Auteur Topic: Zonparkieten en plukken  (gelezen 1578 keer)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
Zonparkieten en plukken
« Gepost op: februari 09, 2008, 17:49:37 pm »
Hallo, ik plaats deze vraag even namens iemand anders, graag jullie inzichten :)

Halo,

Ik heb nu al een paar maanden twee zonparkieten waarvan er eentje al een beetje kaal op zn hoofd was toen ik hem kreeg. Aangezien ik het beestje gewoon zo leuk vond heb ik hem genomen met de gedachte dat dit wel zou aangroeien. Maar na enige tijd bleek het niet minder te worden en ontdekte ik dat de andere vogel hem kaal plukt, elke keer als er weer veren beginnen te groeien trekt de ander ze eruit. Hij kan er zelf 100% zeker niet bij dus hij doet het niet zelf. Nu wil ik ze om het te laten aangroeien een tijdje in aparte kooien gaan zetten in de hoop dat als het aangegroeid is de andere vogel het dan niet meer kaal plukt. Wel wil ik deze kooien tegen elkaar aanzetten zodat ze elkaar wel kunnen zien enzo en naar elkaar kunnen praten. Mijn vraag is dan ook aan jullie of dat dit het probleem kan verhelpen? En groeien ze niet uit elkaar als ze een tijd niet bij elkaar in de kooi zitten en kan ik ze erna weer bij elkaar zetten? Hebben jullie nog andere tips?
Ik zelf vind het eingelijk heel erg om ze uit elkaar te halen aangezien ik het leuk vind dat ze elkaar hebben als ik er niet ben. Ze zijn allebei tam en komen elke dag meerdere keren uit de kooi dus ook dan kunnen ze elkaar nog zien en kroelen maar dan ben ik erbij om te voorkomen als ze gaan plukken. Wel is de parkiet die de ander plukt de dominantste kan dit er misschien ook nog mee te maken hebben?

Hoor graag van jullie, weet gewoon niet wat ik moet doen. Maar me beestjes zijn me alles en wil het heel graag oplossen.

Alvast bedankt!

Groetjes Ramon

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Zonparkieten en plukken
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2008, 17:54:17 pm »
Hai Ramon (dacht eigenlijk altijd dat je een vrouw was.. :)).

Ik zou het proberen hoor. Als je de kooien naast elkaar zet, blijven ze heus wel aan elkaar gewend. En als ze daarnaast toch nog uit de kooi komen is het toch oké? Het is het proberen waard, al loop je altijd de kans dat als je ze weer samen zet het gewoon weer van voren af aan begint. Maar dan heb je het toch geprobeerd? ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2008, 17:56:56 pm »
Hehe ben ik ook Loes,
Heb alleen de vraag van Ramon van een ander forum afgeplukt en naar hier gekopieerd ;)

Groetjes Renate ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2008, 18:11:06 pm »
Hahaha, dus ik had het toch goed. Je zette nooit je naam er bij maar ik dacht al dat je Renate was... Jij had vroeger toch Tiki (of zoiets..)?  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2008, 18:29:55 pm »
je hebt van die mooie kooien die in 2 te verdelen zijn, al is het maar voor een tijdje dat de veertjes weer even mooi kunnen aangroeien.
ik ben het dus met loes eens ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2008, 21:17:29 pm »
Hahaha, dus ik had het toch goed. Je zette nooit je naam er bij maar ik dacht al dat je Renate was... Jij had vroeger toch Tiki (of zoiets..)?  ;)

Loes wat een geheugen! :thumsup: :thumsup:

Ja het klopt helemaal, Tiki was mn eerste parkieten meisje en mocht helaas maar een half jaar oud worden. Het is inmiddels al bijna   jaar geleden dat Tiki is overleden, dus zeker 4 jaar geleden datje "ons" zo kende ;)

En om terug te komen op Ramon zijn vraag, wat ik mij afvraag, is of het vaker voorkomt dat ze elkaar kaal plukken en of dat eventueel met een te kleine kooi te maken zou hebben, of mogelijk andere oorzaken, zoals bij valkjes wel bekend is dat ze elkaar wel eens kall willen plukken in de broedperiode?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2008, 14:22:44 pm »
wat ik me af vraag en wat ik niet terug vind is of de "kale" vogel zich verzet tegen het plukken van de ander?
want als dit zo is moet je ze ZEKER uit elkaar halen, is misschien de ruimte te klein waar ze in zitten, zodat de "kale" niet weg kan komen als de ander hem wil plukken.

mocht hij zich nu niet verzetten (dan zal het gewend zijn) dan heb ik even geen idee dan appart zetten zodat de veertjes terug kunnen komen,
daarmee zal het pluk probleem niet opgelost zijn.. maar op dit moment nog even geen idee wat het dan zou kunnen zijn.

hou mn oren en ogen open hoor ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2008, 14:46:08 pm »
De plukker is de dominante van het stel en de geplukte laat het toe..

Mij lijkt het apart zetten ook geen oplossing, omdat het plukken ws weer gewoon verder gaat als ze wel weer bij elkaar zitten.

De kooi waar ze samen in zitten is behoorlijk ruim (geeft de eigenaar aan) en ze mogen ook regelmatig los..

Bedankt voor het meedenken in ieder geval allemaal :)