Auteur Topic: Personata en roseicollis bij elkaar ?  (gelezen 4232 keer)

Riboet

• Gast
Personata en roseicollis bij elkaar ?
« Gepost op: december 20, 2004, 09:09:14 am »
Ik heb een aantal maanden terug mijn zus een blauwe personata gegeven. Het vogeltje kwam van iemand die er nauwelijks naar omkeek.

Mijn zus heeft de personata goed verzorgd en hij/zij ziet er weer gelukkig uit. Ze wil echter graag dat ook de personata de ruimte krijgt en zou hem/haar graag plaatsen bij de roseicollissen in de binnenvoliere.

Iemand ervaring met het mixen van die twee soorten?

Ook zou ze de groep personata's willen vergroten. Bij voorkeur naar 4 vogels. Helaas weten we niet wat dit is, dus vandaar 3 stuks erbij. Of hebben jullie suggesties.

Groeten,

Barbara
« Laatst bewerkt op: december 20, 2004, 13:48:53 pm door BirdmAster »

Ingmar

• Gast
Re: Personata en roseicollis bij elkaar?
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2004, 09:31:52 am »
Bij mij gingen de jongen van deze 2 soorten in 1 uitvlieg voliere en dit leverde nooit problemen op.

Edjuh

• Gast
Re: Personata en roseicollis bij elkaar ?
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2004, 23:24:32 pm »
Jonge beesten van deze 2 soorten gaan goed bij elkaar, worden ze ouder raad ik het je af om ze bij elkaar te laten.

Ze gaan namelijk vechten met elkaar

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2004, 08:52:09 am »
Ja, dat was ook het punt. De personata is wel jong, de roseicollissen zijn al een aantal jaartjes ouder. Ik ken de roseicollissen als best bazige vogeltjes :D als het om nieuwelingen gaat.

Het is ons eerder wel altijd gelukt om verschillende roseicollisen bij elkaar te zetten, door ze eerst te laten wennen aan elkaar (twee kooien naast elkaar) en daarna de kooi waarin ze dan kwamen te herschikken en anders in te richten.

Nu gaat het om een binnenvoliere die is wel wat groter, dat scheelt.

Mijn zus had het ook over meerdere personata's. Dus dan zou het een groepje personata's worden bij een groepje roseicollissen (4 tegen 6 is de bedoeling).

Groeten,

Barbara

Cheetah

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2005, 19:21:41 pm »
Ik heb daar veel problemen mee gehad.
Die Roceicollissen waren bij mij te overheersend en agressief.

carlito

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2005, 22:55:09 pm »
heel riskant, zeker als het jonge vogels zijn die je erbij zet.
Als de collies dan nog eens in broedstemming komen kan het er hard aan toe gaan

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2005, 09:24:51 am »
De blauwe personata staat nu in een kooi naast de voliere (al een aantal weken). Ze kunnen elkaar zowat aanraken. Voor zover ik kan beoordelen,negeren ze elkaar echter.
Mijn zus heeft besloten eerst te gaan voor een DNA testje van de personata, zodat er gerichter gezocht kan worden naar een partner. Het is uitgesloten dat de personata in zijn eentje in de groep roseicolli komt. En als ze als koppel of groep erin worden gezet en het ziet er uit dat het niet gaat lukken, nou ja, dan neemt ze een tweede volieretjes erbij :D.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: januari 22, 2005, 13:12:14 pm »
Ook een oplossing! :D

Edjuh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 30, 2005, 15:22:45 pm »
Als het gebeurd, maak eerst de voliere helemaal schoon en ook her inrichten.

Riboet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 05, 2005, 18:56:42 pm »
Even een update. Het is gelukt. De personata zit bij de roseicollissen in de voliere. Het aantal ruzies was niet hoog. Sterker nog: het samenzetten van de andere roseicollissen had meer schermutselingen gegeven dan het bijzetten van de Personata. We denken trouwens dat de personata een mannetje is. Hij is gemoedelijker met de andere gaaitjes. Onze ervaring is dat de vrouwtjes dwergpapegaaien onverdraagzamer zijn dan de mannen.

Maar het gaat dus al een tijdje goed!

senna

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2005, 23:16:18 pm »
Leuk die up-date.........dan zie je hoe het afloopt en kan iedereen weer iets leren.

Maar begrijp ik het goed dat ze hem toch alleen erin heeft gezet? Geen dna test?

gr corina