Hoi,
Even in het kort een toelichting van onze situatie thuis.
Sinds juni 2006 hebben wij een bonte boertje in huis. Jago. Hij was 12 weken toen we hem kregen.
Hij heeft voor een bont boertje een hele grote kooi vol met speelgoed, welke op een aparte slaapkamer staat. Tegen een muur en de zijkant staat langs het raam. Als we er niet zijn, zit hij in zijn kooi met muziek aan. (dit is van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur)
De rest van de week en avonden zit hij beneden op zijn speelboom. Diverse keren per dag of avond mag hij van de boom af en doen we wat leuks. Als het mooi weer is zijn we ook iedere dag wel even buiten.
Wat is nu het probleem. Jago is mij als een partner gaan zien en valt mijn vriend aan. Hij kan hem zelfs geen eten geven omdat hij in de tralies vliegt. Toch heeft mijn vriend meerdere keren doorgezet, met als gevolg dat als hij de deur open doet om hem op een ring op te laten tappen hierin hakt en zo snel mogelijk naar mijn vriend zijn hand wil om te bijten.
Ook negeren helpt niet. Eerst was het alleen in de kooi, maar nu doet hij het ook geregeld als mijn vriend hem van de boom wil halen.
Ik kan er verder alles mee doen, echt alles. Sinds 2 weken haalt Jago eten naar mij op. Ook dit gedrag negeer ik door om te kijken of hem terug op de boom te zetten.
Omdat we 4 dagen in de week werken wil ik dat Jago in het weekend zoveel mogelijk uit zijn kooi is. Mijn vriend is het op dit moment goed zat en wil er geen energie meer in steken omdat we voor hem in het weekend vaak thuis blijven en hij er niets mee kan doen. (dit bijtgedrag speelt nu al bijna een half jaar)
Ik weet niet meer hoe ik dit op moet lossen. Ik ben bang, dat als het nog even zo door gaat Jago niet langer bij ons kan blijven. Mijn vriend en ik hebben er regelmatig ruzie over en dat is niet bevorderlijk voor je relatie.
Voor andere mensen is hij erg lief. Zijn kooi beschermt hij wel erg, maar buiten zijn kooi kan iedereen er wat mee doen, behalve mijn vriend. Vooral voor kinderen is hij erg lief. Hij gaat regelmatig met het buurjongetje mee op de fiets. (hij zit dan op het stuur)
Wie kan mij helpen? Ik heb er slapenloze nachten van, want ik ben echt bang dat Jago straks weg moet. Een andere optie is dat mijn vriend er niets meer mee doet, maar dan wil hij er ook niet meer voor thuis blijven en dan is hij vaker alleen, wat ook niet echt de bedoeling is.
Bedankt alvast voor jullie reacties!