Auteur Topic: Welke voeding is volgens jullie het beste?  (gelezen 5677 keer)

Pluisje

• Gast
Re: Welke voeding is volgens jullie het beste?
« Reactie #30 Gepost op: juli 04, 2006, 20:33:35 pm »
Dat is een beetje simpel gedacht  ;) denk ik.
Ze moeten niet alleen alles krijgen maar het belangrijkste is nog in juiste VERHOUDINGEN. 
En dat kan je niet in de hand houden als je van alles wat voert  ;).
Ik ben echt een voorstander van pellet als basisvoer want daar zit alles in en nog ook in juiste verhoudingen! Dat zegt
niet dat ik niks anders geef, ze krijgen uiteraad een beetje van alles wat je noemt erbij.

En dat we niks weten over mensen- en vogelvoeding lijkt me ook een beetje overdreven. 
Hier is (voor liefhebbers, in het engels) een artikeltje over voeding http://edis.ifas.ufl.edu/pdffiles/VM/VM06700.pdf

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: juli 04, 2006, 22:02:02 pm »
Voorlopig eet hij idd een beetje van alles.  Maar ik probeer hem op pellets als basisvoer te krijgen, wat -in tegenstelling tot mijn parkietjes- wél vlot lukt.

Zijn er sowieso zaken die vermeden moeten worden buiten advocado?  Is sla nefast?

Flakkee

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: juli 05, 2006, 21:33:41 pm »
Dat is een beetje simpel gedacht  ;) denk ik.
Ze moeten niet alleen alles krijgen maar het belangrijkste is nog in juiste VERHOUDINGEN.  
En dat kan je niet in de hand houden als je van alles wat voert  ;).
Ik ben echt een voorstander van pellet als basisvoer want daar zit alles in en nog ook in juiste verhoudingen! Dat zegt
niet dat ik niks anders geef, ze krijgen uiteraad een beetje van alles wat je noemt erbij.

En dat we niks weten over mensen- en vogelvoeding lijkt me ook een beetje overdreven.  
Hier is (voor liefhebbers, in het engels) een artikeltje over voeding http://edis.ifas.ufl.edu/pdffiles/VM/VM06700.pdf

Dat bedoel ik juist. Als jij mij kan zeggen wat ik aan dagelijkse verhoudingen nodig heb, kan je de rijkste mens op aarde worden. Hier zijn honderduizenden mensen per dag mee bezig en ze weten het nog niet.
En dat geldt dubbel voor dierenvoeding, met name lang levende soorten. Niemand weet of het wel de juiste verhoudingen zijn als je het over 80 jaar bekijkt.
Ik zeg niet dat het niet goed is om pellets te geven, ik zeg alleen dat je vanalles wat moet geven.

Pluisje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: juli 06, 2006, 00:21:58 am »
maar zolang wetenschappers niet eens weten wat mensen per dag moeten eten, zou ik daar niet zo blind op varen dat ze het voor papegaaien (en knaagdieren en honden, enz) wel weten.

Deze stelling van je sprak me tegen. Ik denk dat we precies weten wat mensen per dag per activiteit/beroep, geslacht, leeftijd, opbouw ga maar door... moeten hebben.
Wat we weten in grote lijnen wat vogels moeten hebben staat voor mij vast. En ja, inderdaad, het fijne/per soort komt ook steeds meer naar boven en wordt vastesteld.
Bvb weten we dat edels iets andere ratio moeten hebben en ook grijsjes wat meer kalk, en ara wat meer vetten ten opzichte van amazones die het liefst minder vet dieet moeten hebben... ga maar door. Lees gewoon wat meer en dan weet je het ook.

Maar ik vind het niet de juiste stelling "je moet van alles wat geven" daar los je de fijne verschillen zeker niet mee op. WEL kan je grote (bekende) balansen van diverse nutrienten verstoren.
Toch?  :-* 

jb

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: juli 06, 2006, 10:22:57 am »
Citaat
Ik denk dat we precies weten wat mensen per dag per activiteit/beroep, geslacht, leeftijd, opbouw ga maar door... moeten hebben.
Dat weten we nu juist bijna niet, de wetenschap is veel minder ver als veel mensen denken. Dat geldt al voor het onderzoeksobject 'mens' waar heel veel geld in gestoken wordt, laat staan als het om dieren gaat. De meeste kennis over dieetverschillen bij verschillende soorten dieren en papegaaien zijn niet het resultaat van wetenschappelijk onderzoek of zo maar algemene richtlijnen gebaseerd op ervaring waarbij vogels in slechte conditie geraakten of overleden.
Preciese verhoudingen zijn slechts heel globaal bekend, daarnaast is het ook bij pellets helemaal niet zeker of de verhoudingen voedingsstoffen die in de pellet zitten ook in die verhouding door de papegaai opgenomen en uiteindelijk benut worden.
Gevarieerd voeren is daarom veel en veel belangrijker dan het gebruik van welke pellet dan ook. Pellet is een goede aanvulling of eventueel een goede basis, maar is niet de wetenschappelijk verantwoorde totaaloplossing.

Africangrey

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: juli 06, 2006, 11:14:30 am »
Klopt, we weten slechts in grote lijnen wat de mens dagelijks nodig heeft.
Kijk maar naar diverse ziektes, waarschijnlijk veroorzaakt door verkeerde voeding, maar dat is slechts een veronderstelling.
En in nog grotere lijnen wat dieren (honden, katten) betreft.
Het spreekt vanzelf dat de juiste voeding voor papegaaien nog in de kinderschoenen staat. Men wist tot voor kort nauwelijks iets over voer, juiste verhoudingen, behoefte en het daadwerkelijk opnemen van de papegaai.
Er is nu enorme vooruitgang geboekt, dat wel, maar bedenk het zijn slechts experimenten.
Nu zegt men men pellets als basisvoer met diverse aanvullingen, ik zal niet verbaasd opkijken dat dit over pakweg 2 jaar anders kan zijn.
Het is dus nog te vaak aan veranderingen onderhevig, vaak door 'kenners' die er verschillende meningen op na houden.
Niet zo verwonderlijk, want kennis, onderzoek en ervaringen zijn (nog) niet toereikend.

Gr
Ineke 

dutchgerard

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 06, 2006, 11:33:52 am »
Naar mijn bescheiden mening draven we met zijn allen een beetje door.
Als je je papegaai gevarieerd voert, en dan bedoel ik pellets, zaad, groenten, fruit dan moet het toch goed gaan?
Er zijn gevallen bekent van gaaien die alleen op pinda's en zonnepitten heel oud zijn geworden.
Natuurlijk "uitzonderingen bevestigen de regel" maar het kan dus wel.
Iedereen kent wel de verhalen van mensen die wel 90 jaar werden en rookten als een ketter.
Zo ken ik een man die jarenlang alleen maar 70! gekookte eieren in de week at en die is ook oud geworden.

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: juli 06, 2006, 11:36:21 am »
70?   ???  Hoeveel kiekes had die man wel?  ;D

Als je je papegaai gevarieerd voert, en dan bedoel ik pellets, zaad, groenten, fruit dan moet het toch goed gaan?
Er zijn gevallen bekent van gaaien die alleen op pinda's en zonnepitten heel oud zijn geworden.
Iedereen kent wel de verhalen van mensen die wel 90 jaar werden en rookten als een ketter.
Zo ken ik een man die jarenlang alleen maar 70! gekookte eieren in de week at en die is ook oud geworden.

Africangrey

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: juli 06, 2006, 11:44:19 am »

;D ;DTja, zo kan je ook bekijken natuurlijk ;D ;D
Lekker makkelijk beredeneerd :)

jb

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: juli 06, 2006, 13:40:33 pm »
We weten wel van een aantal zaken dat ze zeer ongezond zijn, maar wat het gezondste en perfecte dieet is, weten we niet en dat zal vermoedelijk ook wel nooit het geval zijn. Gelukkig maar, nu mogen ze tenminste nog genieten bijvoorbeeld vruchten, fruit, zaden, onrijpe zaden (zoals mais b.v.).

Flakkee

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: juli 06, 2006, 21:19:10 pm »
Het is ook goed dat mensen het over voeding niet met elkaar eens zijn. Als iedereen denkt dat bijv. pellets het einde zijn, is er weinig reden meer om verder en dieper te onderzoeken.
Nu blijft iedere fabrikant en leverancier zoeken naar het beste voer, wat uiteindelijk het beste is voor onze papegaaien. Toch?

(Voor Pluisje: mijn andere grote hobby is body-building, de sport waarbij voeding het allerbelangrijkste is. En daardoor ook mijn ongeloof in pellets, zolang het bij mensen niet aan te wijzen is, geloof ik niet dat het voor dieren wel kan.)

Er zijn zoveel factoren behalve het soort papegaai.
Is het voor mannen en poppen hetzelfde? Bij mensen in elk geval niet.
Bestaan er ook verschillende lichaamsvormen? We weten in elk geval dat de ene papegaai forser is dan de ander. Is dit ook te herleiden tot ecto, meso en endomorf zoals bij mensen?
Wat eten wilde papegaaien precies? En worden ze daarmee oud?
Hoeveel wisselwerking is er tussen verschillende versnaperingen? Lossen de Clay licks inderdaad giffen op?
Hoe belangrijk is stress? Bij mensen word dit een van de belangrijkste ziekten en heeft honderden ziektebeelden.
Hoeveel beweegt een papegaai? Verbruiken ze bij vliegen(volierevogels) meer calorieen dan bij klimmen en klauteren(huiskamervogels)? Of bij veren poetsen?
Eten papegaaien in het wild ook 10% van hun gewicht? En zo ja, hoe bereken je dat bij zulke kliederaars, en wat eten ze dan?
En als het meer of minder is? Wat geven wij dan verkeerd?

Er zitten hier al zoveel vragen tussen die niet beantwoord kunnen worden, en dan zit ik er nog maar 10 minuten over na te denken.
Dus misschien is vanalles wat geven nog niet zo slecht. Als ze te dik worden geef je van alles wat minder, als ze te mager worden van alles wat meer.
De ene keer geeft ik veel fruit en groenten, en weinig zaad. De andere keer wat meer pellets en wat minder fruit, enz enz enz. Zo moeten ze van alles wel wat eten in de week.

Wickingh

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: juli 07, 2006, 18:54:23 pm »
Citaat
(Voor Pluisje: mijn andere grote hobby is body-building, de sport waarbij voeding het allerbelangrijkste is.

Bij deze sport zijn anabolen toch het belangrijkste??  :CENS

Sorry kon het niet laten  :) ,

mvg Frank

Flakkee

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: juli 07, 2006, 19:01:36 pm »
 :cry:

Nee, want ook anabolen werken niet zonder voeding. Iemand die anabolen gebruikt moet al gauw zo'n 5000 calorieen per dag eten.

:P :-*

Cosch

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: juli 07, 2006, 22:58:47 pm »
Allemachtig. Dat is een hoop!!!!!!
5000 calorien!