Auteur Topic: Gevaren van Schoonmaakmiddelen  (gelezen 3222 keer)

fujimo

• Gast
Gevaren van Schoonmaakmiddelen
« Gepost op: januari 09, 2005, 20:13:08 pm »
Ik las een verhaal op het internet
Ik weet niet wie de afzender is maar ik denk dat hij/zij het niet erg vind dat ik het hier post

Oven schoon, vogel ziek  

Mijn grijze roodstaart Roca is niet zo’n prater in vergelijking met andere grijzen. Ze vindt het wel leuk om de geluiden na te bootsen van wilde vogels in de tuin of van ons kookwekkertje, maar verder is ze redelijk stil overdag. Daarom viel me ook pas laat op dat ze al een paar dagen helemaal niets gezegd had. Op een ochtend gromde ze wel een beetje toen ik tegen haar sprak, maar ik dacht dat ze nu aan het aanleren was de hond na te doen. Toen ik haar die middag vroeg of ze een stukje banaan wilde, gromde ze ook in plaats van met haar gebruikelijke “Hmmmmm” te antwoorden. Er ging op dat moment nog geen lichtje branden, maar ik begon me al een beetje zorgen te maken. Nadat ik er over na ging denken, kwam ik erachter dat ik haar inderdaad al een paar dagen niets meer had horen zeggen. En haar eetlust was toch ook minder geworden. Haar pellets at ze voor het grootste deel niet meer op, maar zachtvoer werd gewoon prima geaccepteerd. Verder was ze even speels en attent als altijd. Ik heb haar toen op de weegschaal gezet zoals ik zo om de maand eens doe en meteen viel me op dat ze 30 gram was afgevallen sinds de vorige meting en dat terwijl ze de afgelopen 2 jaar constant in gewicht is gebleven.

Voor alle zekerheid
Ondanks dat ze verder helemaal haar zelf was, even actief en vrolijk als altijd en absoluut geen zieke indruk maakte, besloot ik toch een afspraak te maken bij de dierenarts. Ik wilde natuurlijk graag weten wat de reden voor haar vermagering en het niet kunnen spreken was.
Ik maakte een afspraak voor de volgende dag. De dierenarts dacht aan verschillende oorzaken voor haar niet speken, waaronder aan trauma van de snavel en luchtzakschimmel. Er werd bloed afgenomen bij Roca en dit werd ter plekke microscopisch onderzocht. Ook de bloedwaardes van onder andere nier- en leverfuncties werden gemeten.

Veel controlevragen
Ondertussen sprak ik nog verder met de arts die me verschillende vragen stelde over huisvesting, voeding, verzorging etc. En tijdens een van die vragen kwam ik erop dat mijn moeder laatst onze oven had schoongemaakt met een ovenreiniger. Ik had het me niet herinnerd of geweten, ware het niet dat mijn moeder me er die avond over vertelde omdat ze het zo’n goed, krachtig middel vond. De oven was namelijk in een paar minuten helemaal schoon na gebruik van dit middel. Wel was het zo sterk dat het even op haar keel sloeg toen die middag. De arts scheen nu een betere aanwijzing te hebben voor Roca’s gedrag. Trauma aan de snavel was al deels uitgesloten omdat ze absoluut niet gevoelig aan haar snavel was en voor luchtzakschimmel waren de aanwijzingen niet doorslaggevend.
Haar bloedonderzoek was inmiddels terug en haar leverwaardes waren aanzienlijk verhoogd. De arts concludeerde weefselbeschadiging bij Roca door hoogstwaarschijnlijk de ovenreiniger. Ze kreeg een antibioticakuur in de vorm van druppels mee die ik door voer of drinken (sap) kon laten ingeven. Nu is Roca verzot op sinasappelsap dus het is geen probleem geweest om het haar in te laten nemen. Naast de antibiotica was natuurlijk frisse lucht ook van belang, dus mocht ze vaker als normaal mee naar buiten de tuin of het dorp in.

