Auteur Topic: Verandering in leefomgeving  (gelezen 1870 keer)

Tes

• Gast
Verandering in leefomgeving
« Gepost op: augustus 10, 2005, 13:09:58 pm »
Drie jaar geleden hebben mijn vriend en ik een grijze roodstaart papegaai, chico gekocht. Hij heeft altijd al een papegaai gewild en na een bezoek aan een papegaaien park was ik ook verkocht. Nu zijn mijn vriend en ik sinds een maand uit elkaar. Hij blijft in het huis wonen en ik ga zelf in een appartementje wonen. Omdat chico veel meer aan mij gehecht is dan aan mijn ex neem ik chico mee. Alleen vind ik twee dingen eigenlijk heel erg zielig voor chico en daar zou ik graag jullie mening over horen. Ten eerste moet chico aan een andere woonomgeving wennen plus het feit dat het parkietje wat we ook hadden niet mee gaat. En ten tweede mijn ex werkt gewoon vijf dagen en ik werk vier dagen. Dat kon altijd wel goed gecombineerd worden zodat chico niet zo vaak alleen zat. Maar als chico bij mij komt wonen zal hij veel vaker alleen komen te zitten. Ik weet dat ze hier niet goed tegen kunnen. Aan de ene kant zit ik te denken om hem naar andere mensen te brengen waar hij veel meer aandacht zal krijgen. Aan de andere kant kan ik eigenlijk ook niet zonder hem en moet er niet aan denken om hem te moeten missen. Hebben jullie suggesties??
Ik hoor ze graag want ik maak me er veel zorgen over! Bedankt!
Groetjes,

Tessa

Cosch

• Gast
Re: Verandering in leefomgeving
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2005, 14:44:10 pm »
Oei, dat is heel moeilijk! Ook omdat je hem nu al 3 jaar heb!
Aan die ander woonomgeving zal ze vast gauw aan wennen. Dat ze wat meer alleen is, zal lastiger zijn. Je kunt dingen doen als grote kooi, veel speelgoed en radio/tv aan.
Of je kunt een maatje voor hem zoeken. Een 2e papegaai of een nieuw parkietje!
Ik kan me voorstellen dat je niet meer zonder hem kunt na 3 jaar!

Gr Croina

fujimo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2005, 18:22:38 pm »
Hallo,

Het zal best wennen zijn voor hem de 1ste dagen maar als hij verandering in gedrag vertoont is het beste om hier niet op te reageren.
Eet hij wat minder hem dus niet aansporen om meer te gaan eten of zielig tegen hem doen want dan maak je het alleen maar erger
Net doen of er niets aan de hand is want jij bent voor hem vertrouwd en als hij merkt dat je er een probleem mee hebt omdat hij anders reageerd zal het veel moeilijker voor hem worden om er aan te wennen.

Dat hij nu vaker alleen is , dan kun je er voor zorgen dat hij zich niet verveeld door veel te wisselen met speelgoed of wat meer in de kooi hangen.

Zolang jij dezelfde persoon blijft is het voor hem makkelijk om te wennen aan de verandering.

Gr Eric

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2005, 10:08:16 am »
Inderdaad! Dus: maak je niet teveel zorgen, want hij voelt dat! ik ken het probleem. Ik ben ook snel bezorgd, maar dat s echt niet goed! Ze voelen het precies aan en worden er onzeker van! Na het wieken van Sjakko hield ik haar ook veel te veel in de gaten uit bezorgdheid. Eigenlijk was er niks aan d ehand, maar ik maakte een probleem. Zorg inderdaad voor afleiding: wilgentakken of speelgoed en dan komt het best goed! ;)

dutchgerard

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2005, 11:07:17 am »
 :CENS Blijft het probleem dat Chico 4 dagen per week alleen zit.
Ik zou het een poosje aankijken en als hij vroliijk en tierig blijft is het ok.
Zoniet.......... tja je moet wel het beste voor Chico kiezen, als hij gaat plukken of wegkwijnen zal je een andere oplossing moeten zoeken hoe moeilijk dat ook zal zijn.
Ik wens je veel succes en sterkte.

