Bij mij wisselt het per dag.
De ene dag is alles op, de andere dag liggen er alleen nog rode maar zijn dan aan het einde van de avond ook op. Andersom met de 'bruine' komt ook voor. Echter eten ze altijd hun bakje leeg.
Ik moet wel zeggen dat ik ze niet de keus laat om een voorkeur van een kleur te ontwikkelen. Ze krijgen bij mij exact 5% van hun lichaamsgewicht. Dat is in dit geval 45 gram voor 2 gaaien. Als het op is krijgen ze als extra nog zaadmengsel. Is het niet op, dan mogen ze van mij de Scenic opmaken en krijgen ze geen extraatje.
Wanneer je onbeperkt pellets geeft, is het natuurlijk dat ze alleen de voorkeurs smaken eerst eten en als ze vol zitten zullen ze nooit de andere kleur pakken.
Zaadmengsel is een langzaam verteerbare voeding wat dus inhoud dat wanneer ze op dag 1 heel veel zaadmengsel hebben gegeten ze op dag 2 minder eten van de Pellets. Ook extraatjes als walnoot etc. werken natuurlijk mee. Ze krijgen bij mij pas extraatjes als ze hun hoofdvoeding op hebben. Dat vind ik zelf het belangrijkste deel en dat moet niet blijven liggen door extraatjes. Uiteraard wijk ik hier heel af en toe weleens vanaf.