Hm, klinkt erg bekend.
Heb recent de volledige kweek 2005 Bourkes en een deel Turqoisines in de buitenvlucht zien overlijden.
Binnen 2 a 3 dagen is het bekeken. een dag bolzitten, en dan is het zeer snel afgelopen.
Heb ontworming toegepast, vogels apart gezet. mocht allemaal niet baten.
Na overlijden bleken de vogels mager, het borstbeen is dudelijk waarneembaar, dus ze teren al enige tijd in op de vetreserves.
Inwendig is er niet iets duidelijk waarneembaar.
Er zijn wat medicijnen in de handel. Ik kreeg zelf ESB3 van mijn hofleverancier mee, edoch het mocht voor een van de recent aangekochte Turqoisenes niet baten. De pop van dit koppel is er wel boven opgekrabbelt, nadat ik contact heb opgenomen met een dierenarts in Hulst die zelf ook liefhebber is van vogels.
Een meststaal toegezonden per post, en de volgende dag had ik per fax de conclusie dat er geen sprake was van wormen of anderzins. Men dacht aan een bacterieele infectie, en daarvoor heb ik later een flesje Baytrill toegezonden gekregen.
Dit is een sterk antibioticum (sterker dan ESB3). Deze arts gaf ook aan dat ESB3 niet erg aanslaat bij neophema's aangezien dit meer gericht is op coccidiose en atoxoplasmeose en daar zijn onze soorten minder vatbaar voor.