Auteur Topic: 2 grijsjes samen.. en niet meer praten..  (gelezen 2645 keer)

tiggelke

• Gast
2 grijsjes samen.. en niet meer praten..
« Gepost op: mei 27, 2005, 23:07:57 pm »
Hallo allemaal
Ik zit meteen met een vraagje...
We hadden lola grijze roodstaart vermodelijk een dame.. word in juni 4 jaar.. hebben haar van een week of 10 en met de spuit verder grootgebracht.. ze babbelde best veel ze had echt haar babbeluurtjes..En  reageerde ok op uitspraken van ons..

Sinds een 3 wekenIs Rico een grijsje van 18 weken, vermoedelijk man bij ons gekomen.. (de wens was er al lang een vriendje voor lola maar...) Enfin Rico heeft hier eerst in zijn eigen kooi mogen wennen en geleidelijk aan samen los.. en zo samen, in de kooi.. gekomen..
Ze negeren elkaar zo'n beetje maar kunnen ook samen iets eten groente of zo.. nen Lola probert soms ook Rico te voeden of voorzichtig de veren schoon te maken of af en toe pikt ze wel een s op hem .. (f veglijken mijn zusje heeft 2 grijsjes vermoedlijk man en vrouw allebei, tegelijk, jong  zo'n 10 weken bij haar komen wonen en ze verstaan elkaar totaal niet de een heeft deze kant van de kooi en de ander de andere kant van de kooi.. kom niet over de grens en er is ruzie ook los is het van hetzelvde...)

Maar efin sinds Rico bij ons is praat lola niet meer.. haar babbeluurtjes zijn weg.. en ze reageerd niet meer waneer ze anders wel het antwoord klaar had...het enigste wat ze doet is als iemand weg gaat dan zecht ze nog doei...

Weet iemand of dit nog terug komt?? Is dit alleen maar de verandering??

groetjes Carolien

Wickingh

• Gast
Re: 2 grijsjes samen.. en niet meer praten..
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2005, 23:15:46 pm »
hai Carolien,

als je 2 klikkende papegaaien bij elkaar zet dan zullen ze zich ook op elkaar gaan richten, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze niet leren praten, maar het wordt wel moeilijker.
Als 2 papegaaien met elkaar groot worden zullen ze elkaar waarschijnlijk zien als nestgenootjes en om inteelt te voorkomen zullen deze nastgenoten zich uiteindelijk in het wild van elkaar scheiden.Tenminste dat las ik hier ergens op het forum, ik moet zeggen het klinkt wel logisch, dus of dat ideaal in de toekomst zal zijn valt als het klopt te bezien,

mvg Frank

Cheetah

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 28, 2005, 00:32:12 am »
Zelf denk ik dat de papegaai een beetje moet wennen nog aan de andere. Dat praten komt wel weer helemaal terug. Vaak praten de beste grijsjes niet meer als er vreemde mensen in huis zijn. Dat zal de grijze van jou nu denk ik ook ervaren. (maar het hoeft niet;))

senna

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 28, 2005, 11:03:04 am »
Hoi,

Ik vind het raar dat twee papegaaien vanaf 10 weken bij elkaar, elkaar niet kunnen velen. Tenzij het broer en zus is, maar dan nog. Weten ze zeker dat het een pop en een man is? Of denken ze dat? Anders zou ik even een dna-testje laten doen om zeker het geslacht te weten. Dit kan bij Gendika.

En wat praten betreft, als ze het eenmaal doen dan verleren ze dat nooit meer. Maar praten is een vorm van contact, en omdat de mens daarop reageerd gaan ze steeds meer praten. (meestal) Zet je er een andere papgaai bij dan is de behoefte om contact te hebben met de mens minder en dus ook het praten. Zijn/haar aandacht gaat nu even uit naar de eigen soort. Afhankelijk van de papegaai komt dit wel weer terug, maar wanneer?

