hoi hoi,
het topic bestaat natuurlijk al, maar omdat elk geval apart is, en omdat jij misschien zo kan bij houden wat er allemaal al geprobeerd is en welke stappen je allemaal al gehad hebt, laten we hem lekker staan hoor!!

ik denk dat je, als je ECHT wilt, nu een moeilijke periode tegemoet gaat,
waarin je gebeten zult worden en door zat moeten zetten.
je verteld dat dit al 1,5 jaar speelt, dus whoopy zit in dit patroon, en hier moet hij/zij uit,
en dat vergt veeeeeeel tijd en consequent zijn.
ik zou gaan beginnen met oefenen met opstappen, ik weet niet of hij/ze gewiekt is,
maar begin buiten de kooi met een opstap stok of touw, zodat ie vertrouwen krijgt in jullie.
na netjes opstappen flink belonen met woorden of wat lekkers.
als dit eenmaal goed gaat en zonder moeite zou je het met je onderarm of hand kunnen gaan proberen,
doe dan met een handdoek er om heen, zodat ie niet gelijk in je vel hangt, die handdoek zou je om te laten wennen
alsvast naast de kooi kunnen leggen voor een paar dagen, dan kent ie die een beetje en is de angst misschien minder,
let wel op dat dit veeeeel tijd vergt, en het soms wel 5 tot 10 min kan duren voor hij niet meer bang is voor de doek of de opstap stok.
magische woord: geduld

moeilijk maar wel waar..
even een stukje over het aanraken, ik weet natuurlijk niet in hoeverre jij "aanraken" bedoeld,
maar er zijn hier op het forum grote verschillen in "aanraken"
knuffelen of koppie krauw.. onder de vleugels of op de rug, elke gaai doet het anders,
ik kan me nog goed herinneren dat Leon begon met zn "touch" met pepi..
dat was een vooruitgang!!

misschien is dat wel iets voor jullie voor de toekomst!
Leon wint vertrouwen van bijtende Pepinu weer genoeg gekletst voor mij,
er zullen vast nog vele grijze eigenaren komen vertellen over hoe je het ook kan aanpakken!
je moet zelf kijken wat jij het beste vind passen!
ik wens je succes