Auteur Topic: Intelligentieniveau papegaai  (gelezen 1246 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Intelligentieniveau papegaai
« Gepost op: oktober 12, 2008, 18:48:59 pm »
Al een tijdje zit ik me het volgende af te vragen:
Er wordt gesteld dat een papegaai het intelligentieniveau van een peuter cq kleuter kan bereiken. Dus ongeveer het niveau van een 3 a 4 jarig kind.

Kan bereiken, dus hoeft niet.
Wat heeft hier dan het meeste invloed op: het individu (het ene kind is immers ook slimmer dan het andere kind) of hoeveel je met je gaai bezig bent, maw wat je er in stopt?

En wanneer bereikt een papegaai dan dat niveau?
Is dat als de gaai volwassen is naar gaaienmaatstaven. En wanneer is een gaai dan volwassen? Als hij of zij broedrijp is? (dat gaat bij mensen niet op, bij gaaien wel?)
Of kan een gaai dat niveau hebben als hij of zij echt biologisch 3 a 4 jaar is? Of pas later?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Intelligentieniveau papegaai
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2008, 19:38:32 pm »
Ik denk dat alle dingen samen het geheel maken ;)
Daarnaast komt ook of de gaai er zelf wel zin in heeft om zich te verdiepen in wat jij hem aanleert.
Zo is Ara (2 jaar) heel geintresseerd in leerzame spelletjes en Sundae (17 mnd) juist meer in spreken.
Als jij weinig met je gaai doet zal hij ws minder ontwikkelen dan wanneer je geregeld bezig bent met
hem, al is het maar in de vorm van lekker veel met hem kletsen en tegen hem vertellen.

cosch

• Gast
Re: Intelligentieniveau papegaai
« Reactie #2 Gepost op: oktober 12, 2008, 21:44:46 pm »
Ik denk dat het er wel in zit, maar het er niet bij elke gaai uitkomt. Net als bij mensen.
En het blijven dieren. Dus ik persoonlijk vind de vergelijking wat moeilijk.

Ik denk ook dat de intelligentie zich ook uit in dingen als het manipuleren van zijn baasje en het spelen (zoals Gijs met zijn rijgen en weer uit elkaar halen), maar ook in het zich aanpassen aan de situatie.
Niet persee in het dingen kunnen, zoals truukjes enzo.