Onze cookey praatte ook enorm veel, tot wij Jopie erbij zette. Toen was het min of meer afgelopen. Maar heel af en toe, dan wil ze even aandacht van ons en dan hoor je haar uitgebreide scala aan woorden weer, en dan is het extra genieten  :)

gr corina

Paco

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2005, 20:04:22 pm »
Denk ook wel dat het straks weer  "bij de oude" is! :thumbsup:
Ik vind ze sowieso gevoelig voor veranderingen!!! :o

tiggelke

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2005, 22:20:46 pm »
Hallo Allemaal
ff een updatje over Lola en Rico..Ze verstaan zich nog altijd goed
Maar de babbeluurtjes van LOla blijven weg...
Eigenlijk sinds Rico bij haar zit krijgt Lola veel meer aandacht van ons, ze word niet meer of minder losgelaten dan eerst.. maarr er word veel meer tegen hun gebabbelt.. waarbij vooral mijn man en de jongsye zoon (slechts 4 jaar oud) Lola eerst aanhalen eerst iets lekkers geven, voor ze Rico aandacht of iets lekkers geven.. En dit op mijn aandringen daar Lola een voorkeur voor hun had.. Geven ze toch eerst Rico aandacht Dan bijt Lola of op Rico of op mijn man Of de jongste zoon Dit vind ik nog redelijk gedrag Jaloers zeker....Op mij of de andere 3 kids maakt het Haar of rico niks uit wie het eerst aandacht ktijgt..
Soms s'morgens vroeg als de zon opkomt horen we Lola nog babelen.. (wij slapen beneden vlak achter de dunne  muur waar de kooi staat)
Voor mij is het niet het belangrijkste dat ze terug gaat babbelen?? Ik vind het ook geweldig hoe ze op elkaar reageren?? hoe ze elkaars veren schonmaken b.v. daar geniet ik echt van... Of hoe Lola iets lekkers tussen har poot vasthoud en Rico mag daar van meeeten.. en dan zelf het nadoet en probeert al wankelend op eijn zstok iets tussen zijn poot vasthoud en Lola er gewoon van meepilt...Dit zijn echt minuten van genieten van je gaajtjes...
Het is voor mij dus niet het aller belangrijkste dar Lola terug gaat babbelenn  ik vind het nog altijd belangrijker dat ze elkaar verstaan en van elkaar kunnen genieten en dat ik mijne band met de gaaijtjes ga behoudeb..... maar wat denken jullie gaat Lola nog terug babbelen??

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2005, 23:57:23 pm »
. Maar praten is een vorm van contact, en omdat de mens daarop reageerd gaan ze steeds meer praten. (meestal) Zet je er een andere papgaai bij dan is de behoefte om contact te hebben met de mens minder en dus ook het praten. Zijn/haar aandacht gaat nu even uit naar de eigen soort.

Soms moeten we onze plaats kennen.

Rob

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: juni 10, 2005, 00:11:24 am »
Carolien,

toen ik alleen ging wonen wilde ik voor Orrie (amazone) ook een maatje, omdat ik het zielig vond dat hij de hele dag alleen zou zitten wanneer ik aan het werk ben. Toen Japie (Grijsje) erbij kwam, stopte Japie met kletsen. Terwijl Japie bij zijn vorige eigenaar de 'clown' was. Orrie zei altijd al weinig, dus dat miste ik ook niet.

Japie stond pal naast de kooi van Orrie en dat heb ik toen veranderd. Ik heb Japie aan de andere kant van de kamer gezet met zijn kooi. Hij kon dan wennen aan de nieuwe omgeving, geluiden en 'baas'.

langzaam maar zeker werd Japie tammer en kon hij op de hand mee naar Orrie. Daar liet ik hem af en toe 'proeven' van de aanwezigheid van Orrie. In die tijd ging Japie gewoon weer kletsen en de 'clown' uithangen. Na een half jaar heb ik de kooien weer naar elkaar toegezet om ze aan elkaar te laten wennen dat ze bijelkaar op en in de kooi kunnen.

Dat laatste gaat enigzins goed, op het feit na dat ze nog steeds in gevecht zijn wie de baas is  :CENS

In mijn ogen is Japie dat, maar Orrie laat zich ook niet echt op zijn kop zitten  :thumbsup:

Misschien dat je wat aan mijn verhaal hebt. Let wel op dat Japie en Orrie beiden volwassen zijn. Respectievelijk 27 en 40 jaar.

Succes.

