Auteur Topic: leggen constant eitjes :cry:  (gelezen 4633 keer)

Kevin_1

• Gast
leggen constant eitjes :cry:
« Gepost op: maart 02, 2006, 17:06:23 pm »
dag beste mensen

ik heb twee koppeltjes zebravinken, nu ik zit met een klien probleempje, deze vogeltjes, leggen heel het jaar door eitjes, zomer en winter, in de winter ligger er dan ook meer eitjes op de grond, kapot en zo, en ook wel piepkleine jongen, dood natuurlijk, ik heb dus in heel de winter geen enkel overlevend jong gehad, nu, ik wil ook niet dat deze vogeltjes in de winter broeden maar je moet ze toch nestgelegenheid geven of niet soms, ze slapen in hun nest dusja, ik vraag mij af wat ik hier kan aan doen en of dat andere mensen eventueel ook dat probleem hebben of gehad hebben en mij enkele tips kunnen geven...

alvast bedankt

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: leggen constant eitjes :cry:
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2006, 20:47:24 pm »
Volgens mij moet je in de winter juist geen broedblokken op hangen.... ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: maart 02, 2006, 21:07:21 pm »
ja kevin,nestkastjes wegdoen,zeker een paar maanden,dat is de ondervinding met mijn zebrakes,die van ons hier sliepen op hun badrand bij gebrek aan een nest,en na een tijdje heb ik ze terug een nestje en bouwmateriaal gegeven en toen ging het wel goed
geef je misschien ook krachtvoer het ganse jaar door ?? dat zou misschien ook kunnen verklaren waarom ze zo heftig blijven
maar naar wat ik hoor is het toch ook iets typisch voor zebra's die binnen zitten,ze hebben niet echt seizoenen meer hé

grtzz vivke

ps,je kan misschien ook eens kontakt opnemen met ingmar,ik geloof dat die ook kweekt met zebrakes

Kevin_1

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 02, 2006, 23:07:25 pm »
even ter verduidelijking, mijn zebra's zitten zomer en winter buiten, en broedblokken hangen er niet meer daar ze er toch nie naar omkijken, ik geef ze gewoon nest materiaal, maar als ik dat nu niet meer doe in de winter vraag ik me af of deze beestjes zichzelf toch wel nog gaan kunnen beschutten tegen de kou of zo, het lijkt me zo zielig om die beestjes in de winter niets van terugtrekplaats te geven niet?

Ingmar

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2006, 17:17:28 pm »
In de winter geen nest gelegenhied geven en nog beter zelfs de mannen en poppen scheiden. dan komen ze tot rust en leggen ze ook geen eitjes. anders putten de vogels zicgh helemaal uit en gaat de pop een keer dood aan oververmoeidheid en uitputting sdoor al die eitjes die ze legt.

Kevin_1

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2006, 20:16:14 pm »
wel deze vogeltjes zitten in een grote kooi die gemaak is met de mogelijkheid ze te scheiden in twee dus dit is wel goed meegenomen, zal ik zeker doen volgende winter, jammer dat het kweek seizoen er nu juist aankomt, had ik eerder kunnen weten....

maar als ze dan gescheiden zijn, mogen de nesen dan blijben liggen/hangen of moet ook dan alle nesten en/of nestmateriaal weg?

alvast bedankt voor de tip^!
groeten, kevin

Ingmar

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2006, 16:31:06 pm »
Ook als ze gescheiden zitten de nestkasten verwijderen, in ieder geval bij de poppen. maar ik zou ze nu gewoon tot mei scheiden en dan kun je alsnog makkelijk 2 rondjes kweken. Stop je er in september mee en dan scheiden tot volgend jaar april/mei.