Auteur Topic: Roodrug parkiet nagel kwestie  (gelezen 2025 keer)

norman

• Gast
Roodrug parkiet nagel kwestie
« Gepost op: augustus 25, 2008, 21:53:10 pm »
Hallo forumers,

Meteen nog maar een vraagje.

De man roodrug parkiet die ik gisteren heb aangeschaft is uit 2005 en heeft langere nagels als de pop, welke van dit jaar is. Bij het wegvliegen van het gaas naar b.v. een stok blijft hij een beetje hangen. De pop heeft hier geen last van. Aangezien de pop alles behalve vriendelijk is voor de man en de man vaak moet "vluchten voor de pop",(zie vorige topic) is hij daardoor nog trager. Het ziet er ook erg onhandig uit.

Het ligt volgens mij voor de hand dat de nagels te lang zijn en geknipt moeten worden. Of kan zijn onhandigheid komen door het feit dat de man langere tijd in een betrekkelijk klein kweekhok gezeten heeft en gewoon slecht kan vliegen.

Als het knippen de oplossing blijkt te zijn, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?

Alvast weer bedankt.

mvg,

Norman

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Roodrug parkiet nagel kwestie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2008, 21:55:34 pm »
als het echt te lang is gewoon knippen, niet te ver, al is het in het begin maar 2 mm..
als het maar werkt voor hem!

heb zelf geen ervaring met roodruggen, maar weet wel dat te lange nagels bij welke vogel ook niet goed is ;)
let je wel op met knippen dat je het "leven" in de nagel niet raakt,
dat is de ader in de nagel! ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2008, 22:36:05 pm »
ik denk dat je ze beter kan vijlen, dan zit je aardig "safe" ivm dat je dan neit in het lever knipt, en als daar nooit wat aan gedaan is, heb je de kans dat het leven ver mee gegroeid is.
succes.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2008, 23:40:30 pm »
maar ik vind het knap als je van "niet tamme" vogels de nageltjes kan vijlen! :)
ik krijg dat bij lucky niet voor elkaar hoor  :-[

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2008, 00:07:29 am »
Narcose hamertje.... ;D
Ah, nee hoor!

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #5 Gepost op: augustus 26, 2008, 17:04:50 pm »
heb ik bij dat formaat vogels geen probleem mee, die roodbuiken zijn ook niet tam, en de pop bijt echt goed in mijn handjes :nailbiting:

maar als het moet dan moet het, en doe ik anders gewoon een handdoek over het koppie, je moet toch wat, als het gaat bloeden als een rund ben je met een niet tamme nog veel langer bezig ;)

norman

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2008, 10:26:30 am »
Gisteren heb ik zijn nagels geknipt. Het ging allemaal vrij makkelijk. Handoekje over de kop en een vlijmscherp nagelsschaartje deden wonderen. Daarna een beetje netjes gemaakt met een vijltje. TOP !

Bedankt voor de tips