Auteur Topic: Pappa- en Mammagaai aan de pellets!  (gelezen 1783 keer)

Riboet

• Gast
Pappa- en Mammagaai aan de pellets!
« Gepost op: april 28, 2005, 21:31:53 pm »
Importgaaien wennen het moeilijkste aan pellets had ik wel eens gelezen, ze zijn het meest afkerig van eten dat ze niet kennen. Nou, als het om het fruit en groentemixje gaat, klopt dat bij Pappa- en Mammagaai wel ja. Dat moet ik ze echt afdwingen.
Maar juist vanwege dat afdwingen zou het zoveel prettiger zijn als ze dan wel pellets lusten. Dus voor het eerst vandaag een bakje Nutribird tropical naast het zaadmengsel gezet. Tweeenhalve eetlepel zaad en twee eetlepels pellets. 's Avonds krijgen ze dan nog een keer.

Toen ik vanavond de bakjes kwam controleren, was ik aangenaam verrast. Het bakje met zaad was leeg (dat was te verwachten met die hoeveelheid) maar ook het bakje met pellets was leeg op wat krummels na. 's Middags was ik ook al even wezen controleren en toen had ik gezien dat ze in het bakje pellets gerommeld hadden. Er lagen er een aantal op het voederpateau en er lagen ook kruimels. Nu waren zelfs de vrijliggende pellets op het voederplateau weg.

Toen ik net de opnieuw gevulde bakjes terugzette, kwamen de gaaien al snel uit het (nieuwe) broedblok vandaan. Oke, ze gingen als eerste naar het zaadbakje, maar ik weet nu wel dat ze ook pellets durven eten. En dat binnen pakweg 12 uur!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Pappa- en Mammagaai aan de pellets!
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2005, 11:43:01 am »
Ja, wat goed zeg!! Nu zijn die Nutribird pellets wel aantrekkelijker dan bijvoorbeeld Ecobird, vooral als ze fruit lekker vinden... En je hebt dus ook een nieuiw broedblok!! Wachten op de eitjes dan maar...  :thumbsup:

Riboet

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2005, 12:44:09 pm »
Ik had ze gisteravond weer dezelfde hoeveelheid gegeven en van morgen weer alles schoon op! Ik heb bewust gekozen voor de tropical uitvoering van de pellets; die ruiken sterker dus die nodigden misschien eerder uit om ze op te eten en dan meng ik die later wel weer met Ecobird, want ik geloof dat er daar geen kunstmatige stoffen in zitten en in Nutribird wel geloof ik.

Overigens lijkt het erop dat Pappa- en Mammagaai de laatste paar dagen meer zijn gaan eten.

En ik zag ook een 'verdacht' drolletje (tijdens de broedtijd zijn de drolletjes anders) op het voederplateau. Het zou me inderdaad niets verbazen als ze zich op een nieuwe broedtijd aan het voorbereiden zijn.

Ja, dat nieuwe broedblok was supersnel geaccepteerd. Toen we het blokhadden, zagen we iets dat op een scheur leek. We hebben de bodem daarom met polyester afgevuld en daarna weer mooi vlak gemaakt (beetje onhandig werken in een blok) en het blok aan de binnenkant van een trapje voorzien. Het blok is smaller dan de oude en ook veel dikwandiger.
Vervolgens het oude blok met de gaaien erin op de grond gezet en het nieuwe blok op de plek van de oude gehangen. Ik geloof dat ze een kwartier nodig hadden om het nieuwe broedblok in gebruik te nemen  :thumbsup:. Oh ja, ik heb dit keer veel bodemmateriaal erin gelegd (bang was ik dat ze aan de polyester laag zouden gaan knagen. Nat gemaakt en uitgeknepen zaagsel met daarover heen een laag hennepstrooisel. Er is nauwelijks bodemmateriaal uitgegooid, wel hebben ze het materiaal zo geschikt dat de eieren in een kuiltje komen te liggen. Ik ben benieuwd.

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 29, 2005, 12:45:17 pm »
Ja, wat goed zeg!! Nu zijn die Nutribird pellets wel aantrekkelijker dan bijvoorbeeld Ecobird, vooral als ze fruit lekker vinden...
Dat is nou juist het stomme: Pappa- en Mammagaai lusten eigenlijk alleen appel, komkommer, brocollo, witlof en paprika....

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: april 29, 2005, 12:49:50 pm »
Wat goed zeg dat ze in een kwartier al in dat blok zaten... en slim ja om die bodem goed te bedekken met nestmateriaal. Zou wel leuk zijn weer een broedsel...  :thumbsup: Geweldig dat ze zoveel fruit en groente eten! ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2005, 13:06:23 pm »
Euh nee, ik vind dat ze niet veel fruit en groente eten... De tamme gaaien hier eten bijna alles: appel, peer, banaan, sinasappel, mandarijn, brocolli, druiven, winterpeen, selderij, paprika, witlof en dan nog het Parrot Diner (hoewel de laatste niet altijd van harte). Pappa- en Mammagaai eten mondjesmaat de in de reactie hierboven genoemde soorten waarbij appel veruit favoriet is. Daarom kies ik dus voor pellets erbij.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: april 29, 2005, 14:16:56 pm »
Oja, verkeerd gelezen! Dacht dat ze het wel aten en dat klopt ook natuurlijk, maar w.s. alleen als je ze hongerig maakt. Inderdaad dan is het prettig als ze pellets eten. Die twee die je zelf hebt grootgebracht heb je natuurlijk meteen aan alles gewend, dat is een groot voordeel.. Sjakko eet ook niet echt veel, maar wel de zoetere vruchten, groenten weinig.. Maar hij krijgt ook Harrisons, dus al weer minder erg.. ;)