Vanmiddag rond 13.15 uur waren er in een deel van N-H twee ontzettend harde knallen te horen. Er zijn verschillende ruiten gesneuveld.

Later bleek dat het om 2 straaljagers vanuit de luchtmachtbasis Leeuwarden ging, die bij Hoorn door de geluidsbarriere gingen.
Wij wonen in Zaanstad en bij ons trilde de grond en vloer en rammelden de ruiten in de sponningen. Voor het raam heb ik 2 rijtjes met Oud Hollandse huisjes staan, daarvan is de helft eraf gevallen.
De vogels hier zijn enorm geschrokken (wij ook overigens).
Mr Darcy de edelpapegaai verstrakte en heeft vervolgens een tijd bovenin de kooi gehangen. Hij liet zich wel troosten, maar wilde onder geen beding zijn kooi uit.

Joda en Cody, de agaatjes, waren ook geschrokken en zochten de troost bijelkaar, door extra hard en stevig te knuffelen.

Skye, het valkje en ons stresskipje, was verstijfd en na de 2e knal is hij als een wilde door de kooi gegaan. Hij heeft een paar veren gebroken en uiteindelijk is hij gevallen, op de bodem en heeft daar een tijdje wezenloos gezeten. Ik dacht echt dat ie een hartaanval ofzo had. Ik had de va gebeld en die zei dat ik m maar even moest laten zitten en niet direct zelf in paniek moest raken

en dat naar de va gaan nu veel en waarschijnlijke onnodige stress met zich meebracht. En idd zit Skye nu prinsheerlijk en rustig van zijn trosgierst te snoepen.
Je troost de vogels overigens niet direct, je bent zelf ook verstijfd en kijkt vervolgens eerst waar de dreiging vandaan komt. Dat was niet te zien, wel logisch natuurlijk nu je weet wat het was.
Zijn er hier meerdere zo geschrokken?