke vogelsoort je ook hebt er altijd wel eentje of meerdere zijn die best pittig zijn.
Zo hebben wij tussen de grasjes een paar popjes zitten die best hard kunnen bijten.
Denk ook zelf dat je aan een valkparkiet veel plezier kan beleven, zekers als hij de eerste tijd alleen is en daardoor veel naar mensen zal trekken.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #10 Gepost op: augustus 26, 2009, 22:23:45 pm »
Ik denk dat iedere vogel wel hard kan bijten, als hij/zij het wil.

Een bonte boer is ook wel een leuke vogel, zou als het kan dan een man nemen die is wat liever van karakter dan het vrouwtje.

Ik heb hier een koppeltje maar het vrouwtje is echt een bitch. als ze je kan bijten zal ze het niet laten.

Danielle

• Gast
Re:Welke parkiet?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 27, 2009, 19:29:13 pm »
Bedankt voor alle reacties. Meer reacties zijn altijd welkom. Zit nu middenin een verhuizing dus zal de aankomende weken even niet of minder reageren maar ga daarna weer verder met het inwinnen van informatie over vogelsoorten  ;)