Auteur Topic: Vraag over hoeveel in een voliere  (gelezen 2107 keer)

haroldkruize31

• Gast
Vraag over hoeveel in een voliere
« Gepost op: september 19, 2008, 17:36:34 pm »
Hallo allemaal ik heb even een vraag

ik heb sinds kort een nieuwe voliere een tuinhuisje maten zo ongeveer 2 bij 2 bij 180 hoog het huisje is hoger maar dat is de vlieg ruimte

Ik had er 1 koppel valkparkieten in 1 koppel kakariki's en 4 grasparkieten

nu heb ik gisteren nog een heel mooi koppel bonte valkparkieten gekocht die waren van mijn oom, maar die had ruimte te kort
ik denk dat ze er wel bij in kunnen, maar uiteindelijk is de bedoeling ook dat ze gaan kweken, denk je dat het met deze ruimte goed gaat komen of niet ?

gr harold hugo en job en sammie

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vraag over hoeveel in een voliere
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2008, 17:39:29 pm »
Stel dat alle koppels 4 kleintjes grootbrengen. Je hebt 5 koppels, dus dat komt dan neer op 20 extra vogels. Daarbij de volwassen vogels opgeteld is 30 vogels... Vind je de ruimte die je hebt genoeg voor 30 vogels?

haroldkruize31

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2008, 18:17:40 pm »
Oke maar eigenlijk was dat de vraag niet! de vraag is of de kweek goed gaat met dit aantal..?
Mijn bedoeling qua jongen is net zoals job en sammie mijn grijsje en mijn bonte boer handopfok te doen
en dan iemand anders er blij mee maken!!!
Nu snap ik dat iedereen hier zijn mening over heeft, maar dit vind ik leuk om te doen  en denk als je met deze vogels alleen maar gewoon kweekt dat die meestal naar de opkopers gaan, en dan komt er niet zo heel veel van terecht
dus dit lijkt mij om te kweken het beste

gr harold

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2008, 18:26:20 pm »
Aha, dus de jongen houd je dan na zo'n 3 weken apart in een andere kooi?

Naar mijn weten kan het wel om deze vogels tegelijk te laten broeden, alleen staan grasjes wel bekend als vogels die je bij de kweek niet helemaal kunt vertrouwen i.v.m. vernielen van andere nestjes. De ervaringen hiermee verschillen.

Handopfok hebben sommigen wel ervaring mee, maar de meesten doen toch aan natuurbroed. Er is ook iemand hier die een maand ofzo terug heeft besloten om alleen nog aan natuurbroed te doen met haar grijsjes terwijl ze voorheen ook aan handopfok deed. Je moet natuurlijk zelf bepalen hoe je besluit je vogels op te laten groeien. We gaan er van uit dat je het beste voor hebt met je vogels. Maaruhm... 'denk als je met deze vogels alleen maar gewoon kweekt dat die meestal naar de opkopers gaan'? Dat heb je natuurlijk als kweker helemaal zelf in de hand he. Als je niet wilt dat ze bij opkopers terecht komen, maar gewoon bij mensen thuis, dan let je daar op bij de geïnteresseerden.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2008, 18:35:05 pm »
Waarom handopfok... zeker bij de kleine  soorten heeft dat alleen maar extra risicos en voor tam maken hoef je het zeker niet te doen...
En wat gaat er voor, het welzijn van de vogels, of dat jij het leuk vind om te doen...

Mijn laatste aanwinsten komen bij een hobbykweker vandaan en zijn gewoon natuurbroed... Ik zou zelf niet eens handopfokvogels willen hebben... en ik weet dat er nog veel meer gras en valkliefhebbers er zo over denken...

Ik denk dat je de jongen, mits je iets verder zoekt dan je neus lang is, prima adresjes kan geven zonder handopfok...

Maar goed, om op je vraag terug te komen, de ruimte is groot genoeg om te kweken met 5 koppels.. maar het word wel krap als alle jongen zijn uitgevlogen in een goed kweekjaar.

haroldkruize31

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2008, 18:46:24 pm »
Ja dat klopt, en ik wil wel graag vogels kweken maar wil ook graag dat ze goed terecht komen
en meestal als je grasparkieten kweekt dan kan je ze niet kwijt, en dat is niet mijn bedoeling
dus denk ik dat dit leuker is, en beter werkt

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2008, 18:51:38 pm »
Ik hoop dat ik dit niet hoef te zeggen, maar: lees je wel goed in over handopfok voor je er aan begint  :-[

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2008, 20:11:54 pm »
Handopfok in niet alleen maar "het leuk vinden" er zitten trouwens ook een hoop "niet leuke" dingen aan.
Ik heb twee vogels (waarvan 1 niet van mij en alleen op werkdagen) met de hand groot gebracht, maar
ik zou het niet graag nog eens doen. Dit waren een soort van "nood"gevallen ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #8 Gepost op: september 19, 2008, 20:25:00 pm »
De voliere is groot genoeg voor de vogels die je er in hebt of zelfs nog wat.
Wat kweken betreft zou ik dat wat jou betreft wat gecontroleerder doen, dus apart in een broedkooi.
Zo kunnen ze elkaars nest niet vernielen en vermijd je onrust en knokpartijen en een eventuele babyboom, die geloof me kan gebeuren en met handopvok je boven het hoofd groeit.
Je laat het hele spul lekker vliegen en neemt 1 of 2 koppels apart om te broeden, je kan ze dan goed in de gaten houden en wil je handopvok kan dat. Ik zal mijn mening hierover erbuiten laten ( daar vroeg je niet om  ;) ).
Zo hoef je ook niet perse alleen koppels in je voliere en val je de vogels die er niet aan toe zijn niet mee lastig, je kiest gewoon een koppel uit die duidelijk 'zin' hebben.  :)
Geloof me het kan, je anders zo rustige voliere, veranderen in een slagveld zodra je het vol hangt met hokjes!  :nailbiting: