Auteur Topic: ik ben aan het twijfelen forpus of catharina  (gelezen 4824 keer)

novice

• Gast
ik ben aan het twijfelen forpus of catharina
« Gepost op: juni 08, 2010, 20:28:25 pm »
ik ben een enorme draaikont en wil tog suuper graag een vogeltje
nu het probleem
ik wilde graag een forpus
maar nu is mijn oog gevallen op de catharina
lijkt op forpus qua kleur maar is een compleet andere vogel .
nu is het zo dat ik 3 katten heb en mij werd aangeraden om een grotere vogel te nemen
(koppig dat ik ben) bleef ik hangen op de forpus maar nu is het ook niet eerlijk voor zon ukkie
om door 3 dames bekeken te worden met de blik hmm lekker klein snakcie
nu is de catharina wat groter
maar ik weet helemaal niets van het karakter
heb t 1 en ander opgezocht aan info maar er is zo veel
maar niet wat ik wil weten.

hopelijk kunnen julie me helpen om een goede wel overwogen beslissing te maken

ik wil gaag weten wat voor "soort" vogeltje het is in caracter
vind het fijn om bij je te zijn
knuffelt het graag
is t slim
maken ze herry?(aga style?)
zijn het slopers
maken ze rommel
(nu weet ik wel dat iedere vogel rommel maakt maar sommige meer als andereen ik vind het ook echt niet erg)
schrikken ze snel
wennen ze snel aan n ander iemand naast t baasje?
kunnen ze mee naar buiten?
en niet geheel onbelangrijk kunnen ze imiteren?

nu las ik ook dat de ontlasting wat anders was als andere vogels of heb ik t nu helemaal mis
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2010, 18:51:41 pm door novice »

Busdriver1986

• Gast
Re: ik ben aan het twijfelen :(
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2010, 20:38:11 pm »
heb net vandaag mijn catharina opgehaald.

hij krijgt er over 2 maand nog een vriendje bij.
kan dus nog niet veel uit ervaring vertellen maar heb ook veel gelezen.

ontlasting is inderdaad wat dunner.
schreeuwen als een aga doet hij zeker niet. heb vroeger ook aga's gehad.
catharina's maken meer een zacht piepend geluid een beetje vergelijkbaar met een cavia.
grootste verschil tussen catharina's en een forpus is dat forpussen meer slopers zijn.
ik heb nu beukensnippers onderin de kooi. had vroeger schelpenzand bij mijn aga's.
beukensnippers maakt een stuk minder rommel. moet wel los grit en maagkiezel toevoegen.

verder kun je mijn topic: catharina's op komst ook volgen ik zal daar ook nog diverse vragen blijven stellen en misschien kun jij er ook wat mee.

groetjes Edwin

novice

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2010, 18:12:32 pm »
ja dat ben ik ook zeker aan het doen  :)
ben heel benieuwd ook

ennuh een cavia kan ook behoorlijk tekeer gaan hoor hahahaha ;D
maar heb is op youtube gekeken naar deze birdys en idd ze maken niet echt veel geluid hahaha

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2010, 21:37:08 pm »
ik ben heel gek op catharina's  :hot: Het zijn echt heel leuke vogels. Je moet alleen niks geloven van dat zacht bijten, ze kunnen dit net zo hard als bijvoorbeeld grasjes hoor!

Ze zijn echt wel tam te krijgen, maakt niet uit of het een mannetje of popje is. Schrikken kunnen ze wel af en toe, maar ja, dat is niet erg toch? In het begin zijn het ook echte klunzen en vallen ze overal vanaf.

Afraden om deze vogels te nemen, zal ik nooit doen  :a036:

novice

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2010, 22:45:15 pm »
heb een mooie kooi gezien met de maaten 52x41x108
is dat een mooie maat ?

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2010, 16:41:21 pm »
ik heb ook sinds een week een catharina, ik wil niks anders meer! ze zijn niet schuw ook niet voor katten dus, en een forpus vind ik erg zenuwachtig.
zelf altijd 2 grasjes gehad maar ben helemaal om van de catharina, wat bedoel je egenlijk met die maat??

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2010, 16:42:57 pm »
oh sorry ik las niet goed. ik heb zelf een kooi van 52X 40X 65 en daar leeft ze zich al behoorlijk in uit. catharina's zijn klimmers maar zijn vooral erg rustig. ze zijn wel helemaal zot op belletjes! en ik heb zelf een speeltje voor haar gemaakt waar ze helemaal weg van is.

novice

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2010, 17:04:22 pm »
hahah geef niet :) maar zo te zien is i net n slagje groter in hoogte dus dat kan dan wel of niet ?

ik was van de week ff bij de jumper voor vis voer (ja heb ook nog n groot aquarium hahaha)
en ben ook ff stiekkem gaan kijken bij de vogeltes en er zaten ook catharina's en n forpus  :hart:
en de catha's waren heeel nieuw schierig wel schrikerig maar herpakte zich snel en bleven wel kijken en interesse tonen.
en de forpus was echt cute maar heel angstig bleef ook achter in de kooi zitten en pofte helemaal op.

wat ik wel jammer vond is dat 1 van de catha's een heeeele lange boven snavel had , groeide richting krop in een boogje ,en was ook wat duner dan de rest :o
heb dat gelijk gemeld maar 30 min later was er nog niets gedaan  :angry:

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2010, 17:25:41 pm »
Heel raar  :CENS
maar dat schrikkerige krijg je bij een catha wel weg en een forpus krijg je naar mijn mening nooit zo tam als een catha.
Je moet alleen geen grote stappe willen nemen wat dat betreft dan heb je het meest resultaat. ik heb mijn Cherry nu een week en hou regelmaat in het tam maken. dus op etens tijd krijgt ze van mij een plukje trosgierst uit de hand en die eet ze nu zonder angst, dat al na een week! op de vinger zitten vind ze nog eng maar blijf dat met regelmaat 1/2 keer per dag toch proberen. Regelmaat en geduld zijn de sleutel tot succes  :thumsup: Catha's lijken heel veel te eten maar ze eten heel rustig.
ik heb een hele leuke site over catha's waar ik heel erg veel aan had.
http://www.catharinaparkietenstudiegroep.nl/
daar staat hele nuttige en practische informatie op van kwekers en mensen die ze voor de hobby houden.

dit is cherry trouwens

Uploaded with ImageShack.us

novice

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2010, 18:37:30 pm »
zoo mooi  :hart:
zal is kijken op de site :) thx

novice

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2010, 18:46:31 pm »
wil jij gaan kweken of hou je het bij 1 birdy of 2 van t zelfde geslacht?
het lijkt me heel bijzonder om dat n keer mee te maken maar dan wil ik wel eerst ervaren zijn in het houden van vogeltjes :)

heb even vlug gekeken en het is idd handig staat veel info op :)
bij wie heb jij je vogel gehaald ?  mijn schoone mammie die woont in flevoland  :thumsup:

Offline lottevoskes

• Eendags kuiken
  • cherry
Re: ik ben aan het twijfelen forpus of catharina
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2010, 10:28:41 am »
bij een kweker in ijselmuiden,
Hij heeft er veel verstand van en heeft mooie jongen voor een eerlijke prijs vind ik.
ik wil er zelf (nog niet) mee kweken, over een paar jaar misschien maar houd deze echt als huisdier.
ik heb zijn mail adres als je wil, ik was super tevreden en hij geeft je ook de keus of je een heel jong vogeltje wil die je nog met de hand moet voeren, (dit raad ik wel af als je onervaren bent) daar worden ze heel tam van. of je neemt hem zoals ik met 6/7 weken mee dan eet ie zelfstanmdig en moet je misschien iets meer moeite doen om hem/haar tam te krijgen. ik vind zelf het laatste het best, het jong is dan goed ontwikkeld en tam wordt ze toch wel.