Tes

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2005, 13:56:23 pm »
Het is ook best moeilijk. Kijk toen ik nog samen woonde zat hij ook wel
eens een paar dagen overdag alleen als we alle twee aan het werk waren.
Dus het is niet zo dat hij het helemaal niet gewend is. Maar toen hadden we
ook nog een parkietje erbij. De radio zette ik altijd al aan en eten gaf ik hem
pas wanneer ik weg ging. Maar jullie zeggen ook speelgoed. Nou we hebben
echt een vermogen aan speelgoed uitgegeven, maar hij is echt overal bang
van. Hij heeft nu een klein (wit) flosstouw waar hij dan niet bang voor is. Maar met
takjes en zo doet hij niks. En felle kleuren vindt hij al helemaal niks.

Cosch

• Gast
Re: verandering leefomgeving
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2005, 17:17:03 pm »
Het is ook best moeilijk. Kijk toen ik nog samen woonde zat hij ook wel
eens een paar dagen overdag alleen als we alle twee aan het werk waren.
Dus het is niet zo dat hij het helemaal niet gewend is. Maar toen hadden we
ook nog een parkietje erbij. De radio zette ik altijd al aan en eten gaf ik hem
pas wanneer ik weg ging. Maar jullie zeggen ook speelgoed. Nou we hebben
echt een vermogen aan speelgoed uitgegeven, maar hij is echt overal bang
van. Hij heeft nu een klein (wit) flosstouw waar hij dan niet bang voor is. Maar met
takjes en zo doet hij niks. En felle kleuren vindt hij al helemaal niks.

Ben bang dat er een beetje off topic gegaan word. Mischien in een ander topic?

Tes, bijna elke grijze roodstaart zal bang zijn voor nieuwe dingen. Voor grote kleurige speeltjes en takken e.d. Het gaat erom dat jij niet laat merken dat hij bang hoeft te zijn.
Als jij zo'n speeltje in de kooi hangt alsof het de gewoonste zaak is, en zijn angst niet bevestigd door op hem te reageren. Des te eerder zal hij dat speeltje accepteren.
Toen ik bijvoorbeeld mijn slijtstok in de kooi ging hangen. Meneer ging er met een grote boog om heen. Een paar dagen. Ik heb het gewoon laten zitten en op een gegeven moment ziet hij wel dat tie niks doet en dat hij er gewoon op kan zitten. Nu is het geen enkel probleem meer.
En ik merk, doordat ik zo consequent die spullen laat hangen, is hij al zoveel minder bang voor nieuwe dingen. En gaat het allemaal veel sneller.

Eigenlijk komt het erop neer, dat je even hard moet zijn. Om de bestwil van je vogel.

Gr Corina
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2005, 10:26:17 am door Loes »

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 01, 2006, 21:14:46 pm »
Nou ik ga er morgen of overmorgen aan geloven.
Over Kaya maak ik me geen zorgen. Coco is een ander verhaal. Maar daar moet ik me ook geen zorgen over maken. Ik heb gelukkig wel vakantie. Een kleine week. Dus dan zien ze mij wel elke dag! Ik verwacht dat het helemaal goed gaat komen!
Ik zit te twijfelen of ik morgenavond zal overhuizen of maar even wacht tot dinsdagochtend. maar dan gaat het overhuizen weer veel  minder soepel en moet ik het in mn eigen peugeot gaan doen! Maandagavond heb ik sterke armen en een bus tot mn beschikking!  :)

Dus dat is ook wel verleidelijk!

Gr Corina

amacera de pera

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 01, 2006, 22:01:54 pm »
ik zou ook kiezen voor die sterke armen :) ik zou dan wel de vogels in m'n eigen auto eerder brengen zo dat ze niet te laat op de avond over geplaatst worden  en eerst nog even lekker om zich heen kunnen kijken  en misschien is het wat om de eerste nacht een nacht pitje aan te laten ?

ik wens je heel veel woon plezier in je nieuwe woning  :-* :-* :-*

gr Ann

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2006, 16:18:49 pm »
Dank je!  :-*
Dat is geen gek idee om even een lampje je aan te doen!
Ik kijk wel even hoe ze zich gedragen! en dan kan ik het altijd nog doen!

Gr Corina