Auteur Topic: agressief tegen mijn partner  (gelezen 1415 keer)

Odette

• Gast
agressief tegen mijn partner
« Gepost op: januari 16, 2008, 14:29:46 pm »
Hoi,

Even in het kort een toelichting van onze situatie thuis.

Sinds juni 2006 hebben wij een bonte boertje in huis. Jago. Hij was 12 weken toen we hem kregen.

Hij heeft voor een bont boertje een hele grote kooi vol met speelgoed, welke op een aparte slaapkamer staat. Tegen een muur en de zijkant staat langs het raam. Als we er niet zijn, zit hij in zijn kooi met muziek aan. (dit is van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur)

De rest van de week en avonden zit hij beneden op zijn speelboom. Diverse keren per dag of avond mag hij van de boom af en doen we wat leuks. Als het mooi weer is zijn we ook iedere dag wel even buiten.

Wat is nu het probleem. Jago is mij als een partner gaan zien en valt mijn vriend aan. Hij kan hem zelfs geen eten geven omdat hij in de tralies vliegt. Toch heeft mijn vriend meerdere keren doorgezet, met als gevolg dat als hij de deur open doet om hem op een ring op te laten tappen hierin hakt en zo snel mogelijk naar mijn vriend zijn hand wil om te bijten.

Ook negeren helpt niet. Eerst was het alleen in de kooi, maar nu doet hij het ook geregeld als mijn vriend hem van de boom wil halen.

Ik kan er verder alles mee doen, echt alles. Sinds 2 weken haalt Jago eten naar mij op. Ook dit gedrag negeer ik door om te kijken of hem terug op de boom te zetten.

Omdat we 4 dagen in de week werken wil ik dat Jago in het weekend zoveel mogelijk uit zijn kooi is. Mijn vriend is het op dit moment goed zat en wil er geen energie meer in steken omdat we voor hem in het weekend vaak thuis blijven en hij er niets mee kan doen. (dit bijtgedrag speelt nu al bijna een half jaar)

Ik weet niet meer hoe ik dit op moet lossen. Ik ben bang, dat als het nog even zo door gaat Jago niet langer bij ons kan blijven. Mijn vriend en ik hebben er regelmatig ruzie over en dat is niet bevorderlijk voor je relatie.

Voor andere mensen is hij erg lief. Zijn kooi beschermt hij wel erg, maar buiten zijn kooi kan iedereen er wat mee doen, behalve mijn vriend. Vooral voor kinderen is hij erg lief. Hij gaat regelmatig met het buurjongetje mee op de fiets. (hij zit dan op het stuur)

Wie kan mij helpen? Ik heb er slapenloze nachten van, want ik ben echt bang dat Jago straks weg moet. Een andere optie is dat mijn vriend er niets meer mee doet, maar dan wil hij er ook niet meer voor thuis blijven en dan is hij vaker alleen, wat ook niet echt de bedoeling is.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

cosch

• Gast
Re: agressief tegen mijn partner
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2008, 14:52:50 pm »
Wat een vervelende situaties.

Ik heb in dit soort situaties vaker gehoord dat als men de rollen omdraait, dus jij je even helemaal afzijdig houd, dat hij meer naar de ander gaat toetrekken.
Dus laat je vriend em maar eten geven (als hij dat nog wil  :) ) en drinken en lekkers enzovoorts.
En jij even helemaal niet naar em omkijken. Klinkt hard maar hij moet beseffen dat hij je vriend nodig heeft.
Bij mijn weten heeft het bij een paar leden van plf geholpen.

Denk er maar es over na!

Sterkte!

Sanco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2008, 16:10:21 pm »
ik heb een grijze roodstaart die niets met mijn vriend te maken wil hebben. het is nog niet zo erg als bij jou, Tony stapt wel op bij hem maar daar houdt het ook mee op. hij neemt geen eten van hem aan, af en toe een keer een zonnepitje, maar het jammere is, is dat voor mijn vriend de lol van een papegaai in huis eraf is, en hij zich alleen maar ergert als ie fladdert of piept en zich stoort aan de rotzooi. ik snap echt hoe moeilijk het voor je moet zijn, en net als wat Corina zegt, misschien moet je je inderdaad effe afzijdig houden zodat Jago geen keus heeft dan het met jouw man te doen? maar dan moet hij daar wel zin in hebben om daar zoveel tijd en energie in te steken?? Ik wens je in iedergeval heel veel sterkte, hou ons op de hoogte!

Jeffrey

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2008, 16:38:12 pm »
heel veel suc6 met hoe je het aan gaat pakken  :-*

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2008, 16:48:58 pm »
lastige situatie, je vriend mag niet opgeven hoor.

want als je boertje weet dat dit werkt of lukt je vriend zo weg te jagen heeft ie gewonnen
en zal het blijven doen ook.

