Auteur Topic: Vragen met betrekking tot Catharinaparkieten  (gelezen 1931 keer)

Jello

• Gast
Vragen met betrekking tot Catharinaparkieten
« Gepost op: mei 12, 2010, 15:05:55 pm »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.

Binnenkort wil ik een catharina parkiet aanschaffen. Heb me al flink ingelezen op de diverse websites en ben ook in de parkieten-boeken gedoken, om mij goed voor te bereiden op zijn komst.

Toch heb ik een aantal vragen, hoop dat jullie wat mee willen denken/adviseren:

1. Ik wil maar 1 parkiet gaan houden, een man. Nu weet ik dat zo'n beetje iedereen adviseert om toch een paartje te houden, maar ik wil echt maar 1 maatje, die dan ook vooral op mij gericht zal zijn. Mijn vraag is nu, zijn er mensen op dit forum die hier specifiek bij de catharinaparkiet ervaring mee hebben? Met andere woorden, hoe bevalt het de eigenaar en hoe bevalt het de parkiet

2. Hoe verhoudt een (tamme) catharinaparkiet zich tot een papegaai? Ik weet, deze vraag is veel te breed gesteld. Laat ik specifieker zijn. Grasparkieten vind ik, hoewel erg mooi, nogal neurotische beestjes. Ik werk veel thuis en wil op den duur graag mijn catharinaparkiet op een speelstandaard in de buurt van mijn bureau neerzetten. Sommige papegaaien voelen zich prima op zo'n standaard, los in de kamer, en zullen er niet steeds vandoor gaan. Kun je een Catahrina-parkiet dit ook aanleren of dit niet realistisch?

3. Ik lees nogal eens dat Catharinaparkieten een meer waterige ontlasting hebben dan de meeste andere parkietensoorten. Levert dit problemen op als zo'n parkiet regelmatig vrij in de woning vertoeft? Ik heb momenteel een tam wit tortelduifje in een hok de woonkamer en als zij haar rondjes in de kamer vliegt levert dat soms naderhand vervelende verrassingen op..

4. Ik kan mogelijk een grijze  Catharinaparkiet kopen (die kleur wil ik graag, wordt ook wel 'Mauve' of 'DD Turqoise' genoemd) van een fokker, maar deze wil de parkiet niet al wat handtam maken. De parkiet mag naar mij verhuizen zodra ie zelfstandig eet. Nu is de vraag, is er dan al een achterstand ontstaan met betrekking tot het tam krijgen of maakt dit niets uit?

Alvast hartelijk dank voor de reactie(s)!
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2010, 15:31:27 pm door Jello »

Offline ka1987

• Net zelfstandig
Re: Vragen met betrekking tot Catharinaparkieten
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2010, 15:55:40 pm »
Hoi Jello,
Leuk een Catha!! :thumsup:

ik zal proberen wat te beantwoorden voor je..
ik heb Catha's in huis gehad.het zijn geweldig leuke beestjes..
een echte mini gaai (eet uit pootje enzo)maar het karaktertje is iets liever..
bij mij zijn ze naar buiten gegaan met de rest en wonen nu met zn alle in een voliere..

Catharina's hebben iss een dunnere ontlasting.. maar ik had altijd een papiertje bij de hand en dan was het zo opgeruimt..

Tam maken,tja daar zijn de meningen over verdeeld..
mijn 1e catha was van een hobby kweker die hem vaak vasthield.. die was absoluut niet bang..
en mn 2e catha was van een Kweker en zij is nooit tam geworden..
nu heb ik 1 catha's en 1 baby int blok..
misschien iets voor jou?
het babytje (freek noem ik hem) is nu ong. 12/13 dagen oud.. en zn oogjes zijn open..word dagelijks in de handen genomen...
Papa is groen/mama is Knalblauw en opa en oma zijn grijs en zeegroen..
oftewel ik heb geen idee welke kleur freek krijgt..
ook kan ik nog niet zeggen of het een man is..
als je meer wil weten hoor ik het wel..
groetjes en WELKOM!