Auteur Topic: Dagboek van Juultje  (gelezen 2922 keer)

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje
« Gepost op: september 18, 2008, 11:10:01 am »
Zo, t lijkt mij handiger om hier maar een dagboek bij te houden over Juultje mijn halsbandparkiet.

Juul heeft sinds gister een eigen speelplaats naast de kooi. Na een uurtje of wat knutselen had ik m in elkaar en zat ze heel nieuwsgierig te gluren naar dat nieuwe ding naast de kooi. Vanochtend mocht ze uit de kooi en heeft ze van een veilige afstand de speelplaats bekeken. Erop gaat ze nog niet, maar ze is er erg nieuwsgierig naar.

Terwijl zij over de kooi klom zat ik een beetje sisal touw uit te rafelen en kwam ze steeds iets dichterbij, en weer heeft ze gebeten, ditmaal niet door maar toch behoorlijk pijnlijk. Ik weet eigenlijk niet hoe hier op te reageren. Gezien ik geen fan van pijn ben kan ik haar moeilijk haar gang laten gaan. Dus.... hoe te reageren???  :CENS Ik heb maar ferm nee gezegd en hoop dat ze dit toch wel gaat begrijpen. Terugtrekken is haast niet te voorkomen maar ik wil haar zeker niet leren dat zodra ze bijt ik direct mijn hand weg haal. Dan heeft ze t natuurlijk voor elkaar en kan ik weer van voor af aan beginnen.

Ze eet wel allerlei lekkers uit mijn hand, maar zodra ze ziet dat er niets lekkers tussen mijn vingers zit zet ze dus haar snavel in mijn vinger. Gewoon maar door blijven gaan en kijken of ze uit zichzelf op mijn hand wil zitten zonder haar snavel erin te zetten. Dat is denk ik mijn grootste uitdaging. Ik vertrouw haar dus nog niet en moet dus net als zij leren hoe met elkaar om te gaan zonder dat t voor mij pijnlijk is en voor haar beangstigend.

Ik hoop echt dat ik haar zo ver krijg dat ze rustig op mijn hand stapt en ik haar op die manier kan verrplaatsen want wachten tot ze uiteindelijk zelf haar kooi instapt komt niet altijd even lekker uit. Er komt natuurlijk een moment dat de honden uitmoeten en als Juul dan nog lekker los rondhobbelt en ik de honden uit de bench haal ben ik bang dat ik niet kan voorkomen dat de heren teckel haar als snack zullen behandelen. Voor de katten ben ik nog niet echt bang, ze zijn wel nieuwsgierig maar komen niet te dichtbij dus dat zal wel loslopen. Vanmiddag nog maar s een oging doen om haar op t speelplekje te krijgen en haar volstoppen met lekkers  :dance:

Juultje08

• Gast
Re: Dagboek van Juultje
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2008, 14:51:05 pm »
Mag ik me even voorstellen? Mijn naam is

Juultje08

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2008, 18:08:51 pm »
 :dance:

Ik heb t voor elkaar, Juultje stapt op. Niet op mijn hand maar zodra ik stof over mijn handen trek, een hand en arm in mouw vind ze niet eng.

De eerste grote stap, nu even doorgaan. Eventueel maar een paar handschoenen aanschaffen totdat ze echt gewend is en mee wil wandelen door t huis?? Tips zijn altijd welkom

Groetjes Belinda

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje
« Reactie #3 Gepost op: september 21, 2008, 14:39:45 pm »
 woohoo

2 Dagen verder en ik ben zoooo blij.

Juultje komt steeds vaker uit de kooi en blijft lekker bij me zitten. Ze vliegt niet meer zoveel af en stapt op mijn blote hand. OK, ik moet toegeven dat ik wel wat gaatjes hier een daar heb maaaarrrrr..... t woord nee gecombineerd met zacht blazen doet wonderen.

Ze heeft net ruim 20 minuten bij me gezeten en toen ik haar terugwilde zetten op haar speelplaats naast de kooi stapte ze 2 keer terug op mijn arm en twijfelde of ze niet liever bij me bleef zitten.

Nu nog de laatste stap, haar uit zichzelf naar me toe zien te krijgen.

Ook dat zal zeker gaan lukken.

