Het gebeurt regelmatig dat Japie iets aan het molesteren is. Hij weet dondersgoed dat dat niet mag. Dus wanneer ik dan rustig naar hem toeloop en hem bijvoorbeeld weer naar boven wil laten gaan, dan leg ik mijn hand onder hem (bij zijn staart) om hem weer naar boven te begeleiden.
Soms wanneer ik dit doe, dan voelt hij zich bedreigd en gaat hij in de aanval

Wat moet ik dan doen. Hem de overwinning gunnen en me terugtrekken. Met de gevolgen van dien dat hij denkt dat HIJ de baas is. Of moet ik de pleisters erbij pakken en hem zijn zin niet geven.
Ikzelf doe het laatste. Ik probeer hem met beide handen op te pakken en hem linearecta de kooi zetten met de deur dicht. In de hoop dat hij begrijpt dat hij iets doet dat niet mag (hij is immers liever UIT de kooi).
Graag even jullie mening. Misschien doe ik er niet goed aan om hem op deze manier 'een standje' te geven.
Let wel op. Ik zet hem alleen met wat meer actie in de kooi wanneer hij mij probeert te bijten/aanvallen. Wanneer hij door mijn gebaar met mijn hand gewoon wegklimt van het object dat hij aan het slopen is, dan is er wat mij betreft niets aan de hand.