Auteur Topic: wat is jullie mening?  (gelezen 1037 keer)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
wat is jullie mening?
« Gepost op: juni 18, 2007, 11:07:41 am »
Ik sta enorm in tweestrijd met Pika. Zoals sommige van jullie wel weten heb ik veel soorten vogels met de hand grootgebracht (duiven, kanaries, (valk)parkieten, aga's, enz). Deze vogels zijn allemaal in huis opgegroeid los vliegend zonder te wieken. Op het moment heb ik slechts 1 vogel in huis, mijn grijsje pika. Niet omdat de andere vogels zijn verkocht of dood zijn gegaan, maar op een gegeven moment geef ik de vogels de keuze. Ik zet ze dan in de zomer in de buiten voliere elke avond ga ik dan de voliere in en vraag de vogels of ze weer mee in huis gaan. De kanarie vond het na 1 dag al welletjes en wou niet meer mee (ze is nu al oma), de valkjes gingen de eerste twee week nog weer mee naar huis in, maar ook die vonden de voliere prettiger. Zo is het met al mijn vogels vergaan.Als ik de voliere binnenstap komen ze nog steeds bij mij. Mijn tortelduif was vorig jaar weggevlogen en wat nu? Hij is weer terug met vrouwtje! Hij luistert naar mij als ik hem roep, maar voelt zich op prima op buiten. Waarschijnlijk weten jullie al wat ik van jullie wil weten. Pika zoekt een maatje en ze kiest daarvoor mij. Doe ik haar nu niet te kort? Ik denk dat als ik haar ook voor de keuze zet dat ze ook kiest voor de buitenvoliere incl. vriendje.

Graag jullie mening. Ik weet dat wat ik nu zeg niet opgaat voor alle vogels (hangt van de omstandigheden af waarin ze zijn opgegroeid, mijn schoonvader heeft een grijsje zitten die absoluut niet in de buitenvoliere met maatjes wil zitten), maar doe je een vogel niet te kort als je hem als enig huisdier hebt?

groetjes Jeannette

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: wat is jullie mening?
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2007, 11:13:53 am »
Mooi is dit... :a036: Natuurlijk zitten de meeste vogels liever in een voliére. Maar als ze niet beter weten is het in de huiskamer natuurlijk ook oké..  ;) Je zou best een maatje voor Pika kunnen zoeken en ze beiden binnen houden. Maar beiden in de voliere zouden ze vast ook geweldig vinden. Als je ze daar van laat proeven, zal het geheid gebeuren dat ze daarvoor kiezen, vermoed ik. Maar houd je ze in de huiskamer, weten ze echt niet beter en hebben ze het vast ook super naar hun zin. Het is aan jou de keus dus.  ;)

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2007, 11:18:46 am »
Ja ik sluit me hierbij aan!

Grijsjes passen zich zo makkelijk aan de situatie aan.
Ik hoop dat je een vogel vind die echt een maatje voor Pika zal zijn!

Dorian

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2007, 13:06:30 pm »
hey dit komt me bekend voor  :-[
wij zitten met ongeveer hetzelfde wat betreft onze grijze man...

ik denk dat je zelf wel het beste aanvoelt wat je wil en wat misschien dan ook het beste is voor je grijsje.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2007, 17:24:35 pm »
ja ik denk toch dat het buiten is. Pika is een echt buitenvogeltje. Zodra ik haar in de kooi buiten zet is ze veel vrolijker en eet ze ook meer. Ze is niet gewiekt, maar ze verkiest het buiten zijn in de kooi voor het vrij rondvliegen in de kamer smorgens. 's avonds wil ze echter wel naar binnen om even de vleugels te strekken. Als ik haar 's morgens roep om in de kooi te gaan, moet ik haar normaal gesproken even streng toespreken. Zeg ik echter kom Piek je moet in de kooi want we gaan naar buiten is het geen probleem.

groetjes jeannette