Wordt vervolgd....  :thumsup:

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2008, 09:32:46 am »
 :dance:

Ik  ben trots, zowel op Juul als op mezelf. Moet t even delen  :hart:

Juultje zit op haar gemak, redelijk ontspannen en bijt alleen omdat ze niet van mijn schouder afwil. Ok, ze knabbelde hardhandig aan mijn oor en dacht nog even haar snavel in mijn lip te kunnen zetten maar ze bijt niet door en vloog niet af dus.... redelijk op haar gemak.

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje: PANIEK!!
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2008, 15:32:28 pm »
 :seestars:
Hebben wel een heftig middagje achter de rug. Juultje was uit de kooi en zat lekker in mijn nek te brabbelen en flemen. Dus ik dacht.... Kom we gaan s buiten kijken. Stom idee. De Galerij hier is ruim 6 meter breed en heel lang,  kids kunnen dus heel lekker buiten spelen. In t zonnetje even rustig met haar zitten. Ging in eerste instantie prima. Ze zat lekker te kwetteren en ineens vloog ze van mijn schouder en in plaats van een paar meter naar beneden vloog ze dus regelrecht vooruit en omhoog en zocht een mooie boom op.

Daar zat ze dan in de top. Verbaasd te kijken naar kouwen en mussen die rond vlogen en in de boom landen. En daar stond ik dan op de galerij. Roepen, fluiten maar komen ho maar. Beneden stond iedereen te kijken wat ik daar stond te doen en hoorde iedereen lachen en zeggen: Die komt er nooit meer uit.

Zo heb ik een half uur staan roepen en fluiten en t leek of ze wel wilde maar niet kon of durfde. Dus....  wat nu. Ik heb de kinderen opdracht gegeven om beneden tussen t winkelend publiek met kleine oefenvoetballen omhoog te gaan gooien. Niet tegen Juultje natuurlijk maar recht omhoog de boom in. En dan t commentaar van de mensen: Schandaal, Dat is dierenmishandeling etc. Juul is natuurlijk niet een keer geraakt maar die  ballen  die omhoog bleven komen zorgde ervoor dat ze toch naar me toe kwam vliegen en ik haar zo op kon pakken. Pfffieuwwww..... heel enerverend. Daar zat ze dan, op mijn arm, mijn hand eroverheen zodat ze niet nog een keer wegvloog en rustig naar huis. Daar nog even rustig met haar gezeten en gekroeld voor zover ze dat toelaat. Nu zit ze in de kooi en is een beetje pissig. Straks mag ze er weer uit en zal ik zien of haar humeur is verbeterd. Maar goed, ze is gewiekt en vliegt dus niet een paar meter maar meeeeters ver en omhoog. Ze kan dus niet mee naar buiten. Jammer. Wat nu? Moet ik nog maar s over nadenken. Ben blij dat ze weer in haar kooi zit maar zou haar graag meenemen. Hoop dat dat toch een keer gaat lukken zonder dat ik haar kwijt raak.

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje: Lekker naar buiten
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2008, 12:52:58 pm »
Juultje is even meegeweest naar buiten. De eerst 10 minuten zat ze tegen mijn wang aangeplakt zachtjes te kwetteren. Wel heel spannend al die vreemde dingen en mensen. Samen zijn we naar de dierenwinkel gewandeld voor een nieuw speeltje en wat voer voor de honden. Totaal is Juul 15 minuten buiten geweest en heeft 2 winkels van binnen gezien. Bij thuiskomst zette ik Juul terug op haar kooi en leek t wel of ze in slow-motion de kooi in klom. Daar zocht ze haar stok op en zat ze gelijk te knikkelbollen, haar oogjes vielen steeds dicht.

Nu zit ze heel stil op haar stok en lijkt t of ze helemaal moet bekomen van t wandelingetje. Ik vraag me nu af of ze t echt wel leuk vond. Als je zegt dat er een opgezette parkiet in de kooi zit geloof je t ook  :o

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje
« Reactie #7 Gepost op: september 28, 2008, 10:50:59 am »
Juul is net onder de sproeier geweest. Nou.. echt super vindt ze dat dus niet  :). Vorige week heb ik haar meegenomen in de douche, dat was helemaal geen succes. Nog maar even verder kijken of ze eraan gaat wennen of dat ik iets anders moet verzinnen.

Ik begrijp nog steeds niets van haar lichaamstaal. T ene moment maakt ze zich groot en zie je haar pupillen heel snel veranderen en begint ze te brabbbelen en kruipt tegen mijn wang. T andere moment doet ze hetzelfde maar kroelt ze niet en probeert ze heel snel in mijn gezicht te bijten.

