Auteur Topic: Hobbykweker of handelaar?  (gelezen 3495 keer)

Wickingh

• Gast
Hobbykweker of handelaar?
« Gepost op: maart 05, 2006, 12:31:25 pm »
Hai,

gewoon een vraagje .

Wanneer is iemand handelaar/kweker of gewoon hobbykweker?
Als een kweker wachtlijsten aanhoud maar door tegenvallende kweek geen jongen kan leveren en vervolgens jonge dieren koopt bij een ander om aan de mensen op de wachtlijst te gemoet te komen. Is deze kweker dan een hobbiest of is het een handelaar geworden?

mvg Frank

old john

• Gast
Re: Hobbykweker of handelaar?
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2006, 12:34:47 pm »
je bent naar mijn mening dan een handelaar  want je werk volgens het principe van koop en verkoop dus dat is handelen en hobby kweker ben je als je eigenkweek vogels verkoopt om de kosten te dekken :CENS

Jonkie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2006, 12:38:43 pm »
Hangt af van de winstmarge en van de zorgvuldigheid om het goede beestje bij de goede klant te krijgen zou ik zeggen.

gr.v. Gijs

PS: Blijft raden wat de motieven zijn... handel of tevreden "klanten" met tevreden vogels.

marian53

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2006, 12:39:14 pm »
old john was me net voor met het plaatsen  :) ik ben het met hem eens  eigenlijk zegt het woord het al    hobby ,   handelaar

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2006, 12:48:29 pm »
Ik zou ook zeggen: handelaar. De mensen die op de wachtlijst staan, hebben immers al contact gehad met de kweker en verwachten dat hij of zij voor hen heeft gekweekt, ze hebben de kweker en zijn manier van kweken vertrouwd, de oudervogels misschien al gezien. Ik zou het niet zo leuk vinden als ik erachter zou komen, dat de kweker die ik vertrouwde de jonge vogels van elders heeft gehaald. Dat kan ik namelijk zelf ook wel doen.

Ik wil bv alleen vogels bij liefhebbers vandaan, waar ze de ruimte en liefde krijgen die ze verdienen, zowel de ouders als de jongen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als blijkt dat de kweker die aan een dergelijk beeld voldoet dan voor mij toch elders jongen heeft gezocht. Dan weet ik nog niet hoe de oudervogels hebben geleefd! Kunnen wel jongen zijn van oudervogels in kweekkooien en ik ben van mening dat als ik de jongen een goed leven en een ruime huisvesting gun, dat ik dat de ouders ook moet gunnen, dus ik wil geen jongen uit een klein kweekkooitje.

Als de kweker mij eerlijk vertelt: mijn kweek is tegengevallen, mag ik je helpen op zoek te gaan naar een andere kweker die het net zo doet als ik en die wel jongen heeft en hij stuurt me door naar een gevonden kweker, dan schaar ik hem wel onder de liefhebber in plaats van de handelaar.

marian53

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 05, 2006, 12:54:32 pm »
prima verwoord  :thumsup: Riboet

charon

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 05, 2006, 12:58:13 pm »
helemaal met riboet eens beter had ik het niet kunnen verwoorden

Nanda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2006, 13:01:20 pm »
Ik ga ook met de meute mee ::)
Ik ben het helemaal eens met Riboet :thumsup:

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
  • sweety
    • aursil
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2006, 13:03:40 pm »
Ik zou ook zeggen: handelaar. De mensen die op de wachtlijst staan, hebben immers al contact gehad met de kweker en verwachten dat hij of zij voor hen heeft gekweekt, ze hebben de kweker en zijn manier van kweken vertrouwd, de oudervogels misschien al gezien. Ik zou het niet zo leuk vinden als ik erachter zou komen, dat de kweker die ik vertrouwde de jonge vogels van elders heeft gehaald. Dat kan ik namelijk zelf ook wel doen.

Ik wil bv alleen vogels bij liefhebbers vandaan, waar ze de ruimte en liefde krijgen die ze verdienen, zowel de ouders als de jongen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als blijkt dat de kweker die aan een dergelijk beeld voldoet dan voor mij toch elders jongen heeft gezocht. Dan weet ik nog niet hoe de oudervogels hebben geleefd! Kunnen wel jongen zijn van oudervogels in kweekkooien en ik ben van mening dat als ik de jongen een goed leven en een ruime huisvesting gun, dat ik dat de ouders ook moet gunnen, dus ik wil geen jongen uit een klein kweekkooitje.

Als de kweker mij eerlijk vertelt: mijn kweek is tegengevallen, mag ik je helpen op zoek te gaan naar een andere kweker die het net zo doet als ik en die wel jongen heeft en hij stuurt me door naar een gevonden kweker, dan schaar ik hem wel onder de liefhebber in plaats van de handelaar.

ja ik sluit me daar ook bij aan.
als je ergens anders je jonge  gaat hallen en door verkoopt is het niet meer je eigen kweek ,
dus dan ben je aan het handelen .
vgr sweety

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2006, 13:08:13 pm »
Hai,

ik wil ook absoluut niet beweren dat de kweker in kwestie het verkeerd voor heeft met de kopers.
Wel is het zo dat ik het meer zie als een poging om zelf klantjes te behouden voor zichzelf en zich daarmee idd als handelaar opstelt.
Ook is het niet zo dat een handelaar bij voorbaat een slecht mens is, sterker nog er zijn handelaren die in mijn ogen beter bezig zijn dan sommige hobbykwekers.
In dat kader kunnen we wijzen op bijv. Bert Smedinga van Lorreco en die Dieca winkel,

mvg Frank

charon

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2006, 13:25:00 pm »
Ja er zit ook wel gelijk een negatieve bijsmaak aan deze benaming ,maar in feite komt het er wel op neer dat je een handelaar bent wanneer je andermans dieren verkoopt.
Alleen zie ik wel een verschil in doen alsof het je eigen gekweekte vogels zijn of het er netjes bij vertellen.
Je hebt ook gaten er tussen zitten die gewoon hier en daar gratis vogels bij particulieren op vissen om ze vervolgens te verkopen.

Zelf vindt ik het laatste walgelijk.
Mensen wten dat ik ook wel eens jonge vogels heb als ze bij mij aankomen met een vraag naar een bepaalde vogel en ik weet toevallig iemand die die vogels wel heeft neem ik daar contact mee op en stuur ik ze daar naar toe.
Dat is ook klantvriendelijkheid in mijn ogen.

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2006, 13:33:51 pm »
Tuurlijk een handelaar is niet per definitie slecht.Als je in en verkoopt ben je handelaar.Wat maakt dat uit.
Het gaat erom hoe jij(niet persoonlijk Frank)als mens bent.
Ik heb iemand die interesse heeft voor Hendrik.Die mensen hadden mijn adres opgekregen van Sandra van de edelpapegaai.nl Ze widen perse een mannetje hebben en zij hadden weer een nestje popjes(net als ik 3 maal achter elkaar)Nu had ik een mannetje en hebben ze haar doorgestuurd.Als ik eens in de onmogelijkheid kom te staan om voor mijn beesjes te zorgen dan hoop ik dat er iemand is die de opvoeding over wil nemen.Deze is dan ook even een handelaar maar hopelijk wel met een goed hart op de juiste plaats.

Rob