Sinds 2 weken hebben wij een erg lief nieuw gezinsdlid.. Een pyrrhura cruentata

Geboren in Juni 2012, we hebben hem Tommie genoemd..
Ik ging bij 4animals kijken voor alleen een kooi, en ondanks de waarschuwingen kon ik m niet laten zitten.
Hij zat (en zit nog steeds) flink in de rui, waardoor ie er een beetje sneu uit zag, maar was verder wel heel levendig, en kwam meteen naar ons toe..
Nu 2 weken later, is hij al ontzettend tam, en zit gezellig de hele dag bij ons uit zijn kooi op een door mijzelf gemaakte speelboom..
Heb een paar vragen, waar ik ondanks dat ik het hele forum zo'n beetje doorgelezen heb nog niet echt antwoord op kan vinden:)
* Hij is al een paar weken in de rui, vooral op z'n kop en in zijn kraag zitten een aantal witte kokertjes, waar ik al wat nieuwe veertjes in zie zitten..
Hoe lang duurt de rui gemiddeld, ik lees over 6, over 8 maar ook over 12 weken..
* Als ik hem bij me op schoot zet, weet hij(of zij) niet hoe snel ie naar m'n nek moet lopen. Als ik m z'n gang laat gaan kruipt ie tegen m'n nek aan, terwijl hij met z'n snavel mijn nek vasthoud. Niet bijten, maar echt vasthouden..
Weet iemand waarom ie dit doet, of wat dit betekent?
* Een beetje rare vraag misschien, maar tommie heeft zoals elke cruentata (denk ik) hier en daar rode veren, maar het valt me op dat de rode punten op zijn vleugels een stuk feller zijn dan het rood op bijvoorbeeld zijn nek, of zijn rug (onder zijn vleugels). Zou dit de jeugd zijn, en wordt alles zo fel rood als op zijn vleugels, of is dit normaal bij een cruentata?
* Is het knippen van nagels ook nodig als je een slijtstok gebruikt?
Alvast bedankt voor de moeite, en wil nog even zeggen dat ik heel blij ben met dit forum!!! Vooral de topics over de ervaringen met het kweken van de pyrhura's heb ik echt van gesmuld!!!!
Groeten
Dennis