De kooi is nog steeds haar veilige plekje, zodra ik bij haar kom verdedigd ze haar territorium, als ik dan wat blijf praten komt ze nieuwsgierig uit de kooi maar loopt terug zodra mijn hand in zicht komt. Vanaf de kooi opstappen lukt dus niet echt en ik moet haar bijna dwingen om uiteindelijk op te stappen. Zit ze eenmaal op mijn hand of schouder dan is er niets aan de hand en na een paar keer over laten stappen op mijn andere hand verandert het bijten in vasthouden tijdens t overstappen.

Ik blijf t moeilijk vinden om geduldig te zijn  :-[, dat is dus iets wat Juul me leert  :).

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje: Nieuwe aanpak
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2008, 18:18:40 pm »
Ik heb vandaag een kleine verandering ingevoerd. Omdat Juul elke keer van haar speelplaats haar hok in gaat zodra mijn hand in de buurt komt heb ik de speelplaats verplaatst naar mijn bureau. Opstappen is  dan ineens een stuk eenvoudiger. Zodra Juultje uit de kooi komt neem ik haar op mijn hand (moet t wel afdwingen) en wandel ik pratend door het huis. Daarna mag ze op haar speelplaats en laat ik haar regelmatig opstappen. De eerste keer dat ze opstapte zonder te bijten werd ze natuurlijk geprijst en kreeg ze een zonnepitje.

* Die pitjes die ik daarvoor gebruik komen uit haar voerbakje zodat ze er niet teveel van krijgt per dag. Ik wil tenslotte niet de eerste zijn die straks een soort hangbuik-parkiet heeft  ;D

Kroelen ging ook al iets beter, ze begint door te krijgen dat ze lelijk kan doen wat ze wil maar dat die vinger en hand toch komt dus.. uiteindelijk maakt ze dan knirpende en zachte geluidjes en zit ze duidelijk te genieten  ;)

Als ze dan weer in de kooi mag stapt ze heel rustig over een gaat ze erin. Als ze dan een tijdje in de kooi zit stopt ze haar koppie in haar nek en maakt dan allemaal hele kleine geluidjes  :hart: net of ze gekroeld word.

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje: Nw aanpak werkt
« Reactie #9 Gepost op: september 30, 2008, 20:07:02 pm »
 :thumsup:
Vandaag heerlijk met Juultje gezeten. Ok, ze heeft me 1 keer flink gepakt in mijn wijsvinger  :seestars:, mijn handen zien er echt niet meer uit. En ook een flinke hap in mijn oor en neus. Maaarrrrr..... ik heb zeker 10 minuten zitten kroelen, met mijn handen, vingers, ze zat zelfs tussen mijn handen. Hele kleine piepgeluidjes en genieten, zowel Juul als ik. Ik kon zelfs haar hele lijfje omsluiten met mijn vingers en ondertussen kroelen terwijl ze haar kopje tegen mijn duim duwde.

Grote sprong dus weer gemaakt vandaag. Ik heb er zoveel plezier in om te zien hoe we vooruit gaan. En echt, ze veranderd met de  dag. Vanmiddag lag Jesse languit tv te kijken en kwam Juul drastisch aangestapt om te zien wat voor lekkers hij bij zich had. Daar ging t bisquitje van Jesse, ze pikte t uit zijn hand en klom vervolgens op zijn buik om s lekker te gaan snoepen  ;D.

Ook heeft ze vanmiddag los gezeten terwijl ik de honden uit de bench heb gelaten. Ze zat naast me op mijn bureau en de honden kwamen even kijken maar Juul zette t zo op een krijsen dat ze snel weer verdwenen. Blijft natuurlijk heel goed opletten maar ook die zullen wel aan elkaar gaan wennen.

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje: 1e keer straf!
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2008, 20:17:39 pm »
Ok, vandaag heeft Juul voor de eerste keer straf gekregen. Ik hoop dat ik t goed heb gedaan maar zo ging t. Vanmiddag heb ik lekker samen met haar in t zonnetje gezeten op de galerij. Een hoop gekir en gepiep in mijn nek met veren omhoog en kleine oogjes en maar tegen mijn wang aan kruipen. Heel gezellig dus. Vanavond zat madame op haar speelplek en liet ik haar opstappen, dit gaat steeds beter. Toen ze bij me zat begon ze gezellig te kirren en piepen en begon ik haar te kroelen. Tussen door knabbelt ze dan aan mijn vinger en van t ene op t andere moment grijpt ze me echt om vervolgens weer verder te kroelen. Dat heb ik een paar keer laten gebeuren terwijl ik "Nee, zachtjes" zei.