Gevaar van agressieve reinigers
Ze is inmiddels gelukkig hersteld en haar leverwaardes zijn weer normaal. Maar het had ook geheel anders kunnen aflopen. Zelf ken ik het gevaar van agressieve reinigingsmaterialen en voor alle zekerheid zet ik indien ik deze ga gebruiken mijn dieren buiten in de tuin of in een andere zeer goed geventileerde ruimte. Mijn moeder had het gevaar van de ovenreiniger onderschat (en eerlijk gezegd had ik deze gevolgen ook niet verwacht) en er eigenlijk niet eens bij stil gestaan dat het zulke gevolgen zou kunnen hebben. Ze had de deuren van de keuken dicht gedaan, maar dit was blijkbaar niet voldoende om Roca te beschermen tegen de giftige gassen.
De reden dat ik dit vertel is om anderen te waarschuwen voor de gevaren bij vogels van reinigers en andere stoffen. En dat het zeer belangrijk is dat iedereen die deel uitmaakt van het huishouden hier over wordt ingelicht.

Veel voorkomende giftige stoffen of voorwerpen in huis

Aceton
Linoleum
Ammoniak
Sommige paddestoelen
Antivries
Nagellak
Bleekmiddel
Ovenreiniger 
Koper- en zilverreinigers
Verf
Wasmiddel
Verfverdunner
Deodorant
Verfreiniger
Desinfectiemiddelen
Ongediertebestrijding
Epoxy lijm
Slakkengif
Wasverzachters
Secondelijm
Benzine
Glasreinigers
Haarverf
Medicijnen
Onkruidbestrijders
Sommige planten
Aanstekers
Parfum
Vaatwasser tabletten/poeder
Toiletreiniger
Gootsteen ontstopper
Wax (voor vloeren en meubels)
Kerosine (gezuiverde petroleum)
Vloer- en meubelreiniger
Bronnen van metaalvergiftigingen
Antieke voorwerpen
Verf (oud)
Fitting van lampen
Soldeer
Batterijen
Ritsen (sommige)
Vogel speelgoed (verzwaard)
Gegalvaniseerd gaas (denk aan nieuwe kooien!)
Beenmeel producten
Glas in lood
Sieraden
Dolomiet (bitterkalk)
Gordijn rails en gewichten (looddraad)
Pleisterkalk
Folie van wijn/champagne flessen
Overmatige blootstelling aan gassen van loodhoudende benzine

Verontstelde vergiftiging
Er kan sprake zijn van een vergiftiging als
: · een giftige substantie in gebruik is geweest of ter 'beschikking' is geweest tot de vogel
· als u een vreemde substantie op de veren van u vogel ziet
· als u uw vogel ziet kauwen of eten van schadelijke substanties
· als u gekauwde of aangegeten substanties/planten in huis vindt en
· als u een of meerdere van de volgende symptomen ziet:

Plotseling:
overgeven
diarree
hoesten
verlies van eetlust
ademhalingsmoeilijkheden
Ongewoonlijke dorst
Bloederige ontlasting
Roodheid om de snavel
Hoge stem
Zwakte
Depressie
Toevallen
Ongecoördineerde bewegingen
Bevingen
Paralysis
Coma

Conclusie
Let dus goed op in en rond huis. Zelfs een goedbedoelde schoonmaakbeurt van uzelf of iemand anders kan schade berokkenen aan uw huisdieren. Het is en blijft opletten!

« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2006, 18:25:28 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Gevaren van Schoonmaakmiddelen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2006, 18:26:33 pm »
Ik wil deze maar weer eens even onder de aandacht brengen! ;)

Jarie

• Gast
Re: Gevaren van Schoonmaakmiddelen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 28, 2006, 19:12:15 pm »
Mijn man heeft de oude kooi geverfd met hammerrite,ik vind t nu een eng idee.......
tis maar voor een weekje maar toch,ik wil geen enkel risico lopen........................... :help: