Wat een geweldige discussie! Ik had 'm nog niet eerder gelezen, maar wat een zinnige dingen worden er neergezet! Ook ik ben tegen handopfok, howel het in sommige gevallen niet anders zal kunnen, bijvoorbeeld bij de Spix ara's. Met de juiste benadering is iedere vogel tam te krijgen. Maar wat is "tam"? Ik denk dat daar ook een kern van het probleem zit. Als je een vogel alleen "tam" noemt als hij bij je komt zitten en je kan hem knuffelen en aaien, dan zullen vooral de handopfok dieren aan dit criterium voldoen. De klant wil een vogel om te knuffelen, maar juist dit is onnatuurlijk gedrag en kan leiden tot veel problemen zoals plukken, schreeuwen en bijten. Vooral ook omdat zo'n dier dan vaak alleen wordt gehouden. Ik houd mijn dieren in een groep. Ze stappen allemaal onder alle omstandigheden bij me op, ik kan er mee wandelen, fietsen en op allerlei manieren reizen, maar ze zullen over het algemeen niet bij me gaan zitten kroelen. Uitgezonderd mijn oude amazone dan, die een partnerrelatie met zijn baas had en verder alle vrouwen beet. Juist hij mag 's avonds nog een halfuurtje op mijn knie zitten, waar ik hem dan over zijn koppie aai. Maar ik ben dan ook een vrouw, en gebruik dit om de band met het dier te versterken, zodat ik gemakkelijk nagels kan vijlen en vleugels kan controleren. Ik denk dat een groot deel van het probleem ligt in het gebrek aan voorlichting bij de klant, die een foutieve verwachting heeft van een vogel. Als je een knuffeldier wilt hebben, kun je beter een konijn of cavia nemen. Er moeten v