Al met al kan ik haar nog steeds niet "lezen". Ze slaat zo rap om dat je t niet kunt bijbenen. Uiteindelijk ben ik t dan zat. Ze greep me zo gemeen en begon met haar kop te draaien terwijl ze me vast had. Dus... hop op de andere hand en naar de badkamer. Daar heb ik haar van mijn hand geveegd want afstappen wilde ze niet. Na 5 minuten heb ik haar weer opgehaald en pratend tegen haar terug gebracht  naar haar standaard. Daar heb ik haar nog een kroel over haar kop gegeven en beet ze wel maar heel zachtjes. Vervolgens stapte madame  haar kooi in en ging slapen.

Ik vind t lastig dat ik haar niet kan lezen, t pinpointen doet ze terwijl ze geniet maar ook als ze boos is. Zo kroel je met haar en geniet ze en direct grijpt ze je en gaat dan weer lyrisch zitten kirren omdat ze t zo lekker vind. Hoezo verwarrend.

Ik begin ook t idee te krijgen dat ze me in mijn oor bijt om mijn aandacht te trekken, eerst zachtjes en daarna steeds harder. Hoe ik dat moet aanpakken weet ik nog niet maar mijn linker oor is rood en voelt nogal heet aan. Nog ff en ze pierced me nog een keer  :seestars:

Ondanks dat ze af en toe haar kuren heeft gaat t opstappen steeds beter en begint ze nu te luisteren als ik tegen haar begin te praten dus al met al lijkt t nog steeds op vooruitgang. Of zou t kunnen dat ik teveel met haar bezig ben?? Ik ben er zelf nog niet uit maar dat zal nog wel komen... hoop ik  :CENS
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2008, 20:22:03 pm door Juultje08 »

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje: Op reis??
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2008, 17:40:04 pm »
Juultje zit op dit moment te genieten op t balkon met een spercieboon. De laatste zonnestraaltjes pikt ze nog even snel mee. Zal niet vaak meer voorkomen dat ze lekker buiten kan zitten. Gistermiddag had madam ontdekt dat ze via t gordijn helemaal naar boven kon, vanaf dat hoge punt heeft ze lekker zitten kwetteren tot t moment kwam dat ze er geen zin meer in had.

Ze sloeg haar vleugels uit en lande 11 meter verderop in de gang  :seestars:. Ok, ze is dus gewiekt en kan nog steeds een behoorlijk eind vliegen. pfffff.... opletten dus. Als ze zover komt, komt ze mischien ook wel omhoog en dat is buiten niet zo geslaagd.

volgende week gaan mijn jongens lekker op vakantie naar Turkije met hun vader, een hele week geen kids, geen werk, dus alleen mijn beesten. Dat gaat een lange week worden. Nu belde een vriendin op om me uit te nodigen naar Heerlen te komen. Ok, dat wordt dan een volksverhuizing, honden mee in de bench, Juul natuurlijk ook mee, maar hoe. In haar kooi in de auto of kan ik haar beter vervoeren in een reiskooi. Ik heb geen idee. Verder lopen er daar 8 katten rond en een stuk of 8 teckels waarvan 4 broertjes/zusjes van mijn honden. Drukke bedoening dus. Dan heb ik t nog niet over de 6 uilen die buiten vertoeven en de kippen.

Als ik juul daar neerzet gaat ze gelijk kennismaken met een Grijsje genaamd Ko. Ben benieuwd hoe die op elkaar reageren.

Juultje08

• Gast
Dagboek van Juultje en de grasjes..
« Reactie #12 Gepost op: november 08, 2008, 22:38:27 pm »
Zo, we hebben gezinsuitbreiding. Ik ging met een lege auto richtin welkoop, vervolgens met een voorraadje richting Baarn en kwam thuis met een grote doos met daarin 7 grasjes. T zijn er dus iets meer geworden. Ik vind ze allemaal erg leuk. Veel te kiezen had ik niet aangezien de man al even aan t vangen was geweest en er dus al 7 vogeltjes in een kooitje klaarstonden. Dat frutselt over elkaar heen en echt goed bekijken gaat dan niet. Ze zijn allemaal bont, wit/blauw, geel/groen/blauw  en 1 geel. Alsof ze in een verfpalletje hebben liggen rollen. Goed, ze zijn waarschijnlijk niet mooi in de ogen van een kenner, maar ik vind ze enig.