Pascal

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2005, 10:14:05 am »
Je moet het zo wie zo wat tijd geven en gelukkig vind je het het belangrijkste dat ze samen goed met elkaar omgaan en het leuk hebben. Het is naar mijn mening wel zo dat dat praten aandacht vragen is. Ik merk dat bij Sjakko ook heel duidelijk.. Zodra ik uit het zicht verdwijn, begint hij zijn repertoire af te steken in de hoop op een reactie. Het is contact houden met mij... Dus als ik hem aan het praten zou willen hebben, hoef ik maar naar boven te gaan en hij begint...
Het zou goed kunnen zijn dat Lola nu even te druk is met haar nieuwe vriendje en dat haar focus dus anders is... Wie weet begint ze over een half jaar wel weer haar babbelurutjes te krijgen (ik zeg maar een periode hoor, zou het echt niet weten), maar ik zou als ik jou was geduld hebben en er niet eens van uitgaan... Zonder praten zijn ze toch ook leuk? ;)
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2005, 18:05:01 pm door Loes »

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2005, 17:32:37 pm »
Volgens mij komt het wel terug hoor ;)
Tommy en Guano waren eerst ook vooral met hun taaltje bezig. Maar ja...dat zijn 2 verschillende vogels, dus die moesten elkaar leren verstaan. Nu wisselt Tommy "Guano taal" af met mensen taal (en kikker taal en katten en honden taal :P)

Verder sluit ik me aan bij deze stelling
Citaat
ik zou als ik jou was geduld hebben en er niet eens van uitgaan... Zonder praten zijn ze toch ook leuk?
Dan valt het nooit tegen ;)

tiggelke

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2005, 00:17:30 am »
Bedankt voor jullie reacties allemaal zeg :thumbsup:
TOPPIE
Ik begrijp het wel allemeel hoor babbelen is een vorm van contact zoeken.. grijsjes zijn erg gevoelig voor veranderingen... etc. Als ik dat niet allemaal wist en begreep had ik beter nooit een papagaai moeten aanschaffen Laat staan 2....
Maar aan de tip van Pascallo daar ga ik nog verder breien..
Lola en Rico zitten nu constant samen..
Ik ga ze nu bepaalde uren.. (hoe en wat en waneer moet ik nog ff voor mezelf uitmaken..Ben dan wel huisvrouw en de hele dag thuis.. (maar met 4 kleine kinderen en 4 honden die uitgelaten moeten woreden en de nodig boodschappen etc...) appert zetten.. kijken wat ze dan doen... Maar nog es een keer ik vind het niet het belangrijkste dat Lola terug gaat praten of dat Rico ook gaat praten.. (hij reageerd wel ols we met hem praten of op hem roepen door te piepen..) Maar behalve dat Lola niet meer praat.. Is ze anders geworden..(ook dat kan ik begrijpen) kweet niet hoe ik het moet uitleggen..Ze is niet stiller (wel qwa babbellen maar niet in beweging..) ze eet niet minder .. eigenlijk er is iets maar kweet niet wat.....

Ik vind het nog altijd een heerlijk gezicht en geniet er dan ook echt van hoe ze op elkaar inspelen...De een bied de ander iets aan de ander probeert het na te doen en kieperd naar onder.. klimt met veel gehampel terug...;.Dan weet ik als ik seffes (tis nog ver weg maar toch) partime terug aan de slag ga dat ze niet alleen zijn ....

senna

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 11, 2005, 01:42:57 am »
Je kan het allicht proberen....... :thumbsup:

Jij kent je vogels het best, en je moet maar gewoon uitproberen.

Ben wel benieuwd of het werkt....... :)

gr corina

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 11, 2005, 22:35:03 pm »
Aandacht apart van elkaar is nooit verkeerd ;)
Veel succes hoor! Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Ennuhhh...ook als huisvrouw hebben we het druk zat..of niet dan?  8) ;D

tiggelke

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 12, 2005, 00:11:46 am »

Ennuhhh...ook als huisvrouw hebben we het druk zat..of niet dan? 8) ;D
Das zeker zo heb mijn handen vol met 4 kids 2 gaaitjes 4 honden 2 parkieten en de buitendieren vissen kippen en eendjes
Maar dat is een uitleg en een verhaal.. waar je  >:( ;D :)
Met als uitkomst:  ik blijf nog zolang mogelijk huisvrouw.. En ga pas terug werken als het echt moet (en dan ziekvieren of zo :CENS )  Heb het nu goed en druk genoeg zo :thumbsup:

Heb de gaaitjes nog niet uitelkaar gehaalt omdat het hier in het weekend niet altijd draait hoe het hoort.. Vanaf maandag als ieder zijn werk en schoolritme weer oppakt..Dan gan ze  in de namiddag tot de avond appart.. (smorgens zitten ze veel los tot de middag (nu gaan ze dus appart te komen) tot de avond dan mogen ze weer los tot bijna voor ons bedtijd (dan komen ze weer bij elkaar)
Ben es benieuwd wat ze gaan doen....