Ik zou je vriend aanraden aan de kooi te staan, gewoon zijn ding doen, op de rest gewoon niet reageren.
Laat hem maar kwaad zijn, doen alsof je het niet ziet.

is natuurlijk niet in één keer opgelost het vraagt wat tijd.

arnootje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2008, 16:51:50 pm »
Zoals iedereen al zegt, jij zelf even afzijdig houden en je vriend juist alles doen. En met afzijdig bedoel ik ook bijna alles totdat de situatie weer helemaal onder controle is.

en dan moet je gaan streven naar een goede balans, maar dat zal nog wel even wat werk kosten.

giggles

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2008, 21:09:40 pm »
Het probleem zit hem in het feit dat het bonte boertje jou als partner ziet.
Hier moet aan gewerkt worden. Jij bevestigt op één of andere manier toch zijn gevoelens en daarom ziet hij jou nog steeds als partner.

Wat doet hij bij jou, wat als partnergedrag gezien kan worden en hoe bevestig jij hem hierin?
Probeer antwoord te zoeken op deze vraag en ga dit proberen te veranderen.

Verder mag jou vriend natuurlijk niet opgeven, maar het belangrijkste is om uit te zoeken op wat voor manier jij het partnergedrag bevestigt bij je bonte boertje.

Succes met het uitzoeken en ik hoop dat je het probleem kan/gaat oplossen en dat je ons op de hoogte gaat houden van je vorderingen.

Groeten Jarno

Odette

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2008, 11:42:40 am »
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Gelukkig wil mijn vriend het nog 1 keer proberen. Hij geeft het een half jaar, omdat hij ook goed weet dat het niet zo maar over is.

We zijn gelijk gisteren begonnen, want mijn vriend was eerder uit zijn werk. Normaal ben ik om 17.00 uur thuis en mijn vriend pas om 18.30 uur.

Hij is eerst wat dingetjes in de kamer gaan doen en heeft zo zijn aandacht getrokken. Dit heeft gewerkt, want hij vloog niet in de tralies. Wel hakte hij hard in de ring, maar dat heeft mijn vriend genegeerd. Doordat hij netjes op de boom stapte kreeg hij wat lekkers.

's ochtends ben ik wel degene die hem uit zijn kooi haalt en niet mijn vriend, want die is daarvoor te vroeg weg. Ik geef hem dus wel 's ochtends eten. 's avonds gaat mijn vriend het nu doen.

Wat betreft het partnergedrag. Ik ben degene die spelletjes met hem doet, omdat mijn vriend dat nog niet durft. Zodra Jago zijn eten op haat halen stop ik ermee en zet ik hem terug op zijn boom of ik loop even weg en probeer het daarna nog een keer. 
's avonds mag hij wel eens bij mij zitten en bekijk is of zijn vleugels of ik vijl zijn nagels. Normaal deden we daarna even kroelen (dat houdt in, dat hij op mijn been zit en ik in zijn nek kriebel) dat doe ik nu bewust niet meer.

Ik ga nu naast mijn vriend zitten en zet Jago dan op zijn been, maar hij weet niet hoe snel hij bij mij moet komen. Uiteraard zet ik hem dan terug, maar als ik dan weg loop, gaat hij naar mijn vriend zijn hand, want dus niet de bedoeling is. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Bedankt weer!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2008, 20:36:02 pm »
ik denk dat jouw vriend het beste met Jago in een andere kamer kan spelen die niet echt bekend is voor hem, of in de kamer en dat jij er niet bij bent. in het begin dan tot dat gedrag minder wordt. zo heb ik het gelezen in ieder geval.
sterkte en succes  :-*

cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2008, 21:39:38 pm »
Ja dat is inderdaad ook een tip.

FIjn dat hij er aan wil werken!  :thumsup:

giggles

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2008, 21:57:30 pm »
De tip dat jij er niet bij moet zijn heb ik ook wel is ergens gelezen ja.
Je vriend hoeft het niet te forceren natuurlijk.
Gewoon de vogel bij hem laten zitten en proberen wat zaadjes te voeren, of iets anders wat hij lekker vind.
Als hij het eten aanpakt van je vriend dan moet hij het vogeltje helemaal de hemel in prijzen...

Wel fijn om te lezen dat je vriend er aan wil werken.
Als het vogeltje nu bijt, denk ik persoonlijk dat je vriend het moet negeren. Niet wegzetten, want ik vermoed dat het vogeltje daar op rekent.
Klinkt erg pijnlijk voor je vriend hè  ;) Maar hij kan zich beschermen met een handdoek natuurlijk.

Het zal even doorbijten worden, maar met de goeie mentaliteit komt het vast goed  :thumsup: