Auteur Topic: Veel vervuilde mandarijnen in supermarkt  (gelezen 1876 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Veel vervuilde mandarijnen in supermarkt
« Gepost op: november 29, 2005, 20:53:54 pm »
Gezien dit voor alle soorten fruitetende vogels geldt, plaats ik dit bericht in het praathuis.

Bron: RTL Nieuws

In veel supermarkten worden mandarijnen verkocht met zorgwekkend hoge concentraties bestrijdingsmiddelen. Dat blijkt uit onderzoek.

Gevaar
Milieudefensie, Natuur en Milieu en consumentenclub Goede Waar & Co deden begin november een onderzoek naar het fruit bij acht supermarktketens. De gifstoffen bleken niet alleen op de schil te zitten, maar ook in de vrucht zelf.

"Met name voor jonge en ongeboren kinderen is gevaar voor de gezondheid op lange termijn niet uit te sluiten."

Norm
Op alle monsters zijn bestrijdingsmiddelen aangetroffen, gemiddeld bijna zes verschillende gifstoffen per monster. Bij een kwart van de onderzochte filialen zou een kind dat twee mandarijnen eet al boven de Acceptabele Dagelijkse Inname (ADI) norm van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uitkomen.

Eisen
Alle mandarijnen kwamen uit Spanje. De milieuorganisaties vragen supers om strengere eisen aan de leveranciers te stellen. Ook moet de overheid de normen verscherpen, stellen ze.

Verschillen
Toch waren er grote verschillen tussen de supermarktketens. C1000 en Edah scoorden het slechtst terwijl, Albert Heijn de 'schoonste' mandarijnen in de schappen had liggen. Ook Lidl en Super de Boer deden het met een tweede en derde plaats relatief goed. Vorig jaar kwamen de mandarijnen van Lidl nog als slechtste uit de bus.

Opgepassen geblazen dus. De bestrijdingsmiddelen zitten niet alleen op de schil, maar dus ook IN de vrucht. :(

Groet,
Pascal

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Veel vervuilde mandarijnen in supermarkt
« Reactie #1 Gepost op: november 29, 2005, 20:57:51 pm »
Bedankt voor dit bericht  :thumsup:

Laat ik nou net mandarijnen van de c1000 eten  :angry:

Ronald

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2005, 21:29:09 pm »
Tuurlijk heeft Albert Heijn de "schoonste".
Albert Heijn stelt zelf aan zijn telers (Niet alleen die van de mandarijnen (martinavaro) ) zeer strenge eisen.
Als medewerker van AH ben ik al een aantal keren op excursie geweest naar diverse bedrijven hier in nederland.
Het gaat bij AH zelfs zover dat ze precies kunnen zien aan welk tak bijvoorbeeld een tomaat heeft gehangen, of door wie in Marokko/Egypte de sperzieboontjes netjes in een doosje zijn gelegd. Ook op milieu gebied loopt AH een aardig stukje voor op de concurrenten.
Zulke afspraken en eisen kan een Edah niet stellen dus de uitslag verbaasd mij dan ook niet.
Van C1000 valt het me wel een beetje tegen eerlijk gezegd.

Ronald.

Tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2005, 21:31:39 pm »
Wel raar dat deze info zo laat en zo beperkt komt. :(
Wij kregen vorig jaar een folder via...ja, via wat :CENS Helaas weet ik dat niet meer  :-[ .
Maar op bv druiven zit 13!!! soorten gif, de hoeveelheid gif op een appel is de dosis die bewezen ONSCHADELIJK is voor een man van 35!!!! jaar :o Nee, er is niet gekeken hoe dat met kinderen zit :angry: En zo kun je wel even doorgaan. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 2 stuks fruit is volgens dat verhaal deels gebaseerd op de hoeveelheid gif...je zou namelijk meer fruit moeten eten, maar door t gif is er kans dat het dan slecht voor je is.

Je kunt op internet trouwens per supermarkt de hoeveelheden gif opzoeken die ze op hun groente en fruit doen. ;)
En albert hein is dan niet met alles de beste...dat wisselt nogal ;)

Ronald

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2005, 21:37:58 pm »
Heb je misschien een link van die site waar je dat kan opzoeken Daphne?

Tuurlijk wisselt dat, ik zeg niet dat Albert Heijn de beste is maar wel 1 van de meest vooruitstrevende supermarkten op het gebied van registratie en herkomst van de producten.
Maar ook bijvoorbeeld de biologische producten. In een grotere AH kan je een flink assortiment biologische producten aantreffen, en die naam mag er ook niet zomaar op komen te staan.

Ik hoop dat het allemaal nog strenger wordt, maar ik denk dat je dat dan wel weer terug zal zien in de prijzen jammer genoeg.

Ronald.

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2005, 22:22:00 pm »
Daar heb je gelijk in ...zij hebben wel de meeste keus en de meeste biologische produkten ;)
Ik nog even ga kijken of ik die lijsten enzo kan vinden. Stom genoeg niet opgeslagen :(
Op onderstaande site vindt je trouwens ook heel veel info.

http://www.milieudefensie.nl/landbouw/index.htm