Auteur Topic: voer edelpapagaai  (gelezen 1473 keer)

seol

• Gast
voer edelpapagaai
« Gepost op: augustus 14, 2007, 19:12:36 pm »
ik heb een edelpapagaai van ong. 1 jaar en ik ben benieuwd wat voor voer het beste is, pallet of prestige versela
weet iemand daar een antword op

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: voer edelpapagaai
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2007, 19:14:08 pm »
Ik denk pellets en heel veel groente en fruit!! ;)

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2007, 19:15:32 pm »
Ja heel veel groente en fruit!

Quote site Thielly de moor:
Menu : is naast wat zaden, wat niet het hoofdmenu is zeker iedereen dag eivoer en fruit. liever geen sinasappel maar mandarijnen Omdat het zuur van de sinasappel gedrag verandering geeft en vaak diaree. U kan ook  bessen, noten nectar, groenvoer geven zoals spinazie, geef ze wilgentakjes , maïs, wortel, en natuurlijk puppybrokje zoals al de papagaaien soorten .Voor een Edel is vitamine A belangrijk! vergeet deze niet te geven.  Makkelijk is te weten dat een tomaat veel vitamine A bevat dus deze natuurlijke manier van vitamine A is goed voor de edel  denk dan ook aan wortel .gekookt gerasp rauw,gesneden steeds is de smaak anders en de wortel zit vol met vitamine . evenals de groenen bonen. Geef veel variatie!! en veel zacht voer

seol

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2007, 19:23:58 pm »
bedankt voor de reacties,
ik heb mijn edel n.l. al een jaar op de pallets, en toen kreeg hij veeruitval, maar hij was 3 weken in het n.o.p. papagaaienhotel en daar hebben ze hem op zaden gezet en ik zie wel een geringe verbetering, het merk dat hij daar kreeg was dus prestige nu heb ik daar dus geen ervaring mee maar ik denk dat ik daar dus maar ff mee doorga, en daarnaast dus fruit en groente

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2007, 19:26:42 pm »
Je kunt in 3 weken geen verbetering vaststellen door het voer, dan zal je toch wat langer moeten kijken.. Gaf je hem naast de pellets wel veel groente en fruit? ;)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2007, 19:47:51 pm »
Ik sluit me natuurlijk bij het vorige aan.
Je moet het zo zien:Idd bestaad het voedsel van een edelpapegaai uit groente en fruit.Daarnaast krijgt hij pellets en wat zaden.
Bij mij krijgen ze altijd 1 bak met fruit en 1 bak met 70 %pellets en 30 %zaden.

Rob

seol

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2007, 19:59:03 pm »
ik geef hem elke dag groente en ook fruit, maar hij is niet echt gek op fruit wat voor fruit geven jullie je edel, daarnaast geef ik hem ook een stukje kaas of brood, gewoon meeeten dus of is dat ook misschien niet goed, hij vindt het wel erg lekker

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2007, 20:43:13 pm »
tomaat,ananas,mais,druiven,manderijn,appel,banaan,wortel,lyces er is zoveel waar wat lekkers tussen zit.GEEN AVOCADO!!!!!!

ecobird

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2007, 11:28:44 am »
een edel is geen zaad eter en een pellet is voor een edel dan ook veel beter
en geef aub niet idere dag eivoer we zien steedt meer vogels met nier problemen wat inverband met eivoer gebracht kan worden
het beste om een edel goed te voeren is dan ook pellets met groente en fruit en dan met name wat hoog is in vit a dus een appel en peer helpen niet voer daarom meer groente

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: augustus 17, 2007, 01:00:50 am »
Mijn edel krijgt pellets, die speciaal voor edels is samengesteld, en daarnaast ook zaadmix. Verder een volle bak met fruit en groente. (meer fruit dan groente overigens) Het bakje fruit/groente is altijd gevarieerd (minimaal 4 verschillende soorten zitten er altijd in, vaak meer)
Mijn edel is dol op druiven, banaan, galiameloen, nectarine, perzik, rode paprika en mais.  Hij eet ook graag andere fruit en groenten, alleen appel en broccoli vindt ie wat minder.
(eigenlijk hetzelfde als wat Lisianthus zegt dus)