Auteur Topic: Hoe om te gaan met dominantie van de Grijze Roodstaart  (gelezen 3122 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Hoe om te gaan met dominantie van de Grijze Roodstaart
« Gepost op: februari 12, 2005, 12:55:40 pm »
Het gebeurt regelmatig dat Japie iets aan het molesteren is. Hij weet dondersgoed dat dat niet mag. Dus wanneer ik dan rustig naar hem toeloop en hem bijvoorbeeld weer naar boven wil laten gaan, dan leg ik mijn hand onder hem (bij zijn staart) om hem weer naar boven te begeleiden.

Soms wanneer ik dit doe, dan voelt hij zich bedreigd en gaat hij in de aanval  ???

Wat moet ik dan doen. Hem de overwinning gunnen en me terugtrekken. Met de gevolgen van dien dat hij denkt dat HIJ de baas is. Of moet ik de pleisters erbij pakken en hem zijn zin niet geven.

Ikzelf doe het laatste. Ik probeer hem met beide handen op te pakken en hem linearecta de kooi zetten met de deur dicht. In de hoop dat hij begrijpt dat hij iets doet dat niet mag (hij is immers liever UIT de kooi).

Graag even jullie mening. Misschien doe ik er niet goed aan om hem op deze manier 'een standje' te geven.

Let wel op. Ik zet hem alleen met wat meer actie in de kooi wanneer hij mij probeert te bijten/aanvallen. Wanneer hij door mijn gebaar met mijn hand gewoon wegklimt van het object dat hij aan het slopen is, dan is er wat mij betreft niets aan de hand.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Hoe om te gaan met dominantie van de Grijze Roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2005, 13:07:51 pm »
Stapt Japie niet op bij je? Ik bedoel, is het nodig dat je hem vastpakt? Is hij gekortwiekt? ;)

amacera de pera

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2005, 13:15:53 pm »
ik zet lora dan ook terug in haar kooi ,maar laat haar we opstappen na 10 min mag ze er weer uit en dan gaat ze niet weer op de sloop toer  gr Ann.....

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2005, 13:23:54 pm »
Stapt Japie niet op bij je? Ik bedoel, is het nodig dat je hem vastpakt? Is hij gekortwiekt? ;)

Japie stapt normaliter wel gewoon op mijn hand, maar soms gaat hij in de aanval wanneer hij iets doet wat niet mag. Ik weet het niet zeker, maar misschien is hij soms bij zijn vorige baasje verbaal gestraft. Ik weet het niet. Ik kom op zo'n moment in ieder geval niet aanvallend aanlopen. Gewoon rustig als normaal.

Soms gaat het ook goed en ik kan ik hem naar boven begeleiden op zijn kooi.

Ik bedenk me net, dat hij dit alleen doet wanneer hij op/in/aan zijn kooi zit/hangt. Wanneer hij op de grond wandelt en bijvoorbeeld de bank te grazen neemt, dan kan ik hem wel zo op laten stappen.

Volgens Aaran is hij niet gewiekt. Zij heeft hem gisteren via de webcam bekeken.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2005, 13:26:04 pm door Pascallo.NL »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2005, 13:46:30 pm »
Als hij op de grond zit voelt ie zich totaal niet dominant dus kun je hem makkelijk laten opstappen.. dat is hier ook zo. De jongens durven hem zo op te, laten stappen als hij op de grond zit. Als hij hoger zit, is het anders.

Als hij wel opstapt normaal gesproken zou ik hem gewoon koste wat het kost op laten stappen. Als ie bijt: niet reageren, het doet je niks... (!). Je doet gewoon jouw zin en dan begrijpt hij al snel dat het niks uithaalt dat bijten.... ;)

Vliegt hij nooit weg dan als hij dingen niet wil...?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2005, 14:58:47 pm »
Hij vliegt niet zo vaak rond ondanks dat hij dat wel kan. Het gebeurt heel af en toe dat hij een vlucht maakt. Zijn vorige eigenaar had me al gewaarschuwd, maar Japie had nog niet gevlogen bij ondanks dat hij altijd uit de kooi is als ik in de woonkamer ben. Tot op een avond ik tv zat te kijken en opeens een hoop gefladder hoorde. Ik dacht: Hij is weer aan het fladderen met de kooi vasthoudend dat doet hij wel vaker. Ik keek dus niet naar hem, tot hij opeens voorbij kwam  ;D. Sindsdien ben ik voorzichtig met de achterdeur.

Even terug te komen op het bijten. Ik heb hem ook laten bijten. De pleisters deden daarna wonderen  :CENS. Ik heb hem ook laten zien wie de baas is door hem ondanks het hakken en bijten toch op te laten stappen/met 2 handen pakken en hem linearecta in de kooi te zetten op zijn stok. Daarna was meneer beledigd en ging op zijn manier zielig in elkaar zitten.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2005, 15:02:29 pm »
Nou, dan doe je het prima! Veel en overdreven prijzen als hij het netjes doet en negeren als hij bijt..
Sjakko vliegt ook eigenlijk heel weinig. Eigenlijk alleen als hij ergens van schrikt. Hij landt dan netjes op mijn hand of weer op zijn kooi.. ;)

Kijk ook eens hier
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2005, 15:25:36 pm door Loes »