Ok, thuisgekomen voer en water klaargezet in de volliëre en de vogeltjes erin losgelaten. Hemel wat een gefladder... Dol vlogen ze heen en weer, natuurlijk een autoreisje achter de rug, daarvoor handen die vangen en dan ineens in een vreemde omgeving. 1 bleef in het gaas hangen en deed pogingen om weg te komen maar had niet veel succes. Hij vloog niet weg voor me en na even kijken ontdekte ik al 1 missende teen en een raar voetje. Ik de volliëre weer in, hoopjes gefladder en ben zeker 10 minuten bezig geweest voor ik dat kleintje van t gaas los had. Ik heb haar mee naar binnen genomen en zag dat beide pootjes niet goed zijn, ze heeft x voeten en haar tenen   werken niet goed. Ze scharrelt nu hier binnen rond in een hele grote rattenkooi die ik even snel heb ingericht en t lijkt erop dat ze zich redelijk goed voelt. Ze staat naast Juul in de kamer en ik heb haar al horen fluiten/tjirpen.

Ik hoor jullie haast denken: Wat heeft ze nou weer meegenomen?? Nou, een zooitje ongeregeld mischien? Ik weet t niet, ik heb er weinig verstand van, maar ik vind ze allemaal schattig. Inclusief dat kleintje met de rare pootjes. Morgen kan ik ze pas goed bekijken en zal ik proberen wat plaatjes te schieten. Ik hoop maar dat ze verder wel gezond zijn. De volliëre waar ze uit komen is gevuld met Grasparkietjes, Valkjes, Bourkes, Turqoisine en een Rosella. Verder scharrelde er nog iets pluizigs over de bodem wat ik niet kon thuisbrengen en zaten er een flink aantal zebravinken bij. Al met al een drukke boel met veel verschillende soorten. T zou maar zo kunnen dat ik inteelt vogeltjes heb. Geen idee, ik ga ze gewoon lekker verwennen en we zullen zien hoe ze t bij mij doen.

Juultje08

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2008, 21:05:28 pm »
Met Juul gaat t heel goed. Met de dag wordt ze liever en de kinderen kunnen haar nu ook voorzichtig kroelen. Als ze de kans krijgt zit ze liever bij mij maar ze doet t steeds beter met anderen. Ik kan inmiddels ook bijna alles met haar doen. Ze bijt me niet meer hard en zelfs in mijn gezicht is ze heel voorzichtig. Ze heeft mijn hele gezicht onderzocht met haar snavel en tong. Dat voelt heel vreemd aan moet ik zeggen en ik vond t ook best een beetje eng. Ze heeft zelfs geprobeerd in mijn mond te komen en kauwde heel zachtjes op mijn lip. Mijn gezicht kan ik nu zonder problemen tegen haar aan houden en haar zacht kusjes geven en kroelen met mijn neus. Ze zit dan heel lief te tjirpen in mijn nek. Ik kon haar vanavond zelfs op haar rug in mijn hand vasthouden  :).

T heeft alleen 1 nadeel. Zodra ze merkt dat ik eet is ze er als de wiedeweer bij om te zien of ik niet iets uit mijn mond aan haar wil geven.... :seestars:. Als ik achter de pc zit met koffie en een koekje bv, dan komt ze als een speer naar beneden en trippelt op mijn toetsenbord heen en weer met uitgestrekte nek om te proberen bij mijn mond te komen. Ik kan er niets aan doen maar ze is echt mijn lief blauw kippeke en ik had nooit verwacht dat ik zo gek zou kunnen worden op een vogel  :hart:

Juultje08

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 24, 2008, 20:48:53 pm »
Juultje heeft tegenwoordig iets minder aanspraak overdag. Sinds 3 weken ben ik weer aan t werk en v.a. volgende week nog iets meer van huis. Ze doet t heel goed moet ik zeggen en zodra ik 's middags binnen kom mag ze eruit. Nog steeds is de gordijnroede favoriet plekje. Zo kan ze alles goed overzien en daarboven heeft ze t hoogste woord. Nadeel is alleen dat ik maar niet kan voorkomen dat ze aan mijn behang plukt  ;D. Ik vind t niet eens zo erg.