Auteur Topic: op de bodem van de kooi  (gelezen 1446 keer)

anck

• Gast
op de bodem van de kooi
« Gepost op: oktober 26, 2006, 18:19:25 pm »
Mijn grijze roodstaart (2,5 jaar oud, weet niet of het een popje of een mannetje is, ik heb hem van jongs af aan) zit de laatste paar dagen steeds op de bodem van de kooi. Hij is ook een stuk kribbiger. Als ik voor de kooi ga knielen dan rent hij op me af en hij bijt af en toe (niet echt hard, maar wel harder dan gewoon) terwijl hij dat nog nooit heeft gedaan bij mij. Verder eet en drinkt hij goed maar fluiten en babbelen doet hij ook minder. Als ik hem uit de kooi haal zit hij binnen een paar minuten weer erin en op de bodem, steeds in een vaste hoek. 
Ik vroeg me af waardoor dit kan komen, is het misschien een vrouwtje en is dit broedgedrag? Ik ben de afgelopen week wat minder thuis geweest dan normaal, dus zou het kunnen zijn dat hij boos is? Of kan ik beter zo snel mogelijk naar een vogelarts? En zo ja, welke vogelarts is goed en betrouwbaar in de buurt van Leiden?
Bedankt voor het lezen!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: op de bodem van de kooi
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2006, 19:10:04 pm »
zeker weten doe ik het niet ,maar qua leeftijd gok ik op puberen
ik hoop dat je andere antwoorden krijgt waar je meer aan hebt ,er zijn hier grijsjes-eigenaars die veel meer weten dan ik  :S

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 26, 2006, 19:24:03 pm »
Het lijkt idd bijna op broedsgedrag. Maar 2,5 is nog wel erg jong daarvoor toch?

Als je het niet vertrouwd moet je even naar de VA. Je kent je gaai het beste.

Maar als hij goed levendig is. Geen andere afwijkende dingen dan zal het wel mee vallen.

(goed eten zegt niks over een gaai die ziek is, een zieke gaai zal ook goed eten, pas als ze echt echt ziek zijn zal dat minder worden. Daarom is regelmatig wegen belangrijk. Wat dat kunnen ze namelijk niet verbergen)

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2006, 23:18:37 pm »
Ik dacht dat grijsjes met 3 jaar geslachtsrijp worden, weet het alleen niet 100% zeker, maar als dit het geval is, zou het natuurlijk ook kunnen dat je gaaitje vroeg volwassen is  :)
(en van wanneer ben je begonnen met bijhouden van de leeftijd? Als je bent begonnen op het moment dat je hem in huis hebt, dan zit er ook nog 12 weken vooraf bij de kweker, dus dan zit je nog weer dichter bij die 3 jaar.)

Groeten Jarno

russelltje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2006, 23:45:49 pm »
Ik vond dit wel een mooi stukje:
http://www.lorreco.nl/puberteit.html

gr rené

giggles

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2006, 23:50:57 pm »
Goeie link René  coolthumb
Dat gedeelte had ik nog niet ontdekt op de site van Lorre en co

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2006, 00:49:17 am »
Ik ben nog maar een leek op papegaaien gebied maar als een aga of parkietje van mij op de bodem gaat bol zitten (trouwens ook als Kaya de grijze dat zou doen) is het tijd voor de vogelarts in mijn ogen  ???

Bij puberen stel ik mij gewoon opstandig gedrag voor maar niet in een hoekje op de bodem van de kooi zitten.

Ik ben wel heel benieuwd wat er nou precies met je vogel is.

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2006, 06:46:25 am »
Dat agressiev gedoe lijkt niet echt op een zieke gaai. Die zal daar ampre de kracht toe hebben. En ze zegt niet dat hij bol zit. Vandaar dat ik het vond lijken op broedsgedrag.
Maar idd een VA raadplegen kan geen kwaad.

Ik dacht dat grijsjes met 3 jaar geslachtsrijp worden, weet het alleen niet 100% zeker, maar als dit het geval is, zou het natuurlijk ook kunnen dat je gaaitje vroeg volwassen is :)

Volgens mij gaat een grijsje idd vanaf zo'n 3 jaar volwassen worden en is hij met ong 5 jaar geslachtsrijp! Maar weet het ook niet 100% zeker! Hier is altijd verwarring over!  :)

anck

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 27, 2006, 10:41:03 am »
Hij is 19 april 2004 uit het ei gekomen (en dat weet ik zeker want ik heb door middel van bezoekjes en foto's alles meegemaakt). En naast het op de bodem van de kooi zitten maar hij geen zieke indruk en hij doet het ook niet de hele tijd. Hij zit nu ook op de kast van alles te slopen en als ik hem 's ochtends uit zn kooi haal is hij wel actief. Maar hij heeft afgelopen nacht dus wel weer in die hoek op de grond van de kooi geslapen. Hij gaat niet echt bol zitten, maar net als n eend, met z'n kopje in zn vleugel. Als hij een tijdje bij mij op schoot zit gaat hij ook zo slapen.
Behalve dus af en toe een beetje agressief gedrag en regelmatig op de bodem zitten en slapen is hij helemaal 'normaal', ontlasting ook enzo.
Puberen zou ook wel kunnen, hij is de laatste tijd ook wat opstandiger en vernielzuchtiger.

Heel erg bedankt voor de reacties trouwens!
Ik hou het in ieder geval goed in de gaten allemaal en als er iets verandert ga ik een vogelarts opzoeken.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2006, 11:18:50 am door anck »

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 27, 2006, 10:57:10 am »
Hij klinkt idd levendig. Heb je een rooster op de bodem?

anck

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2006, 11:18:30 am »
Ja, en hij ligt dus op het rooster. Lijkt me niet erg prettig. En de kooi is vrij groot, dus de onderkant van de kooi is nog geen 10 cm boven de grond. En hij ligt dan dus echt net als een eend, helemaal op zn platte buik. Vanochtend was hij steeds in de weer buiten de kooi en net was hij mee in de douche, was hij weer gewoon vrolijk, fluiten enzo, maar zogauw ik de douchedeur opendoe vliegt hij naar zn kooi en gaat in die hoek zitten in die eendenhouding.En dat 'agressieve' (semi-bijten en aan komen rennen/vliegen als ik bij de kooi kom) doet hij dus alleen in zijn kooi, erbuiten is hij gewoon lief.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2006, 11:23:19 am door anck »

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 27, 2006, 11:23:38 am »
 :CENS

Ik weet niet hoe je erover denkt maar ik zou het rooster weghalen en beukensnippers onderin gooien. Papegaaien houden van scharrelen enzo.

Ik vind het een raar verhaal.  :CENS Vooral die eendenhouding en het feit dat hij direct daar onderin gaat zitten. Ik denk dat ik er een telefoontje aan zou wagen, naar een Vogelarts. Hier op het forum staan wel wat adresjes.

Het kan idd net zo goed puberen zijn hoor, maar toch...

Hou ons op de hoogte hoor!