Goed lezen, he. Het is een voliere, geen kooi(tje).
Ze hebben een nachthok dat volgepropt is met hooi en zaagsel (en daar zitten ze vaak in, maar met mooi weer slapen ze gewoon buiten; dat is hun eigen keuze!). Als je al mijn berichten nagekeken hebt, zou je eveneens gelezen hebben, dat deze caafjes al gaaien gewend zijn. Ik heb nog wel een foto van een pasgewassen Middel met een caaf.
Zodra het te koud wordt, overwinteren ze in huis zonder de enorme temperatuursverschillen. Dat de caafjes in hun eigen gedeelte blijven, heeft vooral te maken met het feit dat hun gedeelte van het betonnen gedeelte is afgescheiden door een dikke tak (kon je ook in een eerder bericht in dit topic lezen, van mij mogen ze erover heen springen, maar dat doen ze niet). Zoals eerder gezegd: als ik de hele bodem van de voliere ga gebruiken heb ik niets meer aan mijn waterafvoer en dan hebben de caafjes het pas echt slecht!
Pappa- EN Mammagaai weten dat de caafjes er zijn en de caafjes weten dat zij er zijn. Ik heb nu een keer gezien dat Pappa- en Mammagaai op een stok zaten en de caafjes liepen er bijna onder. Ik kon er echter niet op tijd een foto van maken, anders had ik die hier wel getoond. Pappagaai heeft een keer naar beneden gekeken en de cavia's een keer naar boven en ze gingen weer vrolijk hun eigen weg. De cavia's weten uit binnenshuis ervaring dat ze niets te vrezen hebben van de grijzen. In het caviagedeelte liggen bovendien buizen en een huisje als schuil- en speelplaats.
En sinds wanneer scharen we papegaaien onder de roofvogels.... Tussen opjagen en opvreten en gedogen en naast elkaar leven zit een heel verschil. Papegaaien minachten cavia's, ze vinden ze zo weinig betekenend dat ze hen de moeite niet waard vinden om ze achterna te gaan zitten.
Oh, en cavia's kunnen WEL buiten, mits je ze net als vogels acclimatiseert en voldoende warmte kunt bieden. Ik wilde eigenlijk een buis in de muur metselen met een binnenhok in het nachthok van Pappa- en Mammagaai waar het 's winters niet kouder dan 5-10 graden wordt. Maar het wordt te krap in het binnenhok dan, dus ze zullen tegen de winter wel binnengehaald worden.
Oh ja, de grootste vijand van de cavia's hier zijn mijn fretten.... Daar zie ik veel meer vijandigheid in dan een zaadetende papegaai

. Ik denk ook dat er meer cavia's ten prooi vallen aan marterachtigen dan aan papegaaien...