Als je agaatje nu in een hoekje zit en je dwingt m op te stappen he, dan zeg jij dat hij niet echt ontspannen zit. Je zegt dat hij dan ook niet overstapt. Als je m nu in een hoekje hebt, je laat m opstappen (want dat lukt je zeg je net), probeer dan eens om m gelijk trappetje te laten lopen. Schuif dan geen vinger onder zijn buike, leg je vinger zo halverwege tegen zijn buik/borst aan. Dat stimuleert tot opstappen.
Ik zie hier vaak als er mensen komen voor mijn jonge agaatjes, dat ze de agaatjes willen laten opstappen door hun vinger bij de pootjes te houden. Nou, hoe tam mijn kleintjes ook zijn, dan stappen ze niet op of over; wel als de vinger tegen hun buikje wordt gelegd. Ze zijn nog zo jong, ze snappen dat dan niet. Maar wij als ervaren mensen vergeten vaak te zeggen waar men de vinger dan moet houden.
En waar aai jij je agaatje?
Veel mensen willen dan over het koppie aaien. Goed bedoeld hoor. Maar moet je je eens voorstellen: je komt bij enge mensen met enge handen en dan ineens komt die grote hand van bovenaf op je af, naar beneden (een roofdier waar je instinctmatig bang voor bent0 is er niets bij en dan gaat die enorme hand op je kop of rug zodat jij helemaal niet ziet wat dat enge mens nu weer doet met zijn enge hand! Probeer eens heel voorzichtig en heel rustig een sop zijn borstje te aaien of aan de zijkant, zodat hij jou nog wel kan zien.
En neem het agaatje eens rustig bij je, bijvoorbeeld tegen je borst aan, zodat hij wel bij je is, tegen je aan is, maar dat die enge handen even weg zijn.
Volgende stap is om hem iets lekkers te laten eten als ie bij je zit.
Met een doek vangen, bevordert de verhouding tussen jou en je agaatje niet echt. Doe dat maar niet